Side 1 av 2

Hjelp en MR2-noob med senkesett da gutter

Legg innLagt inn:12 okt 2005 10:28
av Valnir
Hei igjen folkens. bare maser om saker og ting jeg ikke er flink nok til å søke meg frem til jeg.. :oops:

Jeg hadde bilen på EU-kontroll i dag og fant ut at senkesettet mitt var noe møl uten TÜV godkjenning.. Så jeg får vel bare svi av flere gronker på noe nytt :P

Da jeg har litt avgrensa med økonomi så tror jeg Koni blir litt i drøyeste laget. Lurer litt på kombinasjonen KYB / Eibach Pro men er litt i tvil.

det jeg fikk beskjed om var at jeg ikke kunne senke mer enn 25mm hvis det skulle TÜV-godkjennes.. Jeg aner ikke om dette stemmer, men det settet som står på nå er 40mm senket, og det kler bilen syntes jeg. kan godt hende 25mm er lekkert også da.

Mine spørsmål er derfor:
1. Hvor kan jeg handle et komplett TÜV-godkjent senkesett til "riktig" pris her i landet?
2. Finnes det TÜV-godkjente 40mm senkesett til MR2 MK2 (1992)?

Takker så mye for svar fra dere som har peiling på dette :)

Legg innLagt inn:12 okt 2005 11:19
av larsst185
Jeg kjøpte tuv godkjente eibach fjærer til min gt4 hos autoparts i bodø.mener jeg betalte ca 3500.Er meget fornøyd.

Legg innLagt inn:12 okt 2005 11:28
av Dalan
Eibach har fjærer som er TÜV-godkjente, et sett som senker 25mm og et som senker 40mm :)

Ser at du lurer litt på Eibach\KYB kombo, og kan sterkt anbefale dette! ;)
Jeg har Eibach Pro (25mm) og KYB AGX dempere og det sitter som en klegg! Fine å kjøre med til dagligdags kjøring også ved at demperene er justerbare :)
Kan spare en del på å kjøpe fra USA, spesielt om du kjøper disse samlet :)
Vet ikke konkrete butikker som selger det i Norge, men det er det sikkert noen andre her som gjør.

Legg innLagt inn:12 okt 2005 13:11
av Valnir
Dalan skrev:...Ser at du lurer litt på Eibach\KYB kombo, og kan sterkt anbefale dette! ;)
Jeg har Eibach Pro (25mm) og KYB AGX dempere og det sitter som en klegg! Fine å kjøre med til dagligdags kjøring også ved at demperene er justerbare :)...
Har du vare/typenummer på disse? Så jeg er sikker på at jeg får rekti variant om jeg skulle finne på å bestille over nett :)

Følger det med papirer, eller er dette noe jeg må be spesielt om hvis jeg bestiller?

Legg innLagt inn:12 okt 2005 13:24
av celicat23
Hvem luring sa du kun får senke 25mm hvis det skal TUV godkjennes? Skyt den personen!

Legg innLagt inn:12 okt 2005 16:21
av kake
Hvis fjærene du har på er bra og du er fornøyd med de, så tar du bilen på EU-kontroll et annet sted, evnt tilby de litt cash på siden så går det nok bra, hvis ikke du har levert den hos NAF eller andre paragrafryttere da :lol:

Toyota Team Europe (TTE) har Tüv godkjente fjærer som senker 30mm, det samme har H&R og Eibach. Det er stort sett bare tyske merker som er Tüv godkjente, siden nettopp Tüv er det tyske biltilsynet. Noe som igjen er helt latterlig egentlig :roll:

Hadde TTE fjærene før, og de fungerer fint sammen med originaldemperne, men anbefaler å bytte også de til noe skikkelig, spesielt hvis de er slitt. Hardheten i TTE fjærene er tilpasset stivheten i demperne rundt originale spesifikasjoner. Delenummer på TTE fjærene er AM28022 og kan bestilles hos Toyota, eller
mr2turbo skrev: jeg og flere har kjøpt de fjærene gjennom Toyota Hegre AS i Sandnes.. Hvis du ringer Kurt på tlf. 51607532 eller mailer på kurt.hjorteland@hegre.toyota.no så hjelper han deg nok så du enten får bestillt gjennom han eller sier hvordan din lokale forhandler kan skaffe dem... Hils fra Markus..
Koster rundt 2800-2900. Et par bilder her med TTE fjærene på.

For å få de godkjent, må du ha et brev fra verksted at de er forsvarlig montert, du må ha selve tüv godkjenningen på fjærene (oversatt til norsk hvis de er kranglete), du må ha papirer på utført 4hjulskontroll, og så kan du vise den hos biltilsynet. Da får du det i vognkortet og det koster rundt 600,- :wink:

Legg innLagt inn:12 okt 2005 17:04
av lasse
Går det ikke an å bare ordne tuv papirer på et annet senkesett og si at det er dette som er montert? eller sjekker de dritnøye?
(Har tein sett selv, og det er ikke godkjent :oops: )

Legg innLagt inn:12 okt 2005 17:08
av kake
De sjekker nummeret på fjærene opp mot Tüv-dokumentet ja, samt antall vindinger ihvertfall. Du kan jo hente ned Tüv godkjenningsdokumentet til et annet sett og modifisere litt 8), men det står ganske mye info i et slikt dokument.

Legg innLagt inn:12 okt 2005 18:32
av lasse
Hmmm, ja, vi får se, dem er vel ikke så pirkete på eu på et vanlig verksted vel?

Legg innLagt inn:12 okt 2005 18:48
av kake
Nei ikke alle som er det :wink: Men, det er det de gjør ved godkjenning hos biltilsynet.

Legg innLagt inn:12 okt 2005 19:28
av erling
lasse skrev:Går det ikke an å bare ordne tuv papirer på et annet senkesett og si at det er dette som er montert? eller sjekker de dritnøye?
(Har tein sett selv, og det er ikke godkjent :oops: )
Lakke dem svarte, å håpe på det beste. :wink:

Legg innLagt inn:12 okt 2005 20:17
av lasse
erling skrev:
lasse skrev:Går det ikke an å bare ordne tuv papirer på et annet senkesett og si at det er dette som er montert? eller sjekker de dritnøye?
(Har tein sett selv, og det er ikke godkjent :oops: )
Lakke dem svarte, å håpe på det beste. :wink:
Ja det var det da, blir jo et nytt helvete med montering og 4 hjulskontroll da...
Lar det bare stå til jeg, skal ikke på eu før om 1,5 år da...

Legg innLagt inn:12 okt 2005 20:44
av erling
lasse skrev:Ja det var det da, blir jo et nytt helvete med montering og 4 hjulskontroll da...
Lar det bare stå til jeg, skal ikke på eu før om 1,5 år da...
Enten det, eller jekke opp, ta av hjulet, og spraye/male/whad-evva. Må ikke gjøre det vanskelig.

Legg innLagt inn:13 okt 2005 16:55
av lasse
erling skrev:
lasse skrev:Ja det var det da, blir jo et nytt helvete med montering og 4 hjulskontroll da...
Lar det bare stå til jeg, skal ikke på eu før om 1,5 år da...
Enten det, eller jekke opp, ta av hjulet, og spraye/male/whad-evva. Må ikke gjøre det vanskelig.
Du sier noe der, høres ut som et prosjekt...

Legg innLagt inn:13 okt 2005 19:48
av jumbo
Ha kjentfolk som jobber på godkjent verksted er uvurderlig :D