Side 1 av 2
Water Injection på MR2 Turbo?
Legg innLagt inn:29 sep 2005 21:50
av FireWalk
Noen som har forsket på Water Injection på MR2 Turbo her? veldig lite snakk om slikt her i landet, på lik linje med at "NOS" ser ut til å være tabu her.. men water injection gir vel ingen slitasje på motoren såvidt jeg har forstått det? det er med på å senke temperaturen på innsugsluften fra turborboen etter IC. Skal vist være voldsomt med krefter å hente på en sikker måte bare ved å kjøle ned luften som går inn i motoren.
på MR2oc er dette en "fattigmanns intercooler oppgradering" ser det ut til.
Noen som har noen tanker om dette? hva er det egentlig de spruter inn? er det ren sprit? har søkt litt på net om dette, men har ikke funnet så mye om "grunnprinsippet" bak det hele
ser det er mange kit til rundt 1500-2000 kroner til salgs. Så om dette er en trygg og effektiv måte å få flere hk på uten at det går utover motoren, hvorfor er det da ingen her som har det?
"Water injection cleans carbon from your engine so it extends the life. There is no risk of damage with water injection when installed correctly."
*nyskjerrig*
Legg innLagt inn:29 sep 2005 22:03
av sleeper
de spruter inn reint vann... og det fungerer kjempebra.
men må jo passe på og fylle tanken med vann i ny og ne da...
Legg innLagt inn:29 sep 2005 22:34
av Christian
Det er reint vann ja. Fungerer egentlig på akkurat samme måte som gass, bare ikke fullt så effektivt.
Grunnen til at begge deler er lite brukt er vel uvitenhet, samt at mange "guruer" rister på hodet når de får spørsmål om dette. De fleste mener at hverken vann eller gass har noe i forbrenninga å gjøre
Kjøpte ett vanninnsprøytnings sett til den første turbo motoren min for noen år siden, men kom aldri så langt som å montere det før jeg solgte den....
Gass har jeg aldri prøvd, men jeg håper å få litt innsikt i det i løpet av relativt kort tid

Legg innLagt inn:29 sep 2005 22:35
av toyota_mr2
jei sjener en som har de å han blaner metanol i de for de kjøler bedre tror vertfal de er de samme
Legg innLagt inn:29 sep 2005 22:36
av Blueman
har tenkt litt på og kjøpe meg sån jeg også ser ut som en billig og bra løsning

Legg innLagt inn:29 sep 2005 22:40
av urq26
Det er likegreit og bare bruke vinduspylervæske, den fryser jo heller ikke om vinteren, pluss at den kjøler bedre enn vann.
Anbefalt på bl.a. subaru Impreza Sti.
Fungerer greit på min bil også
Legg innLagt inn:29 sep 2005 22:56
av eirikoo
urq26 skrev:Det er likegreit og bare bruke vinduspylervæske, den fryser jo heller ikke om vinteren, pluss at den kjøler bedre enn vann.
Anbefalt på bl.a. subaru Impreza Sti.
Fungerer greit på min bil også
Hallo hallo...
Aquamist vann
innsprøytning, ikke intercoolerdusj som det er på STi blant annet.
Vannet sprøytes
inn i motoren.
Legg innLagt inn:29 sep 2005 23:00
av Larsen
Må huske at denne kjøler forbrenningen ( mens det brenner) og ikke lufta da. Tror det er noe som fleste turbo motorer må ha. Du kan vel øke trykket 0.2-0.3 uten å være redd for slite stort mer på motoren. Bare viktig å få fatt i et av de bedre systemene, for noen av disse har svært dårlig kvalitet. Og glemmer du å fylle vann så sliter du nok ja...
Legg innLagt inn:29 sep 2005 23:16
av FireWalk
Larsen skrev:Må huske at denne kjøler forbrenningen ( mens det brenner) og ikke lufta da. Tror det er noe som fleste turbo motorer må ha. Du kan vel øke trykket 0.2-0.3 uten å være redd for slite stort mer på motoren. Bare viktig å få fatt i et av de bedre systemene, for noen av disse har svært dårlig kvalitet. Og glemmer du å fylle vann så sliter du nok ja...
Vann altså.. har jo hørt om kondens i bensinen og alle problemene det fører til, og nå skal man altså sprute vann inni forbrenningen? hehe.. høres merkelig ut, men siden alle sier det funker som faen så må det vel nesten prøves.
Men hvorfor skal det få så fatale følger om man glemmer å fylle vann da? er jo mange som øker trykket 0,3 bar uten vanninnsprøytning, så eneste konsekvensen blir vel at man får litt mindre effekt pga den mindre kjølingen?
og om man eventuelt kombinerer vanninnsprøytning sammen med en bra Greddy intercooler f.eks? da burde man jo sitte ganske godt i det

Legg innLagt inn:29 sep 2005 23:25
av Larsen
på grunn av tenningen. Justere jo ofte den i samme slengen...
Legg innLagt inn:30 sep 2005 00:07
av FireWalk
ah.. ja om man justerer tenningen så sliter man vel litt om man går tom. Så et kit til rundt 500 dollar, der følger det med instrument som digitalt viser temperaturen på luften innsugsmanefolden, varsellampe som lyser om man begynner å gå tom for vann osv.. fancy
Tenningen er noe jeg ikke leker meg med.. men water injection høres jo ganske fornuftig ut med tanke på å øke trykket. om man øker trykket littegranne, og bruker vanninnsprøytning så vil man jo likevel ha en motor som kjøres ganske sikkert og med liten sannsynlighet for detonasjoner.. rart at ikke flere har dette installert, med tanke på hvor billig det egentlig er..

Legg innLagt inn:30 sep 2005 00:32
av Larsen
Må ha motor med kompressor først jeg da

Legg innLagt inn:30 sep 2005 00:39
av FireWalk
Larsen skrev:Må ha motor med kompressor først jeg da 
har sittet i en time og lest alt som er om vanninnsprøytning nå.. ser ut til at NA motorer også kan ha nytte av dette dersom de kjører veldig avansert timing på tenningen da vanninnsprøytningen vil hjelpe til å hindre tenningsbank.
Legg innLagt inn:30 sep 2005 06:41
av Rage
FireWalk skrev:Larsen skrev:Må ha motor med kompressor først jeg da 
har sittet i en time og lest alt som er om vanninnsprøytning nå.. ser ut til at NA motorer også kan ha nytte av dette dersom de kjører veldig avansert timing på tenningen da vanninnsprøytningen vil hjelpe til å hindre tenningsbank.
Ikke for å banne i kirken her, men på 200sx-ogn.org så finnes det masse info om vannsprut systemer!
Aquamist er vel blant de mest anbefalte.
Legg innLagt inn:30 sep 2005 09:55
av GT4 CS
Sikkler på dette jeg også, men som sagt er jeg født med litt sunn skeptisme

Skulle jeg investert i noe slikt ville jeg garantert sattset på et av de dyrere systemene som er utprøvd, vil ikke risikere at dyser faller av og lager korketrekkerventiler osv.
Men vann i seg selv i motoren er ikke skadelig,bare det kommer i riktig mengder
