Side 1 av 1
Mr2 4a-ge til 4a-gze
Legg innLagt inn:09 nov 2005 00:15
av sethro
En gang for alle...
Hva skal til for å få godkjent 4a-gze motoren i mr2`n min
Har en 1988 mod

.....
http://www.zeth-racing.com
Legg innLagt inn:09 nov 2005 17:36
av Bjørn MK1
Statens trafikkstasjoner godtar en godkjennelse fra TÜV, uten at jeg vet om TÜV kan hjelpe deg. Men de godkjenner det meste hvis man tilfredstiller kravene de stiller, uten at jeg vet hva disse er. Alternativt muligens flytte til utlandet i X antall år for så å importere bilen som flyttegods. Det ligger vel på det nivået

Ingen som har gjort detta før??....
Legg innLagt inn:14 nov 2005 23:14
av sethro
Er det ingen som har bygd om detta fra før da??
Må da være flere ombygd mr2 supercharger i norge..... hva har de gjort?
Legg innLagt inn:15 nov 2005 00:33
av Erlend
Er flere i Norge ja. Han første som bygde om fikk den godkjent i Sverige og tok så med papirene til Norge. Men etter pionerarbeidet hans er det visst blitt mye lettere. Skal ikke være noe problem å få godkjent en 4AGZE-konversjon nå, men nøyaktig hva du må gjøre vet jeg ikke. Kan hende Jørn Innset kan hjelpe deg, mener å huske at han har noen kontakter som har gjort det. Han er her på forumet, ellers finner du vel epostadressen hans på
http://linjin.mine.nu/car.htm
Legg innLagt inn:15 nov 2005 07:03
av sethro
Ok. Rart toyota norge sa at det ikke er blitt gjort før.
Men det kunne blitt et spennende prosjekt...
Og at 4a-gze motoren ikke er godkjent i europa...
Legg innLagt inn:15 nov 2005 22:13
av mk1 black limited
Tror ikke du får dette godkjent, du må ha papirer på det enten fra Toyota (de får du ikke) eller fra TÜV (dyrt). På den annen side er det neppe noen på 'tilsynet som ser forskjell.
Legg innLagt inn:15 nov 2005 22:39
av Pgus
Det skal ikke være store problemet å få det godkjent....
Den nye motoren må bare ikke oversige effekten av den gamle motoer'n med mer enn de valigvis godkjenner (10 -15%) dvs. 124 -> 136.
NOE av poenget med 4a-gze blir liksom litt borte da...
Legg innLagt inn:15 nov 2005 22:55
av sethro
Det er i så fall bare å slenge på en overboost ventil... og stille den så den slipper ut masse luft.......
Men tenk på de som har Opel kadett 1975 eller noe... med råe cosworth motorer på 300-400hk..... de har skilter og er godkjent...
Hvorfor i svarte kan ikke vi øke 30-40 hk i en mr2!!!!
Men det er ikke der det ligger.... Det er selve motoren
som ikke er godkjent..
Men det ruller jo flere orginale 4a-gze motorer i norge....
Skal bytte til store bremser, harde foringer... osv.....
Ikke om jeg skal gi meg.... Skal få godkjent det her...
Er bare det at jeg har bestilt 170 hk 4a-gze motoren... hihi
http://www.zeth-racing.com
Legg innLagt inn:15 nov 2005 23:16
av Pgus
Kadetten kan godkjennes med så mye hester på grunn av de eminente kjøreegenskapene... Mr2'n derimot sliter fælt med en gang en passerer 130 HK.
Dette sier seg jo selv, gjør det ikke?
For å være seriøs, Opel har hatt en litt annen holdning til å si at ting er greit, og ettersom de kommer fra TÜV's hjemmland blir alt litt enklere..
Men ikke f..n om boostet var satt på max når dette ble godkjent.
Legg innLagt inn:16 nov 2005 22:21
av mk1 black limited
Ble korrigert av Viggo pr. tlf. i dag - den hvite som tilhørte Thomas H. i Trondheim hadde 4A-GZE godkjent av Biltilsynet, med vognkort OK og greier. Dette ble visst begrunnet med at dette var gjort på et Toyota-verksted (Ramstad bil, Mysen). Så jo, det går an. Men jeg tror fremdeles ikke at det er lett.

Legg innLagt inn:16 nov 2005 23:52
av Anders gullstein
Må nesten ha en kjenning på et toyota verksted da altså

Legg innLagt inn:17 nov 2005 00:28
av hovik
Hørte med biltilsynet ang. montering av større motor i bil. De sa det var greit så lenge importør stilte med deleliste over hva som må byttes, og verksted går god for at alle delene er byttet.
Ta dette med en liten klype salt, da biltilsynet karen var mest opptatt av å legge kabal på pcn da jeg pratet med ham.