Side 1 av 2
Eksos
Legg innLagt inn:13 jul 2003 14:42
av RumpShaker
Hva er forskjellen på eksos til NA og turbo modellen?
Kan jeg kjøpe effektanlegg til en turbo (fra downpipe og bak) og sette det på min NA??
Har alltid lurt litt på dette...

Legg innLagt inn:13 jul 2003 14:47
av bose
Tror ikke det. en turbo skal ha tilnerma null mottrykk i eksosen, men en sugemotor skal ha litt motrykk. Grunnen til det er at turbon sørger for å få litt mottrykk i eksosen mens siden det ikke er noe som "bremser" eksosen i en sugemotor så må det være litt mottrykk ellers så får du dårlig drag i motoren pga ventiloverlapping.
Legg innLagt inn:13 jul 2003 14:50
av RumpShaker
vil jeg ikke ha litt mottrykk i cat'en da? Om jeg beholder den da...

Legg innLagt inn:13 jul 2003 14:56
av bose
Hvis du har Cat og alt passer sammen så vil det nok gå bra.
Legg innLagt inn:13 jul 2003 17:43
av chris
RumpShaker skrev:vil jeg ikke ha litt mottrykk i cat'en da? Om jeg beholder den da... 
Ja, det var det med å beholde den da.. har lyst å hive inn rakrør jeg i hvert fall

Legg innLagt inn:14 jul 2003 07:50
av Erlend
Så en reklame for katalysator-rens i et blad... Funker visstnok, og gir mindre motstand bak der. En tanke? Tror onkel blir sint hvis man kjører uten cat...
Legg innLagt inn:14 jul 2003 10:15
av tahustvedt
Onkel trenger ikke vite det... det kan godt hende man holder seg innenfor avgasskravene uten katalysator. En 12 år gammel katalysator har vel sunget på siste verset for lenge siden uansett, eller?
Legg innLagt inn:15 jul 2003 00:58
av chris
tahustvedt skrev:Onkel trenger ikke vite det... det kan godt hende man holder seg innenfor avgasskravene uten katalysator. En 12 år gammel katalysator har vel sunget på siste verset for lenge siden uansett, eller?
Akkurat.. en mulighet er jo å sette inn rør rett gjennom kat-boksen.. så det blir usynlig.. og blir det trøbbel med målinger, så kan man bare skylde på at kat'en er gåen. Så skaffer man en som er i orden, hiver på, godkjenner, og hiver inn den gamle etterpå

Legg innLagt inn:15 jul 2003 02:45
av ST205
Enig med Chris der... Bare å hive på raka rør.
EU-kontrollen er bare hvert andre år..... What's the problem.
Tror jeg begynner å slite.... Har vært uten lappen i en uke... GRØSS---
4,6 mnd. igjen... Grmph.

Legg innLagt inn:15 jul 2003 10:09
av chris
ST205 skrev:Enig med Chris der... Bare å hive på raka rør.
EU-kontrollen er bare hvert andre år..... What's the problem.
Tror jeg begynner å slite.... Har vært uten lappen i en uke... GRØSS---
4,6 mnd. igjen... Grmph. 
Jau.. får begynne å sniffe etter noe sportseksos, med rakrør i tillegg til kat'en
Førerkortet ja.. som det har blitt nevnt flere ganger tidligere her (merkelig så mange blant eierne her som mister lappen

), så er det viktig at du maser. kanskje sparer du inn 2 måneder.
Legg innLagt inn:15 jul 2003 15:00
av RumpShaker
Er det påbudt med cat da?? Var ikke det bare noe de innførte for å få ned utslippene?
Det må da gå an å kjøre uten, om man holder seg innenfor kravene!!!

Legg innLagt inn:15 jul 2003 16:04
av tahustvedt
Jeg tror ikke det er påbudt.
Legg innLagt inn:15 jul 2003 16:29
av erling
ALLE biler m/bensinmotor registrert fra 1.1.1989 SKAL ha cat. Hvis du skal snike deg gjennom en EU-kontroll uten, må du unngå at kontrolløren ruser motoren til 3000 o/min, noe han egentlig skal gjøre, men som ikke alltid blir gjort. Avgasskravet på tomgang klarer man vanligvis uten cat.
Jeg har en plan om et erstatningsrør selv og, en vakker dag jeg gidder å sveise litt.

Har ikke lyst å ødelegge caten da den skal på igjen til EU-kontroll.
Legg innLagt inn:16 jul 2003 00:53
av chris
erling skrev:ALLE biler m/bensinmotor registrert fra 1.1.1989 SKAL ha cat. Hvis du skal snike deg gjennom en EU-kontroll uten, må du unngå at kontrolløren ruser motoren til 3000 o/min, noe han egentlig skal gjøre, men som ikke alltid blir gjort. Avgasskravet på tomgang klarer man vanligvis uten cat.
Jeg har en plan om et erstatningsrør selv og, en vakker dag jeg gidder å sveise litt.
Har ikke lyst å ødelegge caten da den skal på igjen til EU-kontroll.
lag et til meg også da, med det samme du er i gang
Eneste jeg tenkte på.. blir det nok motstand i eksosen da?
Legg innLagt inn:17 jul 2003 00:32
av RumpShaker
chris skrev:Eneste jeg tenkte på.. blir det nok motstand i eksosen da?
Er vel bare ved lavt turtall at NA motoren trenger litt motstand i eksosen... Ved turtall over 3-4000 har den vel bare godt av "frie luftveier"
