Side 1 av 1

for rik blanding

Legg innLagt inn:05 aug 2005 17:56
av Foe
Heihei!
Har en 93 mod turbo
Når bilen har bakket seg varm og jeg gasser på, så er eksosen veldig sort, og det spruter ut endel væske med eksosen,.
Bilen har veldig dårlig respons, og går heller ikke veldig godt.
skiftet plugger for noen dager siden, og de gamle pluggene var ekstremt nedsotete!

Min konklusjon på dette er at den får for mye bensin rett og slett,.
Noen andre forslag/tips til utbedring?

Re: for rik blanding

Legg innLagt inn:05 aug 2005 18:25
av TOYPARTS
Foe skrev:Heihei!
Har en 93 mod turbo
Når bilen har bakket seg varm og jeg gasser på, så er eksosen veldig sort, og det spruter ut endel væske med eksosen,.
Bilen har veldig dårlig respons, og går heller ikke veldig godt.
skiftet plugger for noen dager siden, og de gamle pluggene var ekstremt nedsotete!

Min konklusjon på dette er at den får for mye bensin rett og slett,.
Noen andre forslag/tips til utbedring?
sjekk lambdasonde

Legg innLagt inn:05 aug 2005 19:14
av Foe
hvor ligger den da? AFM?

Legg innLagt inn:05 aug 2005 19:26
av Raze_r
heis opp bilen... legg deg under og følg eksorøret... finner den da.
den går også opp til ecu der du kan måle om den er i orden.
står vel OX på pinnen...
den skal bare variere mellom noen få volt.

Legg innLagt inn:05 aug 2005 20:03
av Foe
takk, skal prøve det ut. :)

Legg innLagt inn:05 aug 2005 20:37
av Foe
har lest litt på mr2oc, og kommet fra til at det mest sannsynlig er endten o2 sensoren eller bank sensoren som har tatt kveld. kan dette stemme?

Legg innLagt inn:05 aug 2005 22:50
av CelicaTurbo
les av feilkoder som beskrevet her:

http://www.ts-ogn.no/modules.php?op=mod ... =0&thold=0

og gi tilbakemelding på det. Det kan være flere årsaker til det problemet der, inkludert lambdasonde og bankesensor, men med gåen bankesensor går motoren som en dassete Fiesta og en gåen lambdasonde vil ikke ha noen effekt ved full gass så om du også har problemer her er det lite trolig den. En slik diagnosetest kan gi indikasjoner på hva som kan være problemet ihvertfall. Væske som spruter ut med eksosen kan like gjerne være kondens så det er ikke nødvendighvis et problem, men om det er kondens bør den ha tørket opp etter en litt lengre kjøretur (15-20 minutter).

Legg innLagt inn:05 aug 2005 22:51
av Master
Dersom o2-sensoren (lambdasensoren) som sitter på eksossiden av turboen (du ser den når du står over motoren på passasjersiden - like ved oljepeilepinna) er gåen så skal du få Check Engine lyset opp på dashbordet. Det samme gjelder dersom bankesensoren din er gåen... Dessuten så ignoreres lambdasensoren når du gir full gass, så om bilen din går dårlig da, og du ikke får check engine lys, så er det mest sannsynlig ikke den. Jeg ville ha sjekket alt av tenningskomponentene (plugger, pluggledninger (står årstall på dem) fordelerlokk og rotor) Dersom problemet fortsetter kan det være noe galt med AFM, da kan du sjekke det ut i fra denne bruksanvisninga : http://www.mr2-tech.com/bgb/mechanical/ ... system.htm

Det kan også være en turbotrykkslekkasje en plass eller vakuumlekasje, så sjekk alle slanger at de sitter godt.

Får du check engine lys opp? siden du ikke nevner det, så har du neppe det... så begynn med å bytte tenningskomponenter dersom disse er gamle og ta det derfra.

Legg innLagt inn:05 aug 2005 23:00
av CelicaTurbo
forresten, støtter Master med tanke på lekkasje, det høres mest ut som du har en trykklekkasje i slanger eller innsug som fører til så rik blanding, men ta allikevel den diagnosetesten.

Legg innLagt inn:07 aug 2005 12:01
av Foe
tok diagnose test, men fikk ikke opp noen feilmeldinger.
Sjekka litt rundt på diverse vaakum og trykkslanger, men var ingen av dem jeg klarte å se/sjekke som var gåen, men så er det jo sikkert 400slanger som er gjømt nedi jungelen der!
Det lukter endel bensin i motorrommet og i eksosen, men klarte ikke å se noen lekasjer rundt motoren..

Men på baksida av innsugsmanifoilen var er det to koblinger, og det var bare den ene det var koblet slange på, den andre var helt åpen! skal det være sånn?

Skal hive ut motoren å overhale sånn smått om 2 uker, så finner vel problemet samtidig=)

Legg innLagt inn:07 aug 2005 18:51
av Raze_r
uuuups... turbo det her ja.. da kan lambdasensoren ses neddi motorrommet ja...

Legg innLagt inn:08 aug 2005 13:31
av CelicaTurbo
Foe skrev:Men på baksida av innsugsmanifoilen var er det to koblinger, og det var bare den ene det var koblet slange på, den andre var helt åpen! skal det være sånn?
Det er en vakumport bakpå innsuget som er ubrukt men det skal være en gummikopp som står over den porten. Mange bruker denne for å koble til trykkmåler eller vakum til dumpventil. Om denne er helt åpen er det absolutt tilstrekkelig til å gi deg de symptomene som du opplever med motoren. At det ikke er feilkoder tyder også på at det er en vakumlekkasje du opplever. Sjekk også slangene mellom luftmengdemåler og turbo skikkelig, det er ofte det er rift i disse slangene og det kan være vanskelig å oppdage uten å ta ut slangen og bøye litt på den for å se.