TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • felger

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

 #554  av Ã˜istein
 
er det noen her som har prøvd 9X16" bak på sin bil? går det bra?

og hvilken dim er det jeg skal ha på 16" felger?
blir kanskje 7.5X16" forran og 9X16" bak

 #597  av erling
 
Har ikkje prøvd 9x16, men 8x17 ET 35 går uten å valse skjermkanten. Har i senere tid montert 25mm spacer bak på de samme felgene og valset skjermene (kun indre kanten), det fungerer og.

Det vil vel med litt hoderegning bety at 9x16 med minimum 22 i innpress bør gå, hvis man valser. Er ikkje sikker hvor mye plass det er inn til fjærbenet, eg tror det var 25 mm med 8x17 uten spacere. Hvis det stemmer, er maximum innpress ca 45 mm på 9x16, men de bør jo "titte" litt ut av skjermen, men det er jo min smak da.

Dekk: 205/45 foran og 225/40 bak, kanskje?

 #601  av CelicaTurbo
 
er ikke 225 litt smalt bak med en 9" felg? Jeg mener, jeg har ikke prøvd det, men standard dekk størrelse bak er 225 på en felg som er 7.5" mener jeg (92+ modell, 15" felg).

 #606  av Ã˜istein
 
jeg må si det hørtes veldig pent ut erling
men jeg vet ikke og har ikke hørt om noen som valser skjermer her i Vestfold :|

ang 225 på 9 tom felg så blir det veldig pent
205 på 7.5 også :)

men jeg skjønner ikke helt det med innpress og sånn

mine 15" originale felger er 6" og 7" brede
93mod

må selge noen 18" felger først da :|
vanskelig

 #610  av MR2turbo
 
Jeg prøvde å montere på Advan model5 10x18" felg med 265/35-18 dekk bak på min bil.. De tok ikke i noe hverken på utsien eller innsiden.. Men jeg kjørte ikke med de, da..  :) Men jeg synes ikke det så ut som om de kom til å ta borti hjulbuen heller.

Det så i hvertfall rått ut!!  ;)

 #611  av erling
 
Innpress er antall mm felgen "bygger" innover i forhold til midten av felgen. Viktig at det stemmer hvis du skal ha 9". En felg med 35mm i innpress, får totalt 10mm innpress med 25mm spacer. Eg er flinkere å forklare med kroppsspråk...
Hvis eg skulle hatt 9x16 ville eg hatt inpress på mellom 20 til 25, og valset.
Orginal innpress e 45mm på 14", 15" vett eg ikkje.

Markus: Er det dei som står på 300zx`n på sidå di? Det e iallefall ein deilige bil.. Tror ikkje eg ville hatt 18" på MR2, blir så høge då...

 #612  av MR2turbo
 
Ja, det var de felgene jeg prøvde.. :) Den bilen er rå den, og til salgs... Men den føles som en større bil  å kjøre enn MR2'en.

Du har rett i at mr'en ble litt høy med de hjula, men de fyllte godt ut i hjulbuen :)

 #613  av Vaulen
 
Jeg selv har 7X17 felger.
Spørsmålet er om det går å montere spacere bak uten å skifte ut boltene ?

 #623  av MR2turbo
 
Jeg ville ikke montert spacere uten å byttet bolter, men det går jo an å lage spacere med hjulbolter i sånn at du bruker orginal boltene til å feste spaceren...
Uansett så ville jeg selv mye heller prøvd å få tak i felger med annet innpress istedet for  :) Du får høre med et par av de som kommer på treff/cruisinga som kjører med spacere, om hvordan de har gjort...

 #624  av erling
 
Mine spacere skrues fast i navet med muttre som følger med, og i spaceren er det nye bolter. En svært enkel montering, bortsett fra skjermavalsinga. Med vanlige billligspacere blir det som regel ubalanse, men ikkje med disse. De heter H&R og kostet 1490,- pr par.

Hadde egentlig tenkt og bytte kant på felgene, med det kostet visst 3-4000 pr felg.

Markus: Ka ska han ha for 300`n? Komme han på treffet?