Side 1 av 1
GT4
Legg innLagt inn:04 jul 2003 10:00
av sleeper
Heisann....
Jeg har akurat kjøpt meg en 89 GT4 (92 mod CS motor)
Har en del spørsmål som jeg håper at noen her kan svare på....
1. noen som vet hvordan men får pumpa til ic vanet til og gå hele tiden???
2. hvordan får jeg sjekket at den pumpa i det hele tatt går???
3. noen som har en ic fra en 92 motor til salgs??(er av en eller annen grunn brukt den lille der nå)
4. hvor kan jeg dra for og få trimet bilen min??? vil ha 300 hk....
hva må gjøres??
5. hvor får jeg kjøpt pluggledninger??(som er bedre en de du får kjøpt org)
håper noen kan svare på dette??!!
Legg innLagt inn:04 jul 2003 10:25
av CelicaTurbo
1: konstant pumpe: trekk opp nye kabler koblet til tenningen, via et relé.
2: trekk slangen som går til intercooler av og put den i en 1.5l brusflaske og se om det kommer noe når du starter motoren, om ikke så ta deg en kort kjøretur med litt turbotrykk og se om flasken har fått innhold. Fest flasken godt så klart. Men er nok lurt å ha klar en tett slangestump som du kan sette inn på IC når du drar av slangen fra pumpen slik at det ikke blir så alt for mye søl.. litt søl blir det uansett så det finnes kanskje noen smartere måter å sjekke dette på. Foreslår at du kobler konstant strøm på og deretter er det jo bare å kjenne på pumpe, slange eller titte ned i IC-påfyllingen for å se om det skjer noe.
5: Det finnes tennpluggledninger fra Magnecor som er et annerkjent merke for "oppgraderte" tennpluggledninger, men for Celica og MR2 er vist disse ingen god løsning pga at de hopper av veldig lett så allmenn oppfatning er at orginale ledninger er best. Så lenge motoren går jevnt og ikke fjusker ved høyt trykk/turtall så er det heller ingen hensikt i å bytte.
Legg innLagt inn:04 jul 2003 10:56
av sleeper
den fjusker ikke ved høyt turtall.....
men mellom 2500-3500 fjusker den....
og ved 3600 så våkner den noe så inni gransauen........
Legg innLagt inn:04 jul 2003 12:11
av CelicaT4WD
Hvor langt har denne GT4'n din gått? Henholdsvis bil og den nye motoren?
Legg innLagt inn:04 jul 2003 16:50
av CelicaTurbo
fjusker den mye på 3500-4000 eller bare nøler og napper den litt? Er et normalt problem på disse motorene og mange sliter med å finne grunnen.. Om den fjusker så mye at det føles som om du taper fart så høres det ut som tenningsbank slik at ECU retarderer tenningen, men trolig er det vel bare snånapping og slikt og da er det som regel en av disse grunnene:
- trenger ny fordeler og rotor, motoren "spiser" disse og bør byttes ca hver 20.000km
- tennplugger, husk en kaldere grad plugger enn standard.
- tennpluggledninger.
- feil justert tenning.
- feil ved luftmasse-måleren.
det er også mulig det er lambdasonden om problemer ikke er der ved full gass, den sjekker du enkelt ved å koble den fra og se om det blir fjerner problemet.
Legg innLagt inn:05 jul 2003 17:08
av sleeper
den bare napper litt...virker som den har litt dårlige ledninger ellerno...
det hjalp litt når jeg bytta plugger...men det er der enda.
men den er jo chipet, så det har kansje noe med det og gjøre!?
men jeg glemte selfølgelig og kjøpe kaldere plugger da...!!!
er dette skadelig for motor???
har jo egentlig ikke lyst til og kjøpe nye igjen...kostet jo 600kr...!!
motoren har gått 80000 og bilen 215000
Legg innLagt inn:05 jul 2003 17:15
av sleeper
men den hakker kun når jeg har gassen i bånn mellom 2500 o g3500
Legg innLagt inn:05 jul 2003 21:43
av CelicaTurbo
når den napper når du har gassen i bånn så er det ikke lambda ihvertfall, trolig er det fordeler, rotor og/eller pluggledninger. Og, med det trykket du kjører så bør du virkelig (!!!) bytte til en grad kaldere plugger for du risikerer kraftig tenningsbank når ting blir varmt. Var ikke så lenge siden det var en S14 200SX som fikk motorhavari på dyno, trolig pga at pluggene ikke var byttet. Om du ikke vil bytte til nye platinaplugger så bytt til vanlige kobberplugger av kaldere grad, disse fungerer gjerne bedre enn platina men har vesentlig kortere levetid da (20-30.000km), og er mye billigere.
"NGK BCP7ES" eller "NGK BKR7E" (som har resistorer og er mindre sensitiv mot elektrisk støy), jeg bruker Denso ekvivalent plugger og disse fungerer greit ser det ut til, men skal prøve NGK neste gang.
Legg innLagt inn:08 jul 2003 00:00
av sleeper
okay.... er du sikker på at jeg kan bruke disse pluggene???
et spm til: hvor er pumpa til ic vannet???
jeg har prøvd og finne den men det virker som det ikke er noen pumpe der... og det vannet går ikke til motoren!
er en egen radiator til det???
Legg innLagt inn:11 jul 2003 16:49
av CelicaTurbo
Dette er NGK's kobberplugger som skal tilsvare standard NGK-plugger for denne motoren, bare en grad kaldere.
Og det er egen radiator med pumpe for kjøleren, følg slangene
