Side 1 av 2

WATT !!!

Legg innLagt inn:23 nov 2005 19:04
av jsun
Jeg har kikket gjennom en del av "postene" under bilstereo, og ordet Watt er nok litt fordreid :wink:
Antall watt på en høyttaler, deles oftes opp i 2. PEAK effekt, og NOMINELL effekt. PEAK effekt er hva elementet kan tåle ved max belastning, ett støt eller lignende. NOMINELL effekt er hva elementet tåler over lengre tids belastning!! Altså vanlig drift av anlegget!!
En høyttaler på 500w.... tåler kanskje bare 150w nominelt...

Husk det er forsterkeren som gir effekt til anlegget, så har dere 500w høyttalere på en 2x50w forsterker, har dere et 2x50w anlegg :wink:

Men som @lpher sikkert er enig i, det er bedre med for stor forsterker, enn for liten!! Du har da bedre kontroll over lyden, og den blir renere på høyt nivå!! Mao. bedre kontroll på elementet, og mer kontant lyd.

Husk at en for liten forsterker som kjøres hardt, vil ofte forvrenge, og da gi "såkalte" firkantkurver, og dermed skade elementene.

Det merkes først ved at lydbildet blir hardt og anstrengt, og senere skurrete.

Samme som om du tyner bilen din til 7000rpm, når effekten egentlig er nådd på 6000rpm :wink: Det har den ikke godt av!!

Legg innLagt inn:23 nov 2005 19:49
av bose
Kan gjerne føye til impedanse og brokobling også...
Jo lavere impedanse en høyttaler har (ohm) desto mer vil forsterkeren yte..... men kan øke forsterkerens THD (Total Harmonic distortion - drit vi ikke vil ha) grunnet økt varmegang i forsterkeren.
Det er derfor en forsterker har en nedre grense for impedanse (vanligvis 2 ohm. men noen går så langt ned som til 1 ohm

Ved paralell kobling av 2 høyttalere med lik impedanse så halveres den..
ved serie kobling så dobbles den.

Brokobling vil si å bruke en stereo forsterker som en kraftigere mono forsterker. men impendasen må dobbles. feks... 2x150 @ 2 ohm = 1x 300w @ 4ohm i brokoblet modus.

Men prøv helst å unngå å bruke lav impedanse og/eller eller brokoble en billig forsterker....... Mye forvrenging og lite kontroll kan bli et resultat (pga økt varme som nevnt tidligere)

Legg innLagt inn:23 nov 2005 20:03
av jsun
Veldig bra poeng!!! Og 100% riktig!!!

Legg innLagt inn:23 nov 2005 21:48
av |plumbo
den tabba der gjorde jeg når jeg skulle hande meg forsterker fant en heftig kul 1200w forsterker den var stor og veldig tong ( 2 sete plasser og 21 kg) satte den inn i bilen og ble utrolig skuffa så jeg bytta tilbake til min ultamate forsterker 2 kanal på 330w den får faktisk øya til og se uklart ved full bass så den er jeg utrolig fornøyd med ;) men en ny forsterker skal inn nårr penga sier deg ;)

Legg innLagt inn:23 nov 2005 22:51
av Zepticon
Er det slik at en 10 tommer gir "renere" lyd enn en 12 med like mye efekt? pga 10" er mindre og raskere å slå?

Legg innLagt inn:23 nov 2005 23:18
av bose
kommer veldig ann på elementet.... hvis begge er konstruert riktig så skal det nesten ikke være forskjell.... en ting du kan se på er QTS verdien til elementet. altså magneten og opphengets dimmensjonering i forhold til membran vekt (om friksjonen er stor nokk for å holde membranen i sjakk).. jo lavere tall jo bedre dimmensjonnering.. alt over 0,4 anser jeg som ganske dårlig :p

Elementer med høy QTS verdig MÅ være i lukka kasse for å låte...

Legg innLagt inn:24 nov 2005 08:39
av chris
Zepticon skrev:Er det slik at en 10 tommer gir "renere" lyd enn en 12 med like mye efekt? pga 10" er mindre og raskere å slå?
10" puncher gjerne litt mer, men 12" spiller dypere.. "Ren" lyd kommer ikke an på om det er 10 eller 12, men hvilket element det er snakk om.

Legg innLagt inn:24 nov 2005 10:46
av Zepticon
chris skrev:
Zepticon skrev:Er det slik at en 10 tommer gir "renere" lyd enn en 12 med like mye efekt? pga 10" er mindre og raskere å slå?
10" puncher gjerne litt mer, men 12" spiller dypere.. "Ren" lyd kommer ikke an på om det er 10 eller 12, men hvilket element det er snakk om.
Så 2x10" og en 12" burde dekke det meste? Om dem er av god kvalitet?

Legg innLagt inn:24 nov 2005 14:33
av Larsen
Hvis du kjører lukket kasse så har det ikke så mye å si!
Grunnen til at lav impedanse og bil er en god kombinasjon er fordi det krever lavere spenning ut av forsterkeren. Bilen i utgangspunktet har 12 volt og høytallerene ca. 50 volt så å holde spenningen ut til høytallerene er som regel gunstig med tanke på effektivitet.

Legg innLagt inn:06 des 2005 21:11
av Goose
Slik jeg forsto er at med 10" for du en mer BOOM bass og med 12" får du mer kjenn bar bass i form av trykk men BOOM blir ikke så kraftig..

Men jeg er ingen stereo expert... @lpher is the man!

Legg innLagt inn:10 des 2005 12:28
av Larsen
og aldri bruk maks effekt som referanse. RMS eller nominell er altid hva en høtaler tåler! Noen leverandører har en morsom måte de regner ut maks effekt og har ikke noe med virkeligheten å gjøre!

Kan jo legge til følsomhets parametere. en høtaler som har 87 db følsomhet spiller 87 db på 1 watt 1 meter ifra høytaleren. Så høyere jo bedre, men høytalere med høy fløsomhet er ofte dyre. økning på 6 db tilsvarer dobbelt så høy lyd. så en høytaler som spiller 93 db følsomhet spiller dobbelt så høyt som en høytaler som har 87 db på samme effekt.

Legg innLagt inn:10 des 2005 20:17
av chris
Goose skrev:Slik jeg forsto er at med 10" for du en mer BOOM bass og med 12" får du mer kjenn bar bass i form av trykk men BOOM blir ikke så kraftig..
For å si det enkelt, så er det vanligvis at 10" puncher litt mer, slår litt hardere og kjappere.. mens 12" er ørlite tregere og spiller dypere. trenger ikke nødvendigvis å "trykke" mer fordi det er 12"..

Legg innLagt inn:10 des 2005 20:18
av chris
Larsen skrev:Noen leverandører har en morsom måte de regner ut maks effekt og har ikke noe med virkeligheten å gjøre!
Mange leverandører har en morsom måte å regne ut RMS/nominell effekt også..

Legg innLagt inn:10 des 2005 20:36
av Zepticon
chris skrev:
Goose skrev:Slik jeg forsto er at med 10" for du en mer BOOM bass og med 12" får du mer kjenn bar bass i form av trykk men BOOM blir ikke så kraftig..
For å si det enkelt, så er det vanligvis at 10" puncher litt mer, slår litt hardere og kjappere.. mens 12" er ørlite tregere og spiller dypere. trenger ikke nødvendigvis å "trykke" mer fordi det er 12"..
En 12" er jo fysisk større enn en 10" og vil jo derfor sette større mengder luft i bevegelse. Og etter det jeg har erfart med mine små prosjekt med hjemmekino er at jo større rommet er jo større må høytalerne være.
Men siden en bil har stort sett lik størrelse så blir vell 12"ern å høres krafitgere ut? elelr er jeg helt på villspor nå? :roll:

Legg innLagt inn:15 des 2005 22:00
av jsun
Zepticon skrev:
chris skrev:
Goose skrev:Slik jeg forsto er at med 10" for du en mer BOOM bass og med 12" får du mer kjenn bar bass i form av trykk men BOOM blir ikke så kraftig..
For å si det enkelt, så er det vanligvis at 10" puncher litt mer, slår litt hardere og kjappere.. mens 12" er ørlite tregere og spiller dypere. trenger ikke nødvendigvis å "trykke" mer fordi det er 12"..
En 12" er jo fysisk større enn en 10" og vil jo derfor sette større mengder luft i bevegelse. Og etter det jeg har erfart med mine små prosjekt med hjemmekino er at jo større rommet er jo større må høytalerne være.
Men siden en bil har stort sett lik størrelse så blir vell 12"ern å høres krafitgere ut? elelr er jeg helt på villspor nå? :roll:
Det er nok helt avhengig av "parameterene" på det enkelte elementet, men hjemme i stua stemmer dette godt, pga anntall kubikkmeter i rommet.
Men om man snakker om "bass refleks" eller "trykk kabinett" for bil,
vil en 12" i et trykk kabinett, med nok strøm, punche bedre enn en 10" med tilsvarende spec.
Men med 2x10" har du samme menge luft i bevegelse.
Da er man tilbake på frekvensgangen på elementene.
En "tolver" spiller ofte noe dypere, og ikke minst renere i dybden.