Side 1 av 3

Lakkering!

Legg innLagt inn:04 nov 2005 16:57
av miiic
Hei. Lurte bare på om det er noen som har lakkert en corolla i det siste ? ;p Vurderer å lakkere min selv, å lurer på sånn ca hvor mye lakk jeg trenger :roll:

Legg innLagt inn:04 nov 2005 19:11
av lasserj
2,5 liter tipper jeg

Legg innLagt inn:04 nov 2005 20:32
av Levin GT
Jeg lakket min for noen mnd siden i hagen.......Helt kurrant resultat.....Du må regne med 2 liter base (farge) + 2 liter tynner og 2 liter klarlakk + 2 liter tynner for å dekke en hel bil..Bruk tynne strøk med klarlakken for den er tyngst og har lettest for å renne.

Levin GT

Legg innLagt inn:06 nov 2005 12:32
av miiic
ok :) hadde regna med ca. 2l base! hvordan er det med primer da, er det nødvendig noen plasser? Ja, klarlakken skal vel legges tynt på 2-3 ganger!

Legg innLagt inn:06 nov 2005 16:04
av Levin GT
Hvis du har blankt stål eller sparklet på den,så MÅ sparkelflekkene grunnes med primer,ellers vil sparkelen skinne igjennom den nye lakken,og hvis du har bytet noe karroserideler,så bør de grunnes.....Ellers kommer det an på hvilen farge du skal lakkere den i forhold til hvilken farge den er fra før......

Legg innLagt inn:06 nov 2005 16:09
av Levin GT
Mitt resultat...Denne primet eg først grå , lakket den grønn,så klarlakk.Alt gjort i utenfor i hagen,så satt inn i en varm garasje for herding.

Bilde

Levin GT

Legg innLagt inn:06 nov 2005 18:36
av lasse
Veldig offtopic: men hvordan kom du deg inn i bilen og fikk flyttet den med håndtakene demontert?

Legg innLagt inn:06 nov 2005 23:27
av Levin GT
Svar på off topic spm : Enkelt........Dørlåser og alt var skrudd av,så eg stakk bare lillefingen inn i dørlåshullet og åpnet den,så tok eg av sekkene på hjulene og kjørte den inn i garasjen til herding.

Legg innLagt inn:07 nov 2005 02:19
av miiic
Levin GT skrev:Hvis du har blankt stål eller sparklet på den,så MÅ sparkelflekkene grunnes med primer,ellers vil sparkelen skinne igjennom den nye lakken,og hvis du har bytet noe karroserideler,så bør de grunnes.....Ellers kommer det an på hvilen farge du skal lakkere den i forhold til hvilken farge den er fra før......
Skal ikke bytte no deler nei, å fargen blir blir vel den samme, bare litt mørkere! Så tror ikke det blir noe problem:)

så det burde altså primes på sparkel ?

Legg innLagt inn:07 nov 2005 02:20
av miiic
Levin GT skrev:Mitt resultat...Denne primet eg først grå , lakket den grønn,så klarlakk.Alt gjort i utenfor i hagen,så satt inn i en varm garasje for herding.

Levin GT
Så ikke så værst ut det der, men hvordan ble det med støv/skitt osv ? Et lite vindpust så setter det seg jo ?

Legg innLagt inn:07 nov 2005 18:05
av aneich
NÅr du legger klar lakk så skal du egentli legge 2 kjokke strøk, sånn du ser det flytter.. i maks grenså ;) då du får finest resultat..

Men til levin.. når du lakket bilen ute? sjekket du bilene til naboene etter på då? :P etter grønne prikker :)
Jeg har hørt om en som lakket en bil i garasjen sin, men så hadde han porten oppe! +litt vind.. så ende det opp me at naboen 150m nere i gadå hadde blå priber på seg fra lakkingå.. dette var en kvit bil.. så di ende opp me å stå å polera vekk det blå lakk råke :(

Legg innLagt inn:07 nov 2005 23:56
av Levin GT
Ja der hvor eg stod og lakket den er egentlig et godt stykke til nærmeste nabo...... Men eg vet at svevestøv kan være farlig......Lakkering ute,er faktisk noe utav det bedre du kan gjøre som hobbylakerer,for der for du minimalt med støv i lakken....De eneste kravene for å få et ganske så godt resultat er at det er vindstille,litt varmt i luften og insektsfritt, DVS at tidlig om våren en stille solskinnsdag før fluene er kommet frem er det alle beste.....Slik som jeg gjerde det med denne grønne KE20'en min..
Ps : har lakket flere biler ute eg.

Ja,sparkel MÅ grunnes over til du ikke ser sparkelen igjen,ellers vil flekken skinne igjennom den nye lakken......

Forberedelser er å maskere,slipe ned hele bilen med 500 tørrt for hånd,blåse den ren for støv,grunne det som må grunnes (primes),vask bilen med lynol,tømme kompressoren for vann (fuktighet),stille inn laksprøyten til du har en fin bred dusj,bland lakk med tynner i riktig blanding så er det bare å sette igang å sprøyte...

Alle har forskjellige metoder, framgansmåter,og forberedelser,men resultatet blir alltid kun etter hvor nøye du har vært.

Levin GT

Legg innLagt inn:08 nov 2005 00:05
av Levin GT
Jeg personlig syntes at det er best å ta flere tynne lag med klarlakken......Det er dumt å være for eplekjekk og sprøyte tykkt på,for da har det lett for å renne om du ike kan faget meget godt...Dessuten er foreksempel PPG klarlakken slik at du kan sause tykkt på,og resultatet er jækla bra syntes du, men så kan den begynne å renne etter 20 min!!,Derfor syntes eg at det er bedre å være safe med tynne lag og ta en liten pause mellom hvert lag så det får sette seg litt........Da har du kontroll..
Denne grønne har eg fem lag klarlakk på.........fire liter totalt!

Levin GT

Legg innLagt inn:08 nov 2005 18:42
av |plumbo
Hei har en liten anbefaling ikke lakker under 15 grader da render alt av og herde tiden på lakken din blir ekstremt lang. hvordan du legger klarlakken din kommer helt an på hvilken type klar lakk du legger og evt. sprøyte .

klar lakk legges somregel i 2 strøk det kan være tynt første strøk eller 2 like fyldige. når du har lakt klar lakken på 1 strøket venter du car 10 min til du kjenner på dekke pappiret at klarlakken er blitt seig, da kan du legge strøk nr 2 ( 10 min er underforutsetningen av av det er 20 grader som er tempraturen som brukes i lakkbokser på værksteder ) hvis det er en hel lakkering så anbefales 20 -18 grader hvis du kan regulere dette .

mvh |plumbo

Legg innLagt inn:10 nov 2005 18:46
av miiic
Til levin! Hørtes jo greit ut. Er vel et PPG system jeg skal bruke...har no lakk liggende, ca 1 l eller noe, så jeg regner med å bare kjøpe mer av den. Ellers blir det gjorte inne i lakkhall med god forhold :) Det som sikkert blir mitt problem er at jeg så og si har 0 erfaring med billakker, så det blir bare å prøve seg frem !

En ting, hvordan er det med steinsprang osv tiden etter bilen er lakkert... Er lakken følsom for slikt de nærmeste dagene etter lakkering?