Side 1 av 2

Noen her som har erfaring med "NOS" ?

Legg innLagt inn:29 okt 2005 07:59
av jsun
Etter mye om og men, har jeg nok kommet frem til at jeg beholder Celica'n min....se:
http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=11887

Men siden tunings mulighetene for min T230 er små, vurderer jeg nå å sette NOS i den. Da kan jeg jo selv bestemme når jeg ønsker å slite ekstra på mortoren :wink:
Tanken er "Stage 1" kit, med en effektøkning på 30-50hk, dette koster jo ikke mer enn 8-9000,- mot turbokit til 25 000,-.

Noen her som har erfaring med dette?

Legg innLagt inn:29 okt 2005 09:41
av sigheri
Eneste erfaringen jeg har selv, er at jeg har hatt oppe en motor der nos hadde blitt brukt feil.... Der var flere av ventilene og ventilstyringene oppbrent og knust. 2 av ventilene såg ut som noen hadde brukt skjærebrenner på de.....

Men hvis det brukes rett, og motoren er bygd mer for det. Er det vel et greit produkt :roll:

Legg innLagt inn:29 okt 2005 10:52
av lasserj
du må ikke finne på og bruke et "tørt system"

Legg innLagt inn:29 okt 2005 12:02
av ST182
lasserj skrev:du må ikke finne på og bruke et "tørt system"
Noen spesiell grunn til det?
Etter det Pitstop sier så er det ikke noe problem med ett dry-kit så lenge motoren er i god stand, og det blir korrekt installert. De anbefalte også å bruke en bryter slik at du kun kan aktivere lystgassen når gasspedalen er helt i bunn, dette for å hindre at du fortsatt slipper inn lystgass ved et girskifte etter det jeg forstod. De anbefalte meg ikke sette på hverken dry, wet eller direct-port system på min siden min motor har gått langt over 200k og bruker endel olje. Men de mente at på den nye motoren som har gått ca 80k så ville det ikke være noe problem..

Så etter det JEG kan forstå etter den samtalen så går det greit med en frisk motor så fremt dette blir korrekt installert og brukt korrekt.
:) :wink:

(ps. du kan jo gå inn på siden til RDL\robert og sende han en mail, mener han installerte det selv på escort`en sin for en tid tilbake. http://www.rdlx3m.com )

kenneth

Legg innLagt inn:29 okt 2005 12:38
av lasserj
men om du vill kjøre "safe" bør du kjøre vått system

Legg innLagt inn:29 okt 2005 16:36
av memo
uten at jeg har noe erfaring personlig med slike nos-kit, så har jeg stort sett bare hørt negativt om dem fra andre..

det koster å trimme rett.. og 8000 for ~50hk er ikke mye... catch my drift? :)

Legg innLagt inn:29 okt 2005 17:48
av CelicaTurbo
kjøp et "wet" system.. kjøper man et "dry" system krever det at man på annet vis tilsetter nødvendig og korrekt bensinmengde sammen med gassen. Det er flere måter å få til dette men de aller fleste koster litt peng. Med "wet" systemer følger det med funksjonalitet for dette. Grunnen er så klart at uten ekstra bensin går motoren rett i dass, det er ikke gassen som gir den ekstra effekten; den frigjør bare ekstra oksygen i forbrenningen som man kan utnytte for ekstra effekt ved å tilsette korrekt mengde bensin. Om man ikke tilsetter ekstra bensin men kun gass vil man få alt for mager forbrenning, med motorhavari som resultat.. så, lystgass er en enkel og billig måte å hente en fin gevinst effekt, men det er absolutt ikke noe leketøy å installere slikt og man bør vite hva man begir seg ut på. De aller fleste motorer skal fint tåle en slik kortvarig effektøkning om det er brukt med måte men det er klart at så mye ekstra moment er en påkjenning for både motor og drivverk over tid, akkurat som annen form for trimming også gjør ;)

Legg innLagt inn:29 okt 2005 18:01
av TheStig
uten å stille meg bak det har jeg hørt at ved bruk av nos tilsvarer per aks med nos ca 8000 km i slitasje ... Har sett motorer som har hatt nos i flere år og det er ikke pene syn..

og sånn ellers, vil du virkelig ha et motor som kun er rask ved absolutt maks gass? Blir jo helt corny at den plutseli drar på når du når bunnen av gasspedalen. Mye bedre å spare til turbokit der du kjenner powern hele veien :D

Legg innLagt inn:29 okt 2005 18:24
av Levin GT
Har grei erfaring med det..Bruker det i corollaen min no...Send meg spørsmål på PM om ting du lurer på du......

Legg innLagt inn:30 okt 2005 16:47
av jsun
Høres ut som at det er mange delte meninger her, men blir noe, blir det nok et "Wet-system". Virker jo mest fornuftig det ja :wink:
Motoren min har jo bare gått 12000km, så det burde ikke ligge på den.

I forhold til "Dry-system", hva må man innstallere i et "Wet-system"?
Jeg skjønner at bensin er viktig, men hvordan kobler man dette sammen?

Legg innLagt inn:01 nov 2005 23:55
av FireWalk
Virker som om folk her inne generelt er veldig negative til NOS. Mange røverhistorier ute og går. Om det blir brukt riktig skal det ikke slite noe særlig på motoren i det hele tatt. NOS blir jo ikke noe værre enn å sette et Turbo kit på motoren.. prinsippet er jo på mange måter det samme, få mer oxygen til forbrenningen og dermed produseres det mer hk. Om det slites tilsvarende 8000 km ved 3-4 sekunders kjøring med NOS så tror jeg det må ha vært installert forferdelig feil i det tilfellet... Hoved problemet med NOS er varme, men det er jo kun snakk om kortvarig bruk (noen sekunder hver gang) og da bør selv ikke varmen klare å gjøre noe skade på den korte tiden..

Du klarer f.eks fint å holde hånden din over flammen fra en Lighter i noen sekunder uten at du får noe smerte..

Korrekt installasjon er vel stikkordet her. :D

står mye om NOS på http://www.mr2oc.com mange som har hatt stor suksess med dette over dammen :)

Legg innLagt inn:02 nov 2005 11:48
av Erlend
Jeg blir gæærn av at folk bruker "NOS" istedet for den korrekte betegnelsen, NO2 (eller lystgass) :?
NOS er et merkevarenavn, det blir som å kalle lettmelk for Tine eller corn flakes for Kellogs. :roll:

Når det gjelder emnet, så er ikke et ordentlig vått system noe verre for motoren enn å montere turbo/kompressor på samme motor. Har man gjort hjemmeleksa si og funnet ut om motoren faktisk tåler den ekstra belastningen høyere trykk vil gi, så er det en ren vurderingsak. Bare husk at en motor som blir trimma på denne måten også trenger bedre service eller hyppigere serviceintervaller, hyppigere oljeskift og helst ekstra kjøling.

Legg innLagt inn:02 nov 2005 11:55
av Sven
NOS= Nitrous Oxide System

Legg innLagt inn:02 nov 2005 12:30
av chris
Sven skrev:NOS= Nitrous Oxide System
Jepp, det er det fulle navnet på merkevarenavnet (og forkortelsen) NOS..


For øvrig ser jeg ikke helt for meg at lystgass har noen særlig mening annet enn ved dragkjøring. Sikkert greit å ha på lyskryss-drag, men.. :P Og så er det vel ganske dyrt å fylle gasstanken.

Legg innLagt inn:02 nov 2005 13:46
av Erlend
Sven skrev:NOS= Nitrous Oxide System
Nitrous Oxide SystemS :wink:

EDIT: Off topic må jeg bare si at jeg synes det er minst like ille med de som kaller goggles for googles :roll: