Side 1 av 2

GT4 '91 vs Audi S2 '91 trenger synspunkter

Legg innLagt inn:06 des 2005 11:21
av Vincent
Jeg vurderer å kjøpe enten en GT4 1991 mod. eller Audi S2 1991 mod.
Noen som har synspunkter på dette. Hvilken bil er best?

Legg innLagt inn:06 des 2005 11:24
av kaimagne
Dette er et Toyotaforum... Hvilket svar tror du at du vil få? ;)

Når det er sagt, så er det en her på jobben som har en 90-91 mod S2. Den er straks mere "sleeper" enn GT4 er. Om du ønsker en bil som er litt "ulv i fåreklær" så er tingen Audi, mener jeg da. Har sett på bilen hans, og den er sweet... 8)
Men hvis man ser på hvor mange GT4 det er i Norge, mulighet til å få tak i deler, teknisk støtte, driftssikkerhet, flere Toyotamotorer som bruker samme deler osv osv...?
Celica. Say no more.

Legg innLagt inn:06 des 2005 11:41
av Vincent
Skjønner selvfølgelig at det dumt å lufte dette i et Toyota-forum :oops: , men håper likevel på noen nogenlunde objektive synspunkter. Har prøvekjørt, og vurdert en GT4 (med nevnte vibr. i 4. gir). Synes den gikk dårlig i forhold til en S2. Kanskje noe i veien med akkurat den bilen? Har ingen erfaring med disse bilene. :D

Legg innLagt inn:06 des 2005 16:56
av ErikG
GT4 går nok en del dårligere enn VAGen, men tenker du driftsikkerthet er det en grunn til at gt4en går dårligere. Drivværket er massivt og tåler MYE juling. S2en tåler ikke like mye juling og quattro systemet kan ikke måle seg med GT4 sitt. Du må liksom satse litt mer med S2, også må du koble om til sperra sånn at den ikke skrur seg av når du passerer 30.

Legg innLagt inn:06 des 2005 17:40
av Vincent
OK.
Hva skal til for å "skremme" opp en GT4 for at det skal bli mer futt i den, med original turbo?
Har hørt om følgende: Åpent filter, eksosanlegg, FCD, boostcontroller.
Selvfølgelig hjelper det med større turbo, dyser og datasprut, men dette koster jo som kjent skjorta. (har forresten Haltech data-sprut liggende).

Legg innLagt inn:06 des 2005 17:47
av larsst185
Det jeg har gjordt med min er å montert boostcontroller,justert opp trykket til ca 1,1,fcd,blombert t-vsv,fjernet cat,skjermet luftfilteret fra varmen i motorrommet.jeg kan bare si at gt4`n da ikke kan sammenlignes med en original gt4 og det uten at det har kosta verken skjorta eller tatt mange arbeidstimer å få til.

Legg innLagt inn:06 des 2005 17:52
av Vincent
larsst185 skrev:Det jeg har gjordt med min er å montert boostcontroller,justert opp trykket til ca 1,1,fcd,blombert t-vsv,fjernet cat,skjermet luftfilteret fra varmen i motorrommet.jeg kan bare si at gt4`n da ikke kan sammenlignes med en original gt4 og det uten at det har kosta verken skjorta eller tatt mange arbeidstimer å få til.
Høres jo lovende ut. Hva er forresten "t-vsv" ?

Legg innLagt inn:06 des 2005 21:09
av cameleon
Spørsmålet er vel mest hva du har som ønske med bilen din. Hva er planene dine, hva ser du etter i en bil, kjørekomfort o.l
Personlig har jeg aldri kjørt eller sitti på noen av utgavene av bilene, så har ikke så mye å komme med der.

Om du er ute etter en bil som vises litt mer, så er gt4 tingen. S2'en er som nevt tidigere mer en sleeper. Hva er du ute etter i design f.eks?

Hva er målene dine motormessig? Skal du kjøre en relativt orginal bil, eller skal du satse høyt? Om du skal satse høyt, så er det viktig at du har en omgangskrets som kan litt om den bilen om du ikke er grunder på merket selv. Om du f.eks kjenner audi inn og ut i motsetning til toyota, så hadde jeg klart gått for audien, og omvendt.

Hvor er det greiest å få tak i deler kan også være et spørsmål å stille seg selv. Hva er mest fornuftig sånnesett.

Blir veldig mye spørsmål på det området hehe.

Peronlig så har jeg nok valgt celica med tanke på at de fleste jeg kjenner som driver med bil kan toyota best. Men hadde jeg hatt en omgangskrets som var spesialister på audi, så hadde nok valget falt der :wink:

Legg innLagt inn:06 des 2005 21:42
av celicat23
Hva slags S2 er det snakk om? Sedan, coupe, stasjonsvogn?

Legg innLagt inn:06 des 2005 21:59
av Vincent
Har hatt en S2 tidligere. Litt trimmet.
I min krets er nok kunnskapen om Audi størst. Selv er jeg ingen guru når det gjelder slike biler. Kan litt "husmor-mekking", og litt om trimming i teorien. Har tilgang på en GT4, og det er jo alltid moro å prøve litt forskjellige biler. Ambisjonene er en kjørbar daglig-bil med mer spark en standard. Syntes det var litt tamt, på tross av at denne har 3" eff.anl., og åpent filter. Lurer derfor på hva som skal til for at en GT4 føles sprek? Gjerne sammenlignet med en S2 med 270hk (chippet). Forøvrig en Coupe :D

Legg innLagt inn:08 des 2005 22:22
av celica4ever
personlig så syns jeg at gt4'en ser mye finere ut innvendig og utvendig.. Og som ErikG sier så kan ikke quattro systemet måle seg med GT4 sitt

Legg innLagt inn:08 des 2005 22:46
av sleeper
Har intrykk av at det er STOR forskjell på hvordan en gt4 går!
virker som den er veldig sårbar hvis den ikke blir vedlikeholdt med nye plugger, rotor og fordeler en gang iblant!

noen av de gt4`n jeg har sett\prøvd har gått bra mens sndre har gått dårlig!

just du opp trykket, eksos hele veien (inkl DP!!!!!!) filter og en bedre ic (hvis det ikke er en CS!) så burde den gå bra!!

Legg innLagt inn:08 des 2005 23:17
av kennethx
Viktig å poengtere at originalt går de med lavere trykk i 1. og 2. gir, det er først i 3. gir de begynner å dra litt originalt. Dette er imidlertid lett å fikse på med en boost controller, og følger du opp med 2.5-3" eksos fra turbo og bak, så kryper du fort opp mot 250hk på en cs, og da begynner de faktisk å flytte seg litt :wink:

Legg innLagt inn:08 des 2005 23:25
av Vincent
OK. Så med nye plugger etc. bør den virke litt "friskere" mener du. (Før øvrige mods. selvfølgelig)
Bilen har forøvrig Moongoose 3" eksos, KN-filter, og jeg får med en FCD.
Har i tilfelle også planlagt å mont. boostcontroller. Venter litt med IC.
Er det noe poeng i å chip'e den, og hvem er gode på dette?

Legg innLagt inn:08 des 2005 23:29
av sleeper
ikke noe\ liten vits i og chippe! detter er DYRT! bedre og kjøpe e-manage el lign og få dette mappet på rulle!

og det er helt riktig som kenneth sier, at hvis det ikke er fiksa på sånn at den har fullt ladetrykk på 1 og 2 gir så kan den virke lat! (sjekk om dette har blitt gjort!