TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • mk2 kompressor

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

 #463  av CelicaTurbo
 
For de som ikke allerede har fått det med seg på mr2.com sin mailing liste så var det en sjel der som fant et firma som har utviklet et kompressor-kit for 3S-GE MR2'en..  Dette firmaet leverer kittet mens kompressoren er produsert av dette firmaet.

Sikkert interessant for noen her, det største problemet med en slik løsning er nok hvordan kontrollere mengden bensin som går inn i motoren i forhold til trykket, og en løsning for det følger kanskje med i kittet? Er også usikker på hvor mye ytelse dette vil gi men kan tippe 200-230hk?

 #570  av CelicaTurbo
 
...mens med en kompressor slipper du turbolag..  men men, jeg informerte om dette pga at det var en "eksotisk" og uvanlig løsning som få har gjort og da er det gjerne interessant for noen? Og en turbo gir vel bare mer hk om du monterer en turbo som er stor nok, eller hva?  :)

 #574  av Ronny Bjørnsen
 
En turbo gir mere "bruker mindre hk på å lage nye"
Feks: en turbo trekker 15hk og produserer 100
mens en kompressor bruker 25hk for å produsere 100..
Vanskeligt å forklare, men den er i hvertfall mere effektiv:)
PS: ikke heng dere opp i tallene, de dro jeg rett ut av ræva ;)
PPS: en turbo er lettere å trimme videre..
PPPS:Og en turbo gir vel bare mer hk om du monterer en turbo som er stor nok, eller hva? <--- Det samme gjelder vel kompressor ;)

 #575  av Ronny Bjørnsen
 
Oki, jeg lover å aldri røyke, snakke i tlf og skrive post samtidig igjen, det blir tydligvis bare rot...

 #577  av CelicaTurbo
 
... og en kompressor gir mer krefter som er tilpasset vanlig kjøring.. kreftene er der idet du trykker pedalen litt ned og ikke ett sekund etter at du trykker gassen helt ned som med turbo :)  Men er du ute etter en hel stall med gamper så er det nok bedre løsninger med turbo tilgjengelig ja :)