TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• 2-kanals forsterker, som er tilkoblet 3 elementer!

• SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #134582  av nokia4life

Hei,

Jeg kjøpte en gang en bil, ikke i Norge, men i utlandet.

En Toyota Altis,

Den var full rigga med multimedia, med skjermer, sub osv osv..

Men en dag tok jeg forsterkeren ut fra under setet og så at det var en 2 kanals forsterker, men den var tilkoblet 2stk 6x9, + subben i bagasjen.

Den var koblet på vanlig måte med 6x9'erne og subben var brokoblet tror jeg... den tok + fra ene kanalen og - fra den andre.

Det var en 500W Mosfet forsterker av en eller annen slag....

Hva har dere å si til dette?

#134585  av Larsen

Er en av måten man kan brokoble forsterkere på. Ikke noe spes med det, men hadde han koblet 6x9" på samme forsterkere virker jo litt rart da!

#134757  av nokia4life

Det jeg mener at det var brokobla sub + at det var kobla til 2stk 6x9.......

#134781  av sindrejl

går an uten problemer, men lydmessig ville jeg aldri gjort det.

#134830  av @lpher

Det der er nok en ting jeg ikke vil ha på meg at jeg har anbefalt ihvertfall! :D

#134952  av chris

@lpher skrev:Det der er nok en ting jeg ikke vil ha på meg at jeg har anbefalt ihvertfall! :D
Samme her :D

#135516  av hobnob

hvis jeg ikke tar helt feil så var det mulig å gjøre det på alpine forsterkerne mine, alpine mrv1005

http://www.ifb.pl/~mateo/car-audio/manu ... nstall.pdf

så er jo mulig det funker på den du har også

(jeg har ikke koblet det sånn)

#135529  av nokia4life

Ja det funka, fordi den var jo på fra før av når ejg fikk bilen.

Men lyden sugde :twisted:

Men hakke gjort no med det enda, siden den står stille.....i en bilbutikk :wink:

#135541  av @lpher

hobnob skrev:hvis jeg ikke tar helt feil så var det mulig å gjøre det på alpine forsterkerne mine, alpine mrv1005

http://www.ifb.pl/~mateo/car-audio/manu ... nstall.pdf

så er jo mulig det funker på den du har også

(jeg har ikke koblet det sånn)
Det vil nok fungere på mange typer forsterkere...men..jeg vil ikke anbefale det på noen som helst type forsterkere... :)

#137858  av Herr Knutsen

Dette vil fungere uansett forsterker, så lenge den kan "brokobles". Og tro meg, det kan alle. Spørsmålet er hvor vidt det er noen vits. De som ikke er oppgitt til å kunne brokobles, benytter nemlig ofte felles jord (minus) for høyttalerne internt i forsterkeren, og da spiller det ingen rolle om du kobler minus på venstre høyttaler til venstre eller høyre utgang på forsterkeren (så lenge det er en negativ utgang, altså). I dette tilfellet vil også belastningsimpedansen på forsterkeren bli redusert på den ene kanalen.

Å koble som dette er altså tull, men ikke direkte farlig for forsterkeren så lenge den totale impedansen på hver utgang er over 2 ohm (når det gjelder normale klasse A/B-forsterkere).

Hey, hey, hooray.

Mvh
Jan Rune