Side 1 av 1

oljeskift

Legg innLagt inn:28 jul 2003 19:38
av kake
Tenkte jeg snart skulle skifte olje på mr2en, men jeg ble litt usikker da jeg så den litt uvanlige plasseringen av oljefilteret. Får man en oljefiltertang inn der, eller må man demontere dekselet over eksosmanifolden? Burde jo helst skiftet olje mens den var varm, men jeg tar aldri i livet fingrene oppi der og bytter oljefilter mens den er varm :lol: Det går kanskje ann å skifte filteret senere, mens motoren er kald? :roll: :wink:

Legg innLagt inn:28 jul 2003 21:03
av CelicaTurbo
motoren strenger vel strengt talt ikke å være varm, en fin lunk i den skulle vel holde til å holde oljen bra flytende.. :)

Legg innLagt inn:28 jul 2003 21:04
av kennethx
den blir varm inni før den blir var utenpå :))

Legg innLagt inn:28 jul 2003 21:14
av arild
Ja, poenget med at den skal være varm er vel at mest mulig olje skal renne ut, siden den er mye mer lettflytende da.

Legg innLagt inn:29 jul 2003 01:51
av chris
arild skrev:Ja, poenget med at den skal være varm er vel at mest mulig olje skal renne ut, siden den er mye mer lettflytende da.
Skal vel ikke mange sekundene til det ;)

Legg innLagt inn:29 jul 2003 10:44
av tahustvedt
Eksosmanifolden blir veldig fort kald, mye tidligere enn resten av motoren. Når jeg skal ta av filteret så dæljer jeg et tynt skrujern inn i ytterkant av filteret og løsner det sånn. Når det er løsnet er det bare å skru det av med hånda.

Legg innLagt inn:29 jul 2003 11:39
av CelicaTurbo
bruk helst verktøy om du kommer til da :) Bruker du skrujern så bør du jammen være sikker på at du klarer å løsne filteret også for om du ikke klarer det så har du et greit problem :)

Re: oljeskift

Legg innLagt inn:29 jul 2003 16:17
av bose
kake skrev:Tenkte jeg snart skulle skifte olje på mr2en, men jeg ble litt usikker da jeg så den litt uvanlige plasseringen av oljefilteret. Får man en oljefiltertang inn der, eller må man demontere dekselet over eksosmanifolden? Burde jo helst skiftet olje mens den var varm, men jeg tar aldri i livet fingrene oppi der og bytter oljefilter mens den er varm :lol: Det går kanskje ann å skifte filteret senere, mens motoren er kald? :roll: :wink:
Når jeg skifta olje på min mk1 kjørte jeg motoren varm, så tappet jeg ut oljen.Så venta jeg 15-20min til manifolden ble kald ,fikk filteret løst med min hjemmelagde oljefilter-tang(skrutvinge).Husk riktig filter!! 90915-10004, eller så blir motoren sinna på deg :wink:

Legg innLagt inn:29 jul 2003 22:20
av tahustvedt
CelicaTurbo skrev:bruk helst verktøy om du kommer til da :) Bruker du skrujern så bør du jammen være sikker på at du klarer å løsne filteret også for om du ikke klarer det så har du et greit problem :)

Det er ikke noe problem hvis man bruker hue! :? Du kan dra jernet litt ut igjen og vinkle det en annen vei og stikke det inn igjen når det stanger mot noe. Og du skal være god hvis du klarer å få et annet verktøy nedi der.

Jeg bare setter skrujernet mot filteret og slår på det med en hammer. Det skal ikke mye til før det er igjennom, noe som er bra da du bare har fire-fem cm eller noe sånt å bevege hammeren på.

Legg innLagt inn:29 jul 2003 22:44
av erling
Bruker en stor vannpumpetang jeg. Peller ut peilepinnen først, så går det greit det..

Legg innLagt inn:30 jul 2003 07:44
av CelicaTurbo
Jeg kan ikke huske at det var så alt for vanskelig å bytte filter på en MR2 mk2 med 3S-GE, mens bilen min nå er det derimot svintrangt. Om jeg ikke klarer å løsne filteret for hånd så må jeg skru ut dynamoen for å komme til med verktøy :shock: Det hadde gjerne gått med et skrujern men jeg liker ikke tanken på at jeg da ødelegger filteret slik at hvis jeg allikevel ikke får det løst så kan jeg ikke gi opp for kvelden og prøve igjen senere: når jeg først har punktert filteret så må jævelskapen ut før jeg kan kjøre bilen igjen :?

Legg innLagt inn:30 jul 2003 10:26
av Hobbes
Toyota selger et verktøy for å ta av filteret. Tror jeg betalte 200.- for det. Passer da rett på en skralle. Dere kan få låne mitt hvis dere kommer og henter det i Stavanger.

Legg innLagt inn:01 aug 2003 20:05
av kake
Det gikk greit, lot motorn bli varm og tappet ut olja, venta så en halvtime og skrudde ut filteret for hånd.

Takk for tips alle sammen! :)

Legg innLagt inn:02 aug 2003 10:18
av sleeper
Jeg har ikke sett hvordan der er på en mr2 men på gamle celica`n min med 3s-Ge motor har jeg funnet ut at det er veldig greit og bruke en sånn avdrager men 3 "fingrer", som du setter en skralle på! den går akuratt den der filteret sitter. :P
trur du får kjøpt den på biltema for 50-60 kr....

Legg innLagt inn:02 aug 2003 11:39
av Christian
Skrur filteret matt på og av for hånd jeg, det skal jo ikke sitte så hemningsløst hardt fast.
Stram til det går skikkelig tregt og litt til, så får du det av for hånd også :)