Side 1 av 2

Olje igjen..

Legg innLagt inn:19 aug 2003 15:41
av chris
Toyota Hell Bil i Trondheim anbefalte 0W-30 olje på doningen min... Esso Ultron, om jeg ikke husker feil.. hva har dere å si til dette?

Legg innLagt inn:19 aug 2003 16:19
av kake
Kommer vel kanskje ann på hvor langt motoren din har gått. 0w-30 er jo meget tynt. Men, er det 25 blå om vintern er jo tynn olje kjekkere å ha med å gjøre. Er det veldig varmt midt på sommern, er kanskje 30 litt lite?

Kjører 5w-40 helsyntetisk (Valvoline Synpower) på min, men den har bare gått 66.000km, bruker ikke en dråpe olje. MR2 mk2 står anbefalt til den oljen på valvoline sine sider og Toyota Funnemark sa at det var en bra olje.

Legg innLagt inn:19 aug 2003 16:33
av erling
Jeg tror det er tull med så tynn olje som 0W på en 10-12 år gammal bil. Tror det er ekstremt viktig å bruke den viskositeten som er oppgitt fra fabrikk, for at alle klaringer i motoren skal bli kompakte nok. Når motoren i tillegg er kjørt noen km, er klaringene bare blitt større. En annen ting er om motoren din har gått på 15W-40 frem til idag, vil av og til fullsynt.olje rense motoren så "voldsomt" at den kan begynne å forbruke/lekke olje selv om du bytter tilbake til 15W-40. Er mye rart som diskuteres når det gjelder olje, men dette her kommer ihvertfall jeg fram til hver gang.

Brukte mobil 1 0W-40 på forrige bil, den klirra og lagde ulyder, bytta til 10W-40, og den malte som en katt igjen. Det med olje er og veldig individuellt fra motor til motor, men jeg vil anbefale å følge det som står i instruksjonsboka. Kjører forresten på 10W-40 delsynt. på min.

Legg innLagt inn:19 aug 2003 17:32
av chris
erling skrev:Jeg tror det er tull med så tynn olje som 0W på en 10-12 år gammal bil. Tror det er ekstremt viktig å bruke den viskositeten som er oppgitt fra fabrikk, for at alle klaringer i motoren skal bli kompakte nok. Når motoren i tillegg er kjørt noen km, er klaringene bare blitt større. En annen ting er om motoren din har gått på 15W-40 frem til idag, vil av og til fullsynt.olje rense motoren så "voldsomt" at den kan begynne å forbruke/lekke olje selv om du bytter tilbake til 15W-40. Er mye rart som diskuteres når det gjelder olje, men dette her kommer ihvertfall jeg fram til hver gang.

Brukte mobil 1 0W-40 på forrige bil, den klirra og lagde ulyder, bytta til 10W-40, og den malte som en katt igjen. Det med olje er og veldig individuellt fra motor til motor, men jeg vil anbefale å følge det som står i instruksjonsboka. Kjører forresten på 10W-40 delsynt. på min.
De på Toyota sa at det var eneste oljen de hadde.. bilen min nærmer seg 200, så den har gått et stykke (spesielt etter at jeg fikk den.. hehe), og har hovedsaklig gått på 5W-40. Men han hos Toyota var dønn sikker i sin sak han, selv om jeg spurte og grov og sånn..

Olje

Legg innLagt inn:19 aug 2003 18:04
av Bjørn MK1
Toyota var dønn sikre på at jeg skulle ha et oljefilter som viste seg å være feil og.
Tror nok de er mest interressert å selge det de har på lager av olje og slikt.
Sifferet med W foran er viskositeten ved vinterbruk, mens det som står alene er for sommerbruk.
Har aldrig hørt om noen konkret motor som har blitt renset istykker av olje, men det er mange som tror slikt kan skje.

Re: Olje

Legg innLagt inn:19 aug 2003 18:26
av erling
Bjørn MK1 skrev: Sifferet med W foran er viskositeten ved vinterbruk, mens det som står alene er for sommerbruk.
Ikke helt.. Sifferet foran "W" er viskositeten når olja er kald, det andre er viskositeten til olja ved arbeidstemp. Og da høres det sikkert ut som om olja blir tykkere jo varmere den blir, som jo ikke stemmer.. :) på f.eks 10W-40 olje er det tilsatt polymerer som ikke tillater olja å bli tynnere enn 40W-olje uten polymerer er ved arbeidstemp.(ca 100 C) :)
Bjørn MK1 skrev: Har aldrig hørt om noen konkret motor som har blitt renset istykker av olje, men det er mange som tror slikt kan skje.
Istykker? Hehe.. Ikke jeg heller. :D Men det er vel snakk om rester av gammel olje eller smuss som har stivnet fast og ligger å tetter, som henger på ved bruk av "vanlig" olje. Skal ikke spekulere for mye i akkurat vitenskapen rundt dette, men jeg vet om en konkret motor som dette skjedde med. Han fikk problemer etter å ha brukt helsynt en gang, og problemene fortsatte etter han skiftet tilbake til mineralolje.

Dessuten tok min far livet av kammen sin med 0W-40 olje. Er ihvertfall det eneste som skulle tilsi at kammen skulle ta kvelden der og da. Men det er mye artig info som svirrer rundt angående olje, så jeg har tro på det som står i manualen som følgte bilen ut av fabrikk. :)

Re: Olje

Legg innLagt inn:19 aug 2003 19:21
av @lpher
Min har fått Mobil 1 0w40 fra dag 1...og skal fortsette å få det også ;-)

Rent bortsett fra at jeg har switchet til Castrol sin 0w40 olje istedet...da jeg har hørt 'begge deler' om Mobil 1 ;-)

Majoriteten av Supraeiere i USA/England bruker denne oljen med forskjellig viskositet....

@lpher

Legg innLagt inn:19 aug 2003 19:46
av turboman
Skifta idag på Toyota Moss... Fikk bange anelser da de kun hadde Shell Helix Ultra olje... men, de mente det var en god olje, så...

Olje-skift motor + girkasse = 1.029,- kr, og da var det kun betalt for olja, arb.kostnadene var visstnok gratis. Synes dette var mye penger bare for å bytte olje, men.... (de selger vel heller olja mye dyrere enn andre steder, sikkert??)

Håper ikke jeg får sånne "bankelyder", da, som enkelte på forumet har fått med Shell-oljen...

Legg innLagt inn:19 aug 2003 20:08
av Bjørn MK1
Jeg har tatt feil, og kanskje også smørt litt på. Selvfølgelig er W når olja er kald og ikke i kulda.
Selv kjører jeg med 5W-40 synt TEXACO eller STATOIL. Sikkert bra oljer. Får de billig via jobben :D

Legg innLagt inn:19 aug 2003 21:45
av chris
Men hva er "rett" og "feil" oljefilter til mk2 da?

Legg innLagt inn:19 aug 2003 21:53
av CelicaTurbo
det står omtalt i en stor diskusjon for en tid tilbake om du søker litt :) Men det er uansett ganske sikkert for på ditt filter skal det stå "3S-series (exl. 3S-GTE)" eller noe slikt.. jeg tror nok du får korrekt filter hos toyota, for når det var et problem så var problemet det at oss med 4A-GE og 3S-GTE motor fikk feil filter (vi fikk det som andre 3S og 4A motorer skal ha).

Legg innLagt inn:20 aug 2003 02:46
av funkes
Hvem prater du egentlig med på Hell Bil? hehe
Jeg har iallfall aldri klart å få noe ut av verksted mesteren nedpå der (Ståle), når det gjelder...han sier bare sånn der "det holder vel med vanlig olje, tror du ikke det da?" :)

Og jeg bruker den der Shell Helix Ultra oljen..den dyreste 5W40 oljen, har ikke merket noe problem jeg.

Også har jeg et lite tips de som skal skifte oljefilter på 3sgte...oljefilter tang kan hjelpe hehe! Siden oljefilteret ligger nedi mellom eksos siden på turboen og dynamoen, blir det litt ubehagelig uten :D

Og den W'en i SAE nr'et betyr bare at oljen er testet ved -18 grader.
Mangler SAE nr en W er den testet ved +99 grader.

Legg innLagt inn:20 aug 2003 08:02
av CelicaTurbo
og bruk en slik tang som man fester på toppen av filteret, jeg fikk ikke tak i en slik tang som var liten nok og måtte skru ut dynamoen for å få løs oljefilteret. Men nå bare skrudde jeg det på med neven og satser på at jeg får det av igjen uten tang også :)

Legg innLagt inn:20 aug 2003 10:10
av chris
funkes skrev:Hvem prater du egentlig med på Hell Bil? hehe
Fikk ikke med meg navnet hans, men han var dønn sikker i sin sak, uansett hva jeg prøvde å argumentere med..
Har gode erfaringer med Hell Bil faktisk :)

Legg innLagt inn:20 aug 2003 12:59
av funkes
Hvem har vel ikke? Hehe.
Hell Bil er uten noen som helst tvil beste verksted jeg har vært borti.