TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Start problemer etter motor bytte. *Problem Løst*

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #134693  av Biggen

Jeg har akuratt byttet motor i min Celica i fra gti til turbo. Har nå kommet så langt at jeg kan prøve å starte den, men det vil ikke motoren. Den starter i 3 sec før den dør. Tråkker jeg på gassen dør den med en gang. Når den har "startet" 2 til 3 ganger, må jeg vente litt før den vil tenne igjen. Jeg mener stert at jeg ikke har glemt noe. Sjekket komp, og den var super. Sjekket om det var noen feilmeldinger i ECU, men det var det ikke.
Hva kan være årsaken til at den dør ut, og hva bør jeg prøve på for å få den til å gå?
Sist redigert av Biggen den 11 okt 2005 19:59, redigert 1 gang totalt.

#134696  av ST205RR

har du tilstrekkelig med bensin tillførsel ?

#134698  av Biggen

Jeg mener det. Men skal ikke banne på det. Min org pumpe kan være sliten så klart. Det lukter bra bensin etter at jeg har dradd motoren med startern i alle fall.

#134701  av sigheri

Er alle vakum slanger og slikt der de skal være?

#134702  av Morten

Har du flyttet rundt på alle ledningene som må flyttes? (bl.a. i 22-pins pluggen i ECU) Høres ut som FC signalet ikke er koblet riktig. Åpne ECU og sjekk printplaten for å se hvilke signaler som kommer/går hvor. FC signalet skal gå fra en eller annen pinne på 22-pins (forskjellig på forskjellig versjon ECU) og til "Circuit Opening Relay".

#134703  av larsst185

har du kobla til motstandene til dysene.Ligger under batteriet.sjekk også kontakten på afm.Bilen oppfører seg likt når disse ikke er kobla til.starter,går noen sek og stopper..

#134716  av Biggen

sigheri skrev:Er alle vakum slanger og slikt der de skal være?
Alle slangene er koblet, men det er et sort vakum filter som skal ha strøm, som det ikke er noe strømkontalt til. Kan kanskje være noe der.
Morten skrev:Har du flyttet rundt på alle ledningene som må flyttes? (bl.a. i 22-pins pluggen i ECU) Høres ut som FC signalet ikke er koblet riktig. Åpne ECU og sjekk printplaten for å se hvilke signaler som kommer/går hvor. FC signalet skal gå fra en eller annen pinne på 22-pins (forskjellig på forskjellig versjon ECU) og til "Circuit Opening Relay".
Denne ble kanskje litt komplisert ja..... Det er mulig at jeg må koble om på noen ledninger, men jeg har et org turbo ledningsnett, så jeg trodde det skulle gå greit. Lik modell og generasjon. Men ville ikke ECU kommet med filmelding hvis FC signaler var feil( hva nå FC signal er)?
Har du ECU wire diagram til 1991 Celica turbo, eller vet hvor jeg kan få tak i det?
larsst185 skrev:har du kobla til motstandene til dysene.Ligger under batteriet.sjekk også kontakten på afm.Bilen oppfører seg likt når disse ikke er kobla til.starter,går noen sek og stopper..
Du mener den enkle kobblingen ved batteriet. Eller sitter den inn sikkringsboksen?
AFM er koblet...!

#134718  av Biggen

Jeg har en rød/orange kobling som sitter rett ved innsuget som jeg ikke vet hva er till. Ved siden av den svarte nøkkelhull formet sensoren ved innsuget. Virker som om den er til overs.

#134719  av Biggen

Jeg kom til å tenke på at sånn som motoren oppfører seg nå, gjore den også før jeg tok den ut av klipet, men da hadde jeg ikke bensispumpe, så jeg antokk at det var årsaken.

#134723  av erling

Hvis du bare har trødd 22-pinsen og 16-pinsen rett i uten å bytte plass på noen av pinnene, kan du ihvertfall starte med å fikse den feilen. :wink:

#134727  av Biggen

erling skrev:Hvis du bare har trødd 22-pinsen og 16-pinsen rett i uten å bytte plass på noen av pinnene, kan du ihvertfall starte med å fikse den feilen. :wink:
Hvorfor skal jeg trenge å bytte på noen ledninger så lenge jeg har turbo ECU og org turbo ledningsnett. Jeg brukte ikke mitt gammle gti nett altså....!
Hvis jeg må bytte om på ledninger hva, hvilke..... :shock: :D

#134730  av erling

Det er de to kontaktene som står igjen i bilen når du ikke har motor i. Går ut ifra du ikke har bytta ledningsnett på HELE bilen. :)

Høres veldig ut som bensinpumpa ikke går....

Du bare gjør sånn:
Morten skrev:Åpne ECU og sjekk printplaten for å se hvilke signaler som kommer/går hvor. FC signalet skal gå fra en eller annen pinne på 22-pins (forskjellig på forskjellig versjon ECU) og til "Circuit Opening Relay".
Den andre kontakten er likegreit å måle hvor ledningene går hen på begge motorene.

#134745  av Biggen

erling skrev:Det er de to kontaktene som står igjen i bilen når du ikke har motor i. Går ut ifra du ikke har bytta ledningsnett på HELE bilen. :)

Høres veldig ut som bensinpumpa ikke går....

Du bare gjør sånn:
Morten skrev:Åpne ECU og sjekk printplaten for å se hvilke signaler som kommer/går hvor. FC signalet skal gå fra en eller annen pinne på 22-pins (forskjellig på forskjellig versjon ECU) og til "Circuit Opening Relay".
Den andre kontakten er likegreit å måle hvor ledningene går hen på begge motorene.
Åååå ja... He he..... De ledningene. Nei, har ikke byttet nettet i hele bilen nei.....! :D

Er det kun FC signalet jeg skal lete etter og forandre på, eller er det flere ledninger jeg må gjøre noe med? Det er jo 2 stk 22 pins (1 hvit og 1 grå) som går utenom ECU i fra motor. Og en 16 pin (grå) som går i ECU.
Hvem av de 22 pins er det snakk om? Finnes det noe tegnig på dette? Er litt dumt og kutte alt formye feil lissom :shock: :D
Bensinpumpa går, for jeg hadde bensinlekarsje i motoren helt i starten, og det rant godt. Men det er fult mulig den ikke klarer å levere nok. Men somsagt, sp døde den momentatn når jeg gav gass. Nesten som om den druknet. Bare en teori fra min side.

#134749  av Biggen

Morten skrev:Har du flyttet rundt på alle ledningene som må flyttes? (bl.a. i 22-pins pluggen i ECU) Høres ut som FC signalet ikke er koblet riktig. Åpne ECU og sjekk printplaten for å se hvilke signaler som kommer/går hvor. FC signalet skal gå fra en eller annen pinne på 22-pins (forskjellig på forskjellig versjon ECU) og til "Circuit Opening Relay".
Ã…pnet den gammle ECU (vet ikke om gti ecu har fc signal), men ble ikke noe klokere gitt...! :oops: :D
Eheee... hjelp...!

#134758  av Morten

Biggen skrev:Åååå ja... He he..... De ledningene. Nei, har ikke byttet nettet i hele bilen nei.....! :D

Er det kun FC signalet jeg skal lete etter og forandre på, eller er det flere ledninger jeg må gjøre noe med? Det er jo 2 stk 22 pins (1 hvit og 1 grå) som går utenom ECU i fra motor. Og en 16 pin (grå) som går i ECU.
Hvem av de 22 pins er det snakk om? Finnes det noe tegnig på dette? Er litt dumt og kutte alt formye feil lissom :shock: :D
Bensinpumpa går, for jeg hadde bensinlekarsje i motoren helt i starten, og det rant godt. Men det er fult mulig den ikke klarer å levere nok. Men somsagt, sp døde den momentatn når jeg gav gass. Nesten som om den druknet. Bare en teori fra min side.
En av pluggene som går inn på ECU er ikke koblet til motor-lednings nettet, men til chassis-ledningsnettet. Denne pluggen sto igjen i bilen selv om motoren var ute. Denne pluggen må du gå over og flytte på pinnene så signalene stemmer overens med den nye ECU'en. Tips: se nøye på printplaten inni ECU'en du åpnet på innsiden der pluggen kobles. Du vil se at det står en 2/3 bokstavers kode ved hver pinne. Sjekk dette på begge ECU'ene og flytt på pinnene i pluggen så ALLE signalene stemmer med den nye ECU'en. (Du trenger ikke kutte, alle Toyota plugger har hvert sitt triks for å lure ut pinnene :wink: )

Tatt utifra min erfaring med MR2 (antar Celica er noe av det samme siden like motorer) er det og en plugg ved siden av ECU som kobler motornettet og chassis nettet sammen. Denne må du og sjekke at ALLE signalene kommer der de skal. Tredje sted er i sikringsboksen, nærmere bestemt pluggen fra motorledningsnettet som også må sees over at signalene stemmer overens. :wink:

Lykke til, når du er kommet så langt som du er mangler det ikke mye før du koser deg langs veien. Men vil anbefale å sjekke og dobbeltsjekke disse punktene før du starter opp igjen for å være sikker på at du ikke blåser noe elektronikk. :wink: