Side 1 av 1

Legg innLagt inn:12 jan 2002 02:45
av Hobbes
Hei alle sammen

I kveld så begynte det å lyse P/S ( rødt varsel lys  )
Noen som har sett dette før??

Det er et varsel lys for servostyringen. Og denne virket ikke.
Jeg skal sjekke olje og sikringer i morgen, men hvis noen vet noe mer så er jeg takknemelig.

MVH

GBT

Legg innLagt inn:12 jan 2002 11:38
av MR2turbo
Hei!

Jeg leste en gang at det kan være litt problem med at det legger seg koks/sot på kontaktene på releet til servostyringen. Hvis det er tilfelle så kan du prøve å hurtig slå av og på tenningen 10-20 ganger og se om det gir seg, hvis ikke ville jeg Koblet fra releet, tatt det ut og rengjort det..

Legg innLagt inn:12 jan 2002 14:01
av CelicaTurbo
Stemmer, jeg stiller meg bak Markus' kommentar for jeg har sett flere tilsvarende tilfeller av folk som har spurt på andre forum/mailing lister og det er som regel snakk om det releet. Skru tenningen av og på noen ganger så kanskje det funker, men om releet er skitten så blir jo det bare en midlertidig fiks da.

- Kristian -

Legg innLagt inn:12 jan 2002 18:05
av Hobbes
Har sjekka i dag.
Det var litt lite olje i beholderen så jeg får følge med der. Det kan nok være relet, så jeg år følge litt med. Den fungerer nå. Men har falt ut en gang i dag.

Relet er det det som sitter ved siden av styre enheten for servoen på høyre side i bagasjerom foran.

takker for hjelp.

Legg innLagt inn:16 jan 2002 08:26
av Hobbes
Det er nok relet. P/S kommer og går ved annenhver oppstart. Noen som vet pris?

Legg innLagt inn:16 jan 2002 09:54
av CelicaTurbo
Et rele kan vel ikke være så dyrt vel? Men jeg vet ikke hvor spesialisert det releet er da. Du kan jo prøve det som Markus forslo; å åpne releet og rense det litt..

Legg innLagt inn:16 jan 2002 19:42
av Hobbes
Så et rele på siden av styringa til servoen. Det så ikke standard ut. Men det går vel å finne data på det. Så ut so om det var 2.5 eller 4 kvadrats kabel som gikk inn på det. Så servoen trekker nok litt strøm.

Rensing hmmm.... vel når det er slitt så er det slitt.

Koster nok en del da. Jeg måtte betale 1300.- for banke sensoren og den er mindre avansert en et rele.

Legg innLagt inn:17 jan 2002 00:52
av CelicaTurbo
et relee er vel strengt talt bare en magnetisk bryter, en bryter for "sterkstrøm" styrt av "svakstrøm" om du vil, men det er jo mulig at releet har noen andre roller enn bare av/på så da kan det fort bli komplisert?

bankesensor er vel en ganske spesiell mikrofon som er følsom for spesielle frekvenser i et ganske stressende miljø så jeg vil nå tro at den er vesentlig mer avansert enn et rele.

men, jeg er ingen ekspert, bare full av meninger :)  Et rele kan kjøpes for en tier hos biltema, riktignok duger nok ikke det releet til din servo, men poenget er at et rele trenger ikke å være dyrt :)

Legg innLagt inn:17 jan 2002 09:25
av Hobbes
En banke  sensor er et pietsoeletrisk krystall ( tror det skives slik) Som er slipt på en spessiel måte for å reagere på frekvensene spm banke lyden har. Det er en passiv komponent. Og hadde sansynligvis kostet 3,5 hadde det vert til et TV.

Jeg kan nok få et uorg. rele, men satser på et org. hvis det ikke er alt for urimelig.

Legg innLagt inn:17 jan 2002 10:54
av CelicaTurbo
Ok, vel, håndbrekkskabelen min kostet 425,- og det er ikke alt som er så dyrt hos Toyota. Det var trossalt mer enn en kabel og en strømpe i den pakken som jeg fikk se, så mer ut som et medisinsk instrument (kanskje til bruk for elefanter, men du skjønner poenget).

Du får rett og slett spørre toyota og høre :)