TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Eksos

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica

 #14771  av MR2turbo
 
Nei, det har nok ikke no merkbar ulempe med litt motstand, men turboen trenger ikke mottrykk..

 #14778  av CelicaTurbo
 
den generelle oppfatningen på det internasjonale forumet er at turboer har godt av så lite motstand som mulig, og at turboen i seg selv genererer allt det mottrykket som motoren trenger.. men:

En Celica ST205-eier på det engelske forumet testet sin bil på ruller for et par uker siden, med Blitz eksos med og uten innsats. Innsatsens formål er å strupe eksosen for å dempe lyden. Resultatet var at uten innsats fikk han rundt 340hk og med innsats fikk han rett over 300hk kun. Men tingen var at dreiemomentet med innsats kom vesentlig tidligere og var i tillegg et stykke høyere enn dreiemomentet var uten innsats..

hans konklusjon var at det trolig var en fordel å kjøre med innsats på banekjøring, mens det var en fordel uten innsats på dragracing..

Så er spørsmålet hvorfor innsatsen førte til både høyere og tidligere dreiemoment? :?:

 #14860  av kennethx
 
fordi du skal ha riktig motstand i alle ledd! ikke laves mulig! det er en endelig mattematikk, som jeg ikke kan. Men alt skal ha rett mottrykk, selv en turbo. Det er godt mulig hans insats ikke er optimal heller, ikke sant? for stor/for liten....skal være akkurat rett for å fungere best.

 #14905  av CelicaTurbo
 
dette er godt over midt hode ihvertfall.. selv har jeg mest tro på at motstand etter turbo bør være friest mulig mens turboen i seg selv skaper den motstanden motoren behøver med tanke på overlappende kamakseltider osv.. men på den annen side klarer jeg heller ikke å forklare det dynoresulatet som jeg fortalte om ovenfor som tyder på at motstand etter turbo har en betydning..

 #14943  av erling
 
Ikke nok baktrykk i turboen på lave turtall da vel.. Kanskje litt snodig og.. Skulle kanskje tro turboen spola opp tidligere/lettere uten pluggen. Men det er vel en gyllen middelvei mellom overlapping og arbeidsforhold for turboen da. Han mista jo 40 hk på buttpluggen.. :wink:

 #14950  av kennethx
 
Forbanna dritt!!

På Mandag leverte jeg bilen fra meg til en privatperson som skulle montere eksosanlegget mitt! Han fikk kalde føtter, og gjorde ikke jobben. Så da er jeg like langt! :(

Begynner å gå tom for alternativ etter hvert.

Igjen har jeg en kamerat av min fetter som er bilmekaniker og siste instans da Jæger.

Noen som vet hvordan Jæger ville svare på spørsmål om å montere effektanlegg i en toyota?

 #14962  av CelicaTurbo
 
hm, dumt at dette skulle være så problematisk da.. :? Hva Jæger vil si vet du vel ikke før du prøver, når jeg har forhørt meg om dem kan installere uorginale deler tidligere (i Åsane) så har dem sakt at det kan la seg gjøre men dem gir ikke garanti på en slik jobb..

 #14974  av MR2turbo
 
Hva med å montere det selv? det er ikke så vanskelig.. bare se hvordan det orginale henger, og sett opp det nye på sanne måten ;)

 #14984  av tbergstad
 
Vi bygger mye av potta selv vi.. Jeg og en kompis.. Det eneste jeg har kjøpt er hks enderør.(hyper muffler) Det skal gå fint å montere selv visst alt er nytt. :)

 #14987  av kennethx
 
Montere selv! Jeg lekte med tanken en stund. Men hvis du ser oppi panseret på en GT4 så ser du at det må litt demontering til for å bytte manofoilen eller hva søren den heter. Og selve anlegget går sentralt under bilen helt bak til bakakslingen før det svinger ut på siden. Så å skifte uten bukk er uaktuellt. Og jeg har heller ikke skikkelig verktøy til å gjøre en slik jobb.

Nå, jeg snakket med verkstedsmesteren på Jæger i dag. Og jeg fikk lurt meg til en time der jeg skal komme inn med bilen, de ser på det, vi snakker litt og forhåpentligvis blir enig om noe. Timesprisen er på 650,- +MVA, og som han sa, å bytte manofoil kan fort ta noen timer...og da stiger prisen på jobben fort. Men nå begynner jeg å bli såpass despo og utolmodig at jeg nesten aksepterer hva som helst der pris angår.

 #14993  av CelicaTurbo
 
...men du skal vel ikke bytte manifold? (manifolden står jo mellom turbo og motorblokk og er en god del jobb å bytte). Selve downpipen med katalysator behøves ikke noe annet enn godt verktøy og en måte å løfte bilen..

 #15035  av kennethx
 
Nei jeg er lettere forvirret egentlig. Jeg skulle bestille en ny pakning til å ha mellom det som jeg anntok og være downpipen på anlegget, og manifold. Han jeg snakket med på delelageret sa at det var en trekantet pakning med 3 skruehull. Det passer ganske dårlig på downpipen I.O.M at den har 6 hull og aldeles ikke ser trekantet ut. Derfor trakk jeg den sluttningen at den skulle rett i motorblokken og derfor erstattet både manifold og kat. Det er nemmelig et hull med bolter på i starten av "det jeg trodde/tror var/er downpipen". Du ser boltene øvers på dette bildet http://www.kennyboy.org/images/Cars/Celica/eksos104.jpg.

Mellom de boltene er det et hull med ca 2cm diameter. Og i enden lenger nede ser du en slik trekantet pakning som han på delelageret sikkert snakket om.

Ja så jeg er litt i villrede. Men jeg går ut i fra at gutta på toyota verkstedet ser hva som skal hvor ganske fort? Det hadde uansett vært greit å vite hvordan det hele henger sammen ja...

 #15044  av chris
 
Moms kommer jo oppå da, i tillegg til tollgebyr. så det utgjør jo en del kroner på såpass dyre ting da.. :?

 #15075  av CelicaTurbo
 
kenneth, den pakningen med tre hull som toyotafyren snakket om er nok den som du ser på bildet ja, og om jeg forstår deg rett er det ikke denne du skal ha. Du skal ha den som står mellom turbo og eksosrøret, som du ser på bildet er jo formen på røret her helt annerledes og det er vel 5-6 bolter der? Om du ikke stoler på Toyota kan jeg se om jeg finner delenummeret til denne pakningen i EPC'en, men da må du sende meg karosserinummeret ditt til meg på sms eller noe (står i vognkortet ditt, trolig kunne jeg ha brukt mitt eget men det er jo en miniatyrsjangs for at din er litt forskjellig fra min der).

.. men jeg er egentlig sikker på at om du beskriver dette skikkelig for dem på toyota så forstår dem hva du mener :)

 #15145  av kennethx
 
Tja, poenget er at han delelager duden sa at det var en sånn trekantet pakning mellom manifold'en og neste del. Det gjorde meg lettere forvirret ja! Men jeg sender deg sikkert rammenummeret i morgen en gang så jeg har delenummeret for referanse hvis jæger skaper seg neste torsdag og ikke vil gjøre jobben. Dersom de tar jobben klarer dem vel og skaffe pakningen når dem har sett alt hands on...