Side 1 av 1

Et par generelle spørsmål

Legg innLagt inn:20 sep 2005 19:54
av Sprint
Hei!
Er helt ny her, men har holdt på med bil lenge :D
Jeg har et par spørsmål om dette fabeldyret noen av dere triller rundt med :D
Har selv drømt om supra siden 95, og DET er en stund :shock: Nå er den kanskje innen rekkevidde :wink:
Har søkt på det jeg spør om nedenfor, men ikke lykkes å finne svar på alt...

Jeg lurte på om noen har et estimat på hvor mye original innmat i motoren på MKIV TT tåler?
6-trinnskassa tåler 600hk, det fant jeg i en eldre post her :D

Har også sett at det er mulig å hente ut endel hk bare ved å skru opp trykket og bytte eksos etc.
Dette er jeg forøvrig kjent med fra min game bil, men er det noen som vet hvor bra motoren tåler dette? Tenker på A/F verdier, tenningsbank og eksostemp spesiellt :roll:

Har fått med meg at på JDM supraer, så er det kjeramiske sneller... På de fleste kjeramisk turboer er det en magisk grense på 1 bar, er det tilfelle på en Supra og?

Har en JDM Supra oljekjølt bakaksling?

Hvordan er det med "rygging" på bilene? Er det så lett at det er vanlig å stille tilbake km på disse bilene?

Takker og bukker for alle svar :D

Re: Et par generelle spørsmål

Legg innLagt inn:20 sep 2005 21:09
av @lpher
Sprint skrev: Hei!
Er helt ny her, men har holdt på med bil lenge :D
Jeg har et par spørsmål om dette fabeldyret noen av dere triller rundt med :D
Fyr løs :D
Sprint skrev:
Har selv drømt om supra siden 95, og DET er en stund :shock: Nå er den kanskje innen rekkevidde :wink:
Bra! :D "Den som venter på no godt" vettu :D
Sprint skrev:
Har søkt på det jeg spør om nedenfor, men ikke lykkes å finne svar på alt...
Hender seg det kan være litt kronglete å finne alle svarene ved hjelp av søkefunksjon ja :)
Sprint skrev:
Jeg lurte på om noen har et estimat på hvor mye original innmat i motoren på MKIV TT tåler?
Vanskelig å si noe konkret da det er en del faktorer som spiller inn...spesielt når bilene begynner å bli såpass gamle :)
Men...etter hva jeg forstår så er det ikke forbundet med liten risiko å pushe motoren med 600-700hk på original "innmat" :)
Sprint skrev:
6-trinnskassa tåler 600hk, det fant jeg i en eldre post her :D
Det finnes plenty av folk som kjører med litt mere enn det også..på Getrag-kassa :D
Sprint skrev:
Har også sett at det er mulig å hente ut endel hk bare ved å skru opp trykket og bytte eksos etc.
Stemmer nok ganske så bra det :)

På en us eller euro-spec...vil man:
Fjerne katalysatorene.
Montere skikkelig eksosanlegg.
Montere boostcontroller og fuel Cut Defencer.
...og IKKE skifte til mushroom-filter...som var så populært :)

...og vips..så har man en aldri så liten killer! :D Ett slikt oppsett vil MEST SANNSYNLIGVIS (ingenting er sikkert når det kommer til å gjette hk/Nm :D) lande deg på mellom 400-450hk på motoren....avhengig av hvor mye trykk du tørr å gi turboene :D Muligens nesten 500hk om du ikke er så alt for glad i turboene dine? :D Men når man først er kommet opp i dette territoriet så begynner det å komme på en del ekstra utgifter...OM man vil "ha mer" :D Så som fks. oppgradert(e) bensinpumpe(r), stor intercooler, større dyser etc :)

På en JDM..on the other hand...så vil man ikke kunne kjøre like mye trykk på turboene....ser engelskmennene benytter 1.2bar som max...mens euro/us som oftest oppgis til 13-1.4bar.

JDM'en må også ha større dyser og større bensinpumpe tidligere i oppgraderingsfasen :) ...OG ikke minst...så vil man trenge en restriktor-ring på eksosen ellers går turbotrykket "rett i taket" :)

Må vel kanskje til slutt legge til at alle disse anslagene foutsetter at alle essensielle motor, og motorrelaterte deler, er i tipp top stand... For er de ikke det...så er det som regel duket for trøbbel...i en eller annen form...selv om det er en Toyota :D
Sprint skrev:
Dette er jeg forøvrig kjent med fra min game bil, men er det noen som vet hvor bra motoren tåler dette? Tenker på A/F verdier, tenningsbank og eksostemp spesiellt :roll:
Dette er det vel folk her inne som er bedre rustet til å svare på enn meg? :D
Sprint skrev:
Har fått med meg at på JDM supraer, så er det kjeramiske sneller... På de fleste kjeramisk turboer er det en magisk grense på 1 bar, er det tilfelle på en Supra og?
Som nevnt ovenfor så er det mange av gutta i england som benytter 1.1 - 1.2 til daglig på sine JDM eksemplarer :)
Sprint skrev:
Har en JDM Supra oljekjølt bakaksling?
Ikke så vidt jeg vet...mulig det var en opsjon på noen utgaver? Anyone else? :)
Sprint skrev:
Hvordan er det med "rygging" på bilene? Er det så lett at det er vanlig å stille tilbake km på disse bilene?
Kjenner ikke til at dette er noe "vanlig" problem på Supra...men det er vel...dessverre...strengt tatt mulig på nesten alle biler nå vel?
Sprint skrev:
Takker og bukker for alle svar :D
Np :) Just keep us posted om hvordan det går med kjøpet du :)

Legg innLagt inn:20 sep 2005 21:13
av Gjertsen
Supra mkIV har digital km-viser!
de "gamle" som har tellerene er lette å jukse på km..
Går ann å jukse på digitalt også har jeg hørt. men det merkes VELDIG lett !??

Legg innLagt inn:20 sep 2005 21:22
av TOYPARTS
Om man holder seg under 1,3kg så er det ingen problemer med eksostemperaturer eller af verdier, girkassen tåler vel over 800hk og det gjør en standard motor også, JDM supra er ikke levert med oljekjøling på bakasling.

Når det gjelder km stand så er det vel like lett å jukse på den som alle andre biler, og det er ikke lett å oppdage.

Fordi at: på de fleste bilene med digital km teller så kan man lese av kmstand i feks ecu eller diagnoseboksen, det kan man ikke på supra.

Legg innLagt inn:20 sep 2005 22:24
av Sprint
Takk for alle svar, det har vært til god hjelp :D

Er alle 6-trinns kasser Getrag-kasser? Hvordan ser man at det er en slik kasse? (Om det er mulig å se)
@lpher skrev:...og IKKE skifte til mushroom-filter...som var så populært
Bruker dere standard luftfilterbokser eller bytter dere til andre typer konfilter? Som f.eks. "Grenfilter" eller K&N?

Blir nok en Supra på meg etterhvert ja...
Dette har vært et "fabeldyr" for meg i lange tider, og spør du meg skal du lete lenge etter en like fet bil :wink:

Legg innLagt inn:20 sep 2005 22:54
av @lpher
Sprint skrev: Takk for alle svar, det har vært til god hjelp :D


Er derfor vi har dette forumet ya know :D
Sprint skrev: Er alle 6-trinns kasser Getrag-kasser?


Yepp...alle mkIV (93-02) Supra TT med manuell kasse...benytter samme Getrag 6-trinnskasse :)
Sprint skrev: Hvordan ser man at det er en slik kasse? (Om det er mulig å se)


Man trenger vel strngt tatt ikke sjekke det da :)
Sprint skrev: Bruker dere standard luftfilterbokser eller bytter dere til andre typer konfilter? Som f.eks. "Grenfilter" eller K&N?


Om du skal bruke de orginale turboene ihvertfall...så lar du være å benytte sopp-filter ihvertfall :) Men...om man skal på med en værsting-turbo...så stiller det seg nok litt anderledes :)

Grunnen til at man ikke anbefaler å skifte ut den originale luftfilterboksen er nemlig at Supran "lider" av høye "under-panseret-temperaturer"...som man for all del ikke ønsker å benytte som forvarmerom til innsuget...som blir tilfellet med ett sopp-filter oppsett :D
Sprint skrev: Blir nok en Supra på meg etterhvert ja...
Dette har vært et "fabeldyr" for meg i lange tider,


Artig...å få oppfylt drømmen da? :)
Sprint skrev: og spør du meg skal du lete lenge etter en like fet bil :wink:


Bingo! :D