Side 1 av 1

Montert Apexi SAFC I CS

Legg innLagt inn:03 aug 2005 21:44
av urq26
Fikk endelig montert SAFC (piggyback) i CS, det var faktisk veldig enkelt, 7 ledninger som skulle på kontaktene inn til ECU. Nå kan jeg endelig justere litt mere på mengde luft og bensin. Og når på throttle og omdreininger jeg ønsker mye eller lite av disse. Dessuten går bilen mye mye bedre. Delen fikk jeg kjøpt brukt fra Japan. Tok 3 dager med shipping!! Eneste som står igjen er bremsing. Det blir gøy! he he.

Legg innLagt inn:03 aug 2005 21:45
av urq26
Bilde av foreløpig plassering også.

Legg innLagt inn:04 aug 2005 04:47
av TheStig
hmm, er det ikke litt skummelt å montere og stille på denne uten skikkelig bredbåndslambamåler ?!

Legg innLagt inn:04 aug 2005 10:00
av urq26
Har sjekket litt med en del som mener de kan det. Så lenge du ikke går ut over ekstreme verdier, er det ikke farlig. Bilen min går mye jevnere nå. I og med at jeg kjører med litt forhøyet turbotrykk, er jeg kvitt motstanden og uren gange på mellomregisteret. Dessuten slipper jeg at bilen får allt allt for mye bensin på full pedal. Har ikke opplevd antydning til tenningsbank ennå. Men jeg har bare justert endringer på 4 % ut over det orginale.

Legg innLagt inn:04 aug 2005 12:30
av TheStig
okei. Veldig morsomt med slike dinger uansett. Ikke noe tvil om at parametrene til original biler ofte er ganske så feil

Legg innLagt inn:04 aug 2005 14:38
av CelicaTurbo
småjusteringer er nok trygt og greit for man skal justere ganske mye på den saken der før blandingen begynner å bli for mager på disse motorene (gjelder kun ved justering der hvor det er høyt trykk så klart), men det er tenningspunktet som er noe man skal passe seg for. Men så små endringer som 4% er garantert trygt allikevel. Ellers, RickyB på det amerikanske forumet anbefalte en litt annen fremgangsmåte for tuning av slike bokser: monter også en bensintrykkregulator og senk bensintrykket slik at motor får mindre bensin, bruk deretter den boksen der til å tilsette bensin igjen der hvor det trengs. Må gjøres med lambda så klart, og fordelen er at når du tilsetter bensin med den boksen så vil tenningspunktet bli forskyvet i en tryggere retning (mot lett tap av effekt, som du uansett oppveier for med den magrere blandingen) i motsetning til om man fjerner bensin med den boksen, og tenningspunktet blir fremskyndet i utrygg retning ;) Men, jeg har nå også sett på http://www.mr2oc.com at folk har kjørt 10-15% justering uten problem, men litt forsiktighet bør man ha. Det er mye effekt å hente på disse bilene ved å tynne bensinblandingen ved høyt trykk for de kjører orginalt så fet at det går utenfor skalaen til bredbåndslambdaer ;)

Legg innLagt inn:04 aug 2005 15:31
av Gjertsen
En ting er Hvertfall sikkert. at du må gjemme ledningen til den. bare å lage høll bak den og inn. mye plass baki der!
Ble pent med en slik der nede! :)

Legg innLagt inn:04 aug 2005 19:04
av cossie
Betalte du mye får den saken dær??

Legg innLagt inn:04 aug 2005 19:34
av cossie
Betalte du mye får den saken dær??

Legg innLagt inn:05 aug 2005 10:39
av urq26
Kom ferdig tilsendt for 172$ fra Japan. Firma RHDJAPAN, superservice!!

Ledningen går ut til siden og inn i ett hull på pasasjersiden. Ser ryddig ut. Jeg vil ha den sånn så det skal være mulig å ha den på dashbordet også.

Legg innLagt inn:05 aug 2005 13:11
av TheStig
i alle dager.. Det er jo gratis

Legg innLagt inn:05 aug 2005 15:10
av GT4 CS
Og bilen funker fortsatt ;) Ingen eksoslekasje og snakke om lenger håper jeg. Kunne tenkt meg en slik fysak selv jeg, og 172$ er jo ingen ting og snakke om hehe.
Koser meg fortsaatt med gml dumpen dn :)

Legg innLagt inn:07 aug 2005 13:45
av TheStig
man kan vel ikke bruke denne som boostcontroller eller turbotrykkmåler?

Legg innLagt inn:08 aug 2005 13:31
av urq26
Nei denne har ikke noen turbotrykksfunksjoner i seg. Men Apexi har det og. Husker ikke hva det heter.

Bilen går fortsatt som ei kule. Skal prøve å få bremset til uka. Må bare snakke med Stensbøl først.