Side 1 av 1

1.4 1.5 bar.. hva må gjøres?

Legg innLagt inn:02 nov 2005 12:11
av sindrejl
Hva må gjøres med motoren for at den skal tåle 1.4, 1.5 bar? Går greit på 1.3, men regner med at jeg overhode ikke bør presse turboen noe mer enn dette så det vil vel si turboskifte..
Må mer gjøres med motoren?
Har svært lite problemer med temperatur da bilen har en ENORM frontmontert IC.. dog vannsprut kunne vært greit på den om jeg skal kjøre på mer trykk.

Stort mer enn dette vet jeg ikke. kan noen gi meg noen enkle stikkord for hva som må skiftes og ordnes for å presse mer enn 1.3bar? :)

Legg innLagt inn:02 nov 2005 12:15
av kennethx
For det første så er det ikke lurt å presse ct20b noe høyere en 1.2 bar.

Skal du ha mer trykk, må du ha ny turbo for det første. Du må ha nytt bensinsystem, og en mulighet til å mappe dette, altså datasprut av en eller annen form. Du bør vel også skifte til arp bolter og kanskje topp pakning.

Legg innLagt inn:02 nov 2005 12:42
av sleeper
behøver vel ikke bytte topp pakkning, da denne er sinnsykt bra på 3gen motorene!(stålpakkning!)

Legg innLagt inn:02 nov 2005 15:48
av Christian
Husk bare at om du bytter til større turbo dytter du enda mer luft inn i motoren i samme slengen. Som igjen gir økt effekt, som igjen sliter ekstra på motoren :wink:

Greia er vel å sikte seg inn på en turbo man ønsker seg, for så å bestemme trykket ut ifra denne. F.eks er 1,2kg fra en ct20b eller 1,2kg fra en turbonetics 60-1 himmel og helvete :twisted:

Uansett er minstekravet for å takle dette ett piggyback system. (Det lønner seg på disse motorene uansett.) Bensin systemet kommer helt ann på hvor høyt opp du skal. :)

3gen toppakning er solid ja, ingen vits i å bytte.

Legg innLagt inn:02 nov 2005 15:52
av Christian
Kjørte min første motor med en ct20b på 1,2kg, noe som ga 289hk/371nm. Stian her på forumet kjøpte den og bytta turbo, mener han endte på ca 350hk ved 1kg trykk. Huster ikke type turbo/hk/nm eksakt, men du kan jo høre med ham....

Legg innLagt inn:02 nov 2005 16:01
av kennethx
Har "hørt om en" :roll: som har en 2.gen 3sgte med ct20b, 1.2 bar, eManage piggyback, justert AF til ca 12. Og har 11 komma noe i basis fortenning. Han kjørte 8.559/133.34 på 201 meteren. Noen sier det umulig kan være under 300hk med en bil som veier 1450+fører og har 4wd drivverkstap.

Nå skal det sies at den samme motoren bremset 282 på ruller med heatsoaking, lite optimal fuelmap, og dårlig knocksensor.

Legg innLagt inn:02 nov 2005 17:29
av Amund
i utgangspunktet er 1.2kg ladetrykk, 1,2kg ladetrykk, uansett turbo.
MEN, de er en hel del andre ting som spiller inn der også. motstand på eksos siden, egenmotstand i rør, turbulens, og sist men ikke minst, innsugtemp.

Legg innLagt inn:02 nov 2005 19:01
av 2fastgt4
hva med smidde stempler hvis du skal ha 1,5 bar?

Legg innLagt inn:02 nov 2005 22:38
av Christian
Amund skrev:i utgangspunktet er 1.2kg ladetrykk, 1,2kg ladetrykk, uansett turbo.
MEN, de er en hel del andre ting som spiller inn der også. motstand på eksos siden, egenmotstand i rør, turbulens, og sist men ikke minst, innsugtemp.
Klar over det, men det jeg ville frem til er at effektene vil jo variere stort, avhengig av turbo :)

Legg innLagt inn:03 nov 2005 08:35
av sindrejl
2fastgt4 skrev:hva med smidde stempler hvis du skal ha 1,5 bar?
har allerede hks stempler så tror det skal holde bra.. driver bare og tenker ut hva jeg må gjøre for å nå ca 400gamp.

hittill har jeg skjønnt iallefall datasprut, nytt bensinsystem og ny turbo

men tror jeg i første utgangspunkt bare skal optimalisere bilen først og fremst..

Legg innLagt inn:03 nov 2005 20:02
av CelicaTurbo
skal du opp i såpass nivå så invester ihvertfall i et bra datasprut når du først er i gang ;)