Side 1 av 3

bytte av lyspærer i dash, og spørsmål om gul economy led

Legg innLagt inn:29 jul 2003 01:57
av chris
Nå har det gått to lyspærer i dash'en. Ene bak speedometeret, og andre bak turteller. Vil tro flere ryker snart, siden disse ga seg kort tid etter hverandre. Men spørsmålet er.. hvordan i huleste kommer man til bak der? er det noen som kan gi meg en noenlunde detaljert beskrivelse? Og er det lyspærer man får kjøpt på benserten? Hva med lyspærer i andre farger? Hvor får man kjøpt disse?

Og andre spørsmålet:
Den grønne economy led'en er grei, den lyser hele tiden, utenom når den gule lyser. Men hva er den gule kobla opp i mot? Det er jo ikke turtall, det vet vi jo. Noen som vet dette?

Legg innLagt inn:29 jul 2003 09:37
av CelicaTurbo
den er koblet mot manifoldtrykksensoren mener jeg, den lyser grønt så lenge det er vakum mens når det er lite vakum (spjeldet ganske åpent) vil det lyse gult. Jeg skal ikke si det for 100% sikkert men det er slik det oppfører seg i forhold til Blitz trykkmåleren min: lyset er helt uavhengig av turtall og til en viss grad også gassutslag, og lyset bytter kontant med en gang trykkmåleren ligger rundt 0.85-0.9 bar (atmosfærisk, altså vakum), lyset reflekterer nøyaktig det som skjer på måleren ihvertfall :)

Legg innLagt inn:29 jul 2003 10:14
av chris
CelicaTurbo skrev:den er koblet mot manifoldtrykksensoren mener jeg, den lyser grønt så lenge det er vakum mens når det er lite vakum (spjeldet ganske åpent) vil det lyse gult. Jeg skal ikke si det for 100% sikkert men det er slik det oppfører seg i forhold til Blitz trykkmåleren min: lyset er helt uavhengig av turtall og til en viss grad også gassutslag, og lyset bytter kontant med en gang trykkmåleren ligger rundt 0.85-0.9 bar (atmosfærisk, altså vakum), lyset reflekterer nøyaktig det som skjer på måleren ihvertfall :)
Hmm.. okay. Har lurt på det der ganske lenge. Har også blitt litt småhekta på idèen om å modde de til shiftlight :D

Legg innLagt inn:29 jul 2003 11:37
av CelicaTurbo
spør du meg så lyser de der så svakt at du knapt nok ser det i sidesynet i det hele tatt, og da er vel poenget som shift-light litt meningsløs kanskje? Øya skal trossalt være på veien når man gasser såpass at man har behov for shiftlight :)

Legg innLagt inn:29 jul 2003 20:13
av chris
CelicaTurbo skrev:spør du meg så lyser de der så svakt at du knapt nok ser det i sidesynet i det hele tatt, og da er vel poenget som shift-light litt meningsløs kanskje? Øya skal trossalt være på veien når man gasser såpass at man har behov for shiftlight :)
Var egentlig mer for gøy. Og så slipper man lyset når man kjører normalt, på natterstid. Men som sagt.. mest for gøy :P Og har ikke hørt om andre som har gjort det :P

Legg innLagt inn:31 jul 2003 17:19
av Erlend
Hadde vel vært Europas, om ikke verdens første economy-led-mod :) Hadde vært en sikker vinner på show, hvis man bare fikk vist det frem såklart!
Er ganske smart at økonomi-lysene ikke baserer seg på turtall eller gasspådrag, men på hvor mye bensin som blir sprøytet inn (hvis jeg forsto det riktig)

Legg innLagt inn:31 jul 2003 17:22
av erling
Erlend skrev: Er ganske smart at økonomi-lysene ikke baserer seg på turtall eller gasspådrag, men på hvor mye bensin som blir sprøytet inn (hvis jeg forsto det riktig)
Det er jo bare et simpelt vakuummeter... Liker ikke dritten.. hehe... :D Flaut å ha sånt på en sportsbil. Samme med fløyta/tuta og, høres ut som en løen Corolla. Må få bytta tuta snart.. :wink:

Legg innLagt inn:31 jul 2003 22:37
av CelicaTurbo
....og du vil at det skal høres ut som en lastebil? :)

Legg innLagt inn:31 jul 2003 22:43
av sleeper
hvis den lyser på rødt med en gang jeg er nærat gassen... tyder det da på at det er leksje på vakumsiden et sted???
kan vel forklare hvorfor den hakker litt før turboen begyner og lade!??

Legg innLagt inn:31 jul 2003 22:49
av chris
Erlend skrev:Hadde vel vært Europas, om ikke verdens første economy-led-mod :) Hadde vært en sikker vinner på show, hvis man bare fikk vist det frem såklart!
Er ganske smart at økonomi-lysene ikke baserer seg på turtall eller gasspådrag, men på hvor mye bensin som blir sprøytet inn (hvis jeg forsto det riktig)
Hadde vært knall. Men det jeg begynte å tenke på, er om de er datastyrt. Hvis de styres av hjernen, så er tingen å omprogrammere lysene. Hvis de ikke styres av hjernen, høres det ut som en sinnsyk jobb å gjøre noe med.. eller hva?

Ja, styres av hvor mye bensin man bruker.. derav "economy" ;)

Legg innLagt inn:31 jul 2003 22:51
av chris
CelicaTurbo skrev:....og du vil at det skal høres ut som en lastebil? :)
Kompressorhorn på en mr2 blir vel litt .. rart.. ja :P

Legg innLagt inn:31 jul 2003 22:54
av chris
Men ingen som hadde beskrivelse av hvordan komme til bak dash, til speedometerlys og sånt?

ble forbanna på ene grøftelyset mitt i dag også.. må bytte pære, men skruen var såklart rusta, og satt dønn fast. Skrudde til slutt i stykker sporene i skruen. Måtte begynne å prøve å bore opp hele skruen, men ikke svarte om den ville gi seg. Ene festet på lykta gikk til slutt i stykker, så lykta er ute (får fiksa det igjen, uten noen problemer), men skruen sitter der, og den sitter dønn. Har prøvd alt nå. *oppgitt*
Får se på det i morra igjen, måtte kjøre med bare ett grøftelys til jobb i dag.. så ganske teit ut :P Stort åpent hull på på venstre side :P

Legg innLagt inn:31 jul 2003 23:16
av erling
CelicaTurbo skrev:....og du vil at det skal høres ut som en lastebil? :)
Bare jeg slipper 'rolla-lyden såå... :P

Skal være to-tonet, ikke kompressor, men to sneilehus, helst med lyse toner.

Re: bytte av lyspærer i dash, og spørsmål om gul economy led

Legg innLagt inn:01 aug 2003 01:00
av arild
chris skrev:... Men spørsmålet er.. hvordan i huleste kommer man til bak der? er det noen som kan gi meg en noenlunde detaljert beskrivelse? ...
Mener å huske at du må start med å fjerne dekselet rundt girstanga, fjerne dekselet der stereoanlegg og vifteregulering etc sitter. (ta ut askebegeret, og skru ut skruene der) Skru av plasten som er under dashbordet mot leggene dine når du sitter i setet. Tilt rattet ned til laveste posisjon. Fjern plasten rundt spedometer-boksen. Denne er litt tricky pga det venstre utblåset til lufteanlegget, men går akkurat. Fjern den smale lista som sitter oppunder over spedometer-boksen. Nøkk litt for å få den ut. Skru løs spedometerboksen og dra den litt ut, stikk en hånd bak og plugg ut ledningene og turteller-wieren. (alle har en form for låsemekanisme) Ta ut og se etter lyspærer. :) Tror pærene er hvite, og det er plasten rundt som farger lyset.. Jeg har jo ikke mr2 lengre, så dette er i allefall slik jeg husker det så ut.
ps. plastdekselet rundt spedometeret kan være litt tricky å få på igjen.
Bruk riktig stjernetrekker så du ikke ødelegger skruene.

Legg innLagt inn:01 aug 2003 07:41
av MRQuoc
jeg har ikke vært borti MR2MK2 ,
fra min egen 85modell corolla, var det slik at jeg kunne løfte taket på instrumenthuset før jeg kunne skru videre nedi og tok ut hele instrumenthuset .. kan huske også at jeg knotet mye med turtallsvaieren (banner enda) .. også ligger lysene veldig enkel til når man har fått ut instrument huset :)

andre farver av 5watts pærer er vel noen "bensern" som har ..
om du skal ha hette istedet for farvet glass må du nok til en uhm.. Thorshov.. mekonomen.. etc.. ,
Hette gir klarest farve , særlig hvis du ønsker klar blåfarve.. :)
De farvete glassene gir en bleik farvenyanse..

hadde du vært elektroingeniør hadde det vel vært enkelt å lagd en " sensorindikator" som du kan ha på turtellerviseren .. eller en magnet på viseren , med magnetsensorer bak plata.. som igjen går til en switch , som indikerer lys når den når ett punkt (for eksempel 7000rpm lyser den i den ene) og når den treffer den laveste så lyser den på den andre lampen.. når den ikke er i nærheten skjer det ingen ting..

uhm.. litt vanskelig forklart på en slik kort artikkel kanskje.. ? ... men håper noen skjønte det! :o