Side 1 av 1

2000 Celica 1ZZ-FE Turbo

Legg innLagt inn:23 aug 2005 22:53
av spookie
Hei!

Tenkte jeg måtte legge ut litt info om bilen min her. Akkurat ferdig med å installere turbo-kit på min 2000 mod. 1ZZ-FE Celica. Følgende er installert iløpet av sommeren:

C2 Power Stage 1 Turbo Kit
Oppgradert til større intercooler
Greddy emanage
Apexi Luftfilter
360cc bensindyser
Custom fuelrail
Greddy oil catch tank
IK20 Denso tennplugger
Defi målere (eksostemp, oljetrykk og turbo)
Zeitronix Wideband sensor
C2 3" Racing eksos
RPS Flywheel
RPS 6-puck sport clutch
Greddy Profec Type S boostcontroller
Tanabe Sustec PRO Coilovers
Tanabe Sustec Strutbar
Rotora Big Brake Kit
Rotora bremseskiver bak
OZ Superleggera felger med BF Goodridge

+ mye mer.....

Skal tune den neste uke så jeg endelig kan få kjørt den litt 8)

Håper på 200-210 på hjulene med 0,4-0,5bar ladetrykk.

Muligens blir det full innmat til motoren i vinter...

Her er litt bilder:

Motorrommet pr. idag
Bilde

Defi målere i A stolpen
Bilde

Intercooler
Bilde

Turboen på plass
Bilde

Bilde

Nytt flywheel på plass
Bilde

Bilen
Bilde

Bilde

Legg innLagt inn:23 aug 2005 23:29
av TheStig
helt villt. Et prosjekt der det faktisk kan se ut til å holde første gangen. Liker at du har kjøpt motorstyring med en gang. Bare å få tenning og blanding rett stillt nå

Legg innLagt inn:24 aug 2005 06:58
av celicat23
Gøy prosjekt! Pass på å hold oss oppdatert!

Legg innLagt inn:24 aug 2005 12:38
av kaimagne
Der var du kommet deg inn på forumet ja! Goody!

Gleder meg til å se mer om prosjektet! Hvor i verden bor du? Kunne jo vært interessant og sett i real life dette! ;)

Legg innLagt inn:24 aug 2005 19:54
av spookie
Bor i Oslo. Bare å komme innom :)

:D

Legg innLagt inn:25 aug 2005 23:15
av klsn
hei :) jeg har en celica 2000mod og har lyst på turbo og det utstyr som trengs til det..noen tips? hvordan turbo har du og hva kostet det? for tipper den lista di ikke var billig ;p

Legg innLagt inn:25 aug 2005 23:26
av spookie
Selve kittet er fra C2 Power i Ungarn, skjekk http://www.c2power.com for priser. I tillegg må du minimum ha større bensindyser, oppgradert bensinpumpe og en bedre clutch. Sjekk ut http://www.monkeywrenchracing.com

:D

Legg innLagt inn:25 aug 2005 23:32
av klsn
greit skal jeg gjøre =) takk takk

Legg innLagt inn:02 sep 2005 11:57
av Zepticon
Er ikke Celicaen FWD? har hørt at FWD + Turbo = guffen styring?

Legg innLagt inn:02 sep 2005 12:24
av kaimagne
Tipper han kommer ut av prosjektet sitt med 220-240 hk uten å booste så altfor mye, og på min er det ca 200. Det funker helt fint det! Det eneste er at enkelte typer dekk har en tendens til å spore under akselerasjon, men det har lite med effekten i motoren å gjøre...
De dekkene jeg har nå, Nankang NS-2 i 225/35-18 funker veldig bra! Kosta i underkant av 5000 for 4 stk, som er grisebillig i den dimensjonen! :D

Legg innLagt inn:02 sep 2005 12:45
av celicat23
Zepticon skrev:Er ikke Celicaen FWD? har hørt at FWD + Turbo = guffen styring?
Nja, er vel "torque steer" det refereres til tenker jeg:

Torque steer can be a problem on front wheel drive cars with higher torque motors( > 210 Nm ). This is the name given to the tendency for some front wheel drive cars to pull to the left or right under hard acceleration. It is a result of the offset between the point about which the wheel steers (which falls at a point which is aligned with the points at which the wheel is connected to the steering mechanisms) and the centroid of its (Click link for more info and facts about contact patch) contact patch. The tractive force acts through the centroid of the contact patch, and the offset of the steering point means that a turning moment about the axis of steering is generated. In an ideal situation, the left and right wheels would generate equal and opposite moments, cancelling each other out, however in reality this is less likely to happen. Torque Steer is often incorrectly attributed to differing rates of twist along the lengths of unequal front drive shafts. An example of a car with strong torque steer would be the 257 hp (191 kW) (Click link for more info and facts about Volvo S60) Volvo S60 T5 FWD.

Legg innLagt inn:02 sep 2005 23:01
av spookie
Har fått den tunet i dag. 240whp på 0.7bar. Ganske fornøyd.

Ja, jeg trenger noen nye gateslicks for å få plantet kreftene ;)

Legg innLagt inn:03 sep 2005 17:16
av TheStig
jeg ville byttet ut foringer i forstilling til noe sterkere

Legg innLagt inn:03 sep 2005 17:27
av CelicaTurbo
all grunn til å være fornøyd med det resultatet ;)