TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • rustet radiator?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

 #580  av CelicaTurbo
 
Fikk en telefon fra eieren av min gamle bil og radiatoren hadde vistnok begynt å lekke. Det var en lite område som hadde rustet opp fra innsiden. Jeg må si at det kommer som en overraskelse iogmed at jeg er rimelig sikker på at det meste på bilen er helt fritt for slik faenskap.. men, til poenget:

hva kan få en radiator til å ruste slik og er det noe som kan forventes av en 10 år gammel bil?

Kjøperen tok det jo fint da og ville egentlig bare gi beskjed, men jeg føler liksom allikevel at det er noe som ikke burde ha skjedd eller hva?   ???  Men men, hvordan kunne jeg vite dette..

 #581  av MR2turbo
 
Jeg vet ikke hva det kommer av at den radiatoren er rusten, men det kan jo være at det har blitt spylt opp no såpe eller lignende som ikke har blitt spylt av igjen.. Sterk såpe har jo en tendens til å være korrosiv. Jeg kikket på radiatoren og den var skikkelig brun av rust på toppen og rundt... ??? Så det kunne se ut som om det var rusta fra utsiden. Ellers så kan det være dårlig kjølevæske, for den skal jo være tilsatt stoffer som skal hindre korrosjon i kjøle-systemet.

På vei til radiator service i dag for å få de til å kikke på det, så begynte det visst å renne ut av den. sånn at han ikke kunne kjøre bilen hjem.
Han var litt lei når jeg prata med han i kveld, det er jo litt kjedelig når sånt skjer rett etter at man har kjøpt en bil.. Men, men det er sånt som kan skje.

 #583  av erling
 
Min radiator tok nemlig også kveld på vei fra jobb idag! Skamrustne kjøleribber, tydeligvis en svakhet altså. Vet om en brukt radiator tilsalgs men den er vel kanskje like dårlig den og (Får ikkje sett den da den må sendes). Bør vel få tak i ny? Bør være på vakt noen og enhver å se etter damp og rust.. Iallefall vanvitting kjedelig å stå i veikanten å glo med en stråle ut av driten.

Hadde forøvrig bestemt meg for å ta turen til Sandnes på lørdag, kan visst glemma d nå..

 #585  av CelicaTurbo
 
har bare brukt Shell sin alkoholfrie og ferdigblandete kjølevæske når jeg hellte på mer jeg.. vel og merke til dess jeg fant ut at det jeg helte på bare rant ut ekspansjonstanken når motoren ble varm :)   Men, uansett skjønner jeg ikke helt at den radiatoren skulle være så rusten hverken fra innsiden eller utsiden når bilen ellers er så bra? Men den er gjerne ganske utsatt for saltvannet som veivesent bruker her i byen da?

 #587  av CelicaTurbo
 
vel, har tenkt litt (med hjelp av broderen) og når radiatoren tryner så fort etter at han har fått bilen er det vel naturlig at jeg er med på å dekke noe av utgiftene.. tenker jeg hører med fyren etter at jobben er gjort om hvor mye det har kostet.. peil på når radiatorservice skulle fikse den greien Markus?

 #588  av MR2turbo
 
Erling: Det finnes radiator-verksteder som bare kapper til en universal kjerne og lodder den på plass i stedefor den gamle som det er hull i.. Du kan jo sjekke om det finnes et sånt verksted i Haugesund. Radiator-service i Stavanger kan i hvertfall gjøre det..

Kristian: Det kan være som du sier at saltet trenger opp rundt radiatoren. Og at du ikke kommer til det ved vanlig vask..  ???

 #590  av CelicaTurbo
 
jeg spyler alltid inn ved radiatoren ved vask da men kanskje ikke grundig nok?.. men men, Kjetil ringte meg nå og radiatorservice mente at finnene var ok (porøse men rustfrie) og at det var kjernen som hadde fått seg et hull så de skal bytte den.. total kostnad ca 1500,- så jeg får se hvor mye jeg sponser den regningen med når jeg får kopi av regningen og min neste lønning står på konto..

 #599  av MR2turbo
 
Syns det hørtes ut som en bra løsning.. Tror det er vanskelig å reparere det billigere. Forresten så hørtes det rettferdig ut å dele på regninga  :)

 #600  av erling
 
Må prøve det eg og da, hvis ikkje resten er råttent og.

 #602  av CelicaTurbo
 
tror nok at du kan sjekke om det kan redde din radiator ja Erling for 1500,- hørtes ut som en bra pris det..  var jo bare et overslag fra verkstedet men det må jo være i ca nærhet til den endelige prisen da og det er mye billigere enn en ny radiator ihvertfall :)

 #607  av jensi
 
Tenkte bare at jeg skulle si at jeg har loddet 2 hull i min radiator for ca 1/2 år siden.Det gikk enkelt og greit.
Bare husk og gjør godt rent rundt hullet.
Det var ikke rust men en steinsprut som hadde forårsaket 2 hull.
Stikk opp med radiatoren så kan vi prøve å lodde den før du leverer den inn i Hillevåg.
Jens

 #608  av erling
 
Tenkte eg skulle lodde selv, men de ser for dårlige ut flere av cellene. Får en brukt for 800 via postordre fra en privat, han skulle ta den ut og sjekke den først. Den holdt iallefall på væsken.

Toyota skulle ha 2600,- for ny, vurderer faktisk det og. Da slipper jeg iallefall å tenke mer på den saken noen gang...