TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Lekkasje i T-tak

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

 #232  av erling
 
Jeg har av og til lekkasje i t-taket på min mkII (1990). Jeg prøvde med siliconstift og annet jokk uten ####. Men i skjøten framme og bak på glassene skal pakningene stå litt i spenn, dette spennet avtar etterhvert når glassene har stått lenge på, eller ved frostsprengning. Jeg pleier å ta av glassene, eller sette dem på "gløtt" noen timer til pakningene har ekspandert, og da er det tett. Prøv dette ved lekkasje i skjøtene.
mvh Erling

 #233  av CelicaTurbo
 
Førersiden min har alltid vært tett mens passasjersiden har enkelte ganger lekket litt i skjøten der som boltene holder taket på plass.. pluss at glasset har "gnikket" mot gummien og laget lyd på den siden..  jeg prøvde med silikon spray og stift uten lykke, og det siste jeg gjorde var at jeg vasket grundig av alt sammen og smørte et veldig tynt lag med grease over all gummi, og la på en god del der som bolter går inn og slikt; og all lyd og drypping har vært borte siden jeg gjorde det for et halvt år siden.. fungerte ypperlig.. nå etter frost så lekker de heller ikke..

men det er et problem med takene på disse bilene ja, hovedsaklig pga at karosseriet er litt fleksibelt og pga at gummien er litt gammel og hard kanskje?

Men takker for tips Erling!

 #234  av CelicaTurbo
 
ehm, en liten kommentar til, jeg mente ikke å si at karosseriet vårt er ikke mer fleksibelt enn andre biler, snarere tvert imot, alle biler "flexer" i karosseriet men våre med T-tak merkes det bare bedre på pga at glasset er stivt mens resten flexer rundt glasset :)

 #239  av erling
 
Grease eller olje vil vel føre til at gummien blir hard og kanskje sprekker?

 #240  av CelicaTurbo
 
jeg har hørt det men har ikke sett noen tegn til det enda, snarere tvert imot.. silikon skal også tørke ut gummien og gjøre den hard og full av sprekker.. og der så jeg faktisk virkningen etter en tid.. kanskje vaselin er tryggere? men det er jo egentlig samme greien som grease da..

 #242  av jensi
 
Jeg brukte skinn balsam,som er et naturprodukt.
Den er tjukk og seig.Tar heller ikke på gummien.
Behandlet og skinnsetene med den.
Meget bra resultat.

 #243  av CelicaTurbo
 
nå er vel olje også faktisk et naturprodukt egentlig? Men skinn balsam hørtes interessant ut og kanskje det er verdt å prøve det ja? Om det ikke er fare for at det tørker ut gummien er det jo ypperlig da :)

 #289  av erling
 
Magesyre er også et naturprodukt, dog ikke anbefalbart. Bremsesylinderpasta derimot skal jo smøre stempelpakningene i ein kaliper uten å drepe dem. Kanskje det er tingen??

 #290  av CelicaTurbo
 
nei, naturprodukter er vel ikke nødvendighvis alltid positivt :)