Side 1 av 1

Partikler i olje

Legg innLagt inn:10 jul 2003 22:52
av bose
SKifta olje på min Mr2 mk1 får et par dager siden. Jeg fant metall partikler i olja! :( Olje filteret som satt på var YZZC7 (Feil filter MAO). I så fall er det vanskelig å hone sylindrene og bytte stempelringer? Hvor mye hvil det koste?? Ble Sykt deprimert når jeg så det.

Legg innLagt inn:10 jul 2003 23:12
av erling
Uff! :shock: Det er noe dritt! Kanskje kammene har blitt runde? Ingen ulyder frem til nå?

Er ikke så dyrt å overhale hvis du skrur selv. Kammer koster gjerne litt da, hvis det skulle være dem.. Du får pelle litt istykker og se hvor den har vondt.

Legg innLagt inn:11 jul 2003 00:47
av bose
Ingen ulyder fra motoren. Tror ikke det er kammene. Er litt mer bekymra for stempelringene, får den ene sylindren har fusket av og til, så kanskje det kommer olje i forbrenninga? Men eksosen er ikke missfarget. :?. Skal kanskje få kjørt den til neste helg så jeg får sjekket olje-forbruket. Kan jo oxo være falsk alarm , mulig det lå litt gruss eller lign i is-boksen jeg hadde oljen i, siden det bare var i den ene,jeg brukte to isbokser.Får se til neste helg..

Legg innLagt inn:11 jul 2003 17:47
av erling
Tror ikke jeg hadde starta opp motoren igjen før jeg hadde funnet utav det. Dritskummelt å kjøre med metallspon i olja, da ber man om mer problemer. Kan høres ut som den ene sylinderen er litt skjært. Fusker mest når den er kald eller? Får håpe det bare var dritt som lå i is-boksen, men jeg ville tatt av bunnpanna og sjekka sylinderveggene. Sånne ting må man være nøye på. :)

Legg innLagt inn:11 jul 2003 18:57
av tahustvedt
Hvordan ser disse "partiklene" ut? Er det spon eller klumper eller hva?


Partikler vil det alltid være ved oljeskift, men de vil ikke være spesielt synlige. Eneste måten å påvise partikler på er ved å brenne en oljeprøve i en spektromatisk analysemaskin.

Legg innLagt inn:11 jul 2003 19:36
av erling
tahustvedt skrev: spektromatisk analysemaskin.
He-he.. Høres ut som et rått leketøy.. Miksmaster for gutta med hår på kassa.. :D:D

Men ser man metallsponet med det blotte øye er det jo etter all sansynlighet i høyeste grad tilstedeværende. Kjedelig som det er.. :?

Legg innLagt inn:11 jul 2003 22:07
av bose
Gangen på motoren er helt fin da.Alt er som normalt , patriklene var små klumper, men det var i den siste isboksen som ble ca halvfull. Kan jo sjekke det med en magnet å se om det er metall.Den fuska etter at den hadde gått litt, men når jeg restarta motoren eller gassa litt var den helt fin igjen :?

Legg innLagt inn:12 jul 2003 13:29
av tahustvedt
Hvis det er små klumper så er det vel ikke fra motoren vil jeg tro... det vil helst være spon, spisse små nåler eller flate, avlange små flak av metaller hvis det er fra motoren tror jeg.

Hvis det er aluminium vil du ikke kunne sjekke det med en magnet. Prøv å klemme hard med en kraftig tang. Hvis de pulveriseres er det småstein. :)


Vi analyserer oljen fra girbokser og hydraulikksystemene på F-16 og helikopter på jobben. Da finner man ut veldig nøyaktig mengde av metallpartikler i oljen. Mange forskjellige metaller. Vi testet forresten litt forskjellige ferske motoroljer, blandt anned helsynth mobil-1 og Statoil Lazerway. Lazerway hadde desidert renest olje. Om det er bra eller ikke vet jeg ikke. :)

Legg innLagt inn:12 jul 2003 21:24
av bose
Tror det er falsk alarm. Siden det var klumper, og det villle vel havne oppi den første isboksen?for det ville vel ha liggi i bånn av motoren og fulgt med med en gang en tappet ut oljen?Og muttern sa at hu hadde blomste-verktøy i en av isboksene. Sa da har det nok gått bra

Legg innLagt inn:17 jul 2003 19:50
av bose
Tror jeg hva fuskinga kommer av. Fordeleren lekker olje, så det er kanskje olje under fordeler-lokket?? Skal i affal ta av lokket å sjekke. Brudern sjekka olje forbruket en stund tilbake,det var ca 1,5L på 100mil. Er det vesentlig mye??Tennplugenne er foresten kull-svarte, det er iaffal tegn på olje-forbrenning.

Legg innLagt inn:20 jul 2003 19:59
av CelicaTurbo
1.5l på 1000km er en del ja, men sikkert levelig om du har et godt budsjett. Greit å finne ut hvor det blir av oljen, om den lekker eller blir forbrent.

Legg innLagt inn:21 jul 2003 18:32
av bose
Fordeleren lekker olje. Må bytte en O-ring-sak. NÅ er det 2 sylindre som fusker.Det er de to i midten, får ta å sjekke fordelern

Legg innLagt inn:21 jul 2003 21:18
av CelicaTurbo
ok, det burde være bra enkelt å bytte den ringen..