Side 1 av 1

Legg innLagt inn:15 apr 2002 20:06
av CelicaTurbo
I kveld tok jeg mot til meg og gravde i teppene i kupeen for å finne ECU og foreta denne boost mod'en hvor TPC1 wiren til ECU blir kuttet og enden som kom fra ventil kobles mot jord. (info her).

Denne modifikasjonen tillater full bost i 1. og 2. gir på Celica GT4. Man kan eventuellt disable Turbo VSV istedet men da trenger man en boost controller i tillegg for å oppnå det samme. Denne mod'en fører også til at det er ingenting som hindrer fullt trykk når motoren er kald så litt selvbeherskelse er nødvendig om du vil at turboen skal vare, og husk at selv om varmeaparatet er varmt og temp nålen står oppe betyr ikke det at motoren er så veldig varm enda.

Modifikasjonen var ganske lett å utføre, det var bare litt kronglete å komme til og viktig å sjekke flere ganger at kontakten stemmer med tegningene (husk å sammenligne kontakt-låsen med tegningen for å være sikker på at du holder riktig vei). ECU var ok lett å finne: I fotbrønnen til passasjer, på venstre side under midtkonsollen. Man må ta vekk tepper for å kunne se den. Blank metallboks med tre kontakter. Den innerste kontakten med 13x2 rader ledninger er den korrekte.

Resultatet: imponerende rett og slett. Bilen har blitt bra brutal på første gir og drar merkbart mye mye bedre på andre gir. Det er nesten slik at 1. gir drar for kjapt unna og trykket kommer veldig plutselig. Dette skal bli gøy å teste i rundkjøring :)  Det eneste jeg ønsker meg nå egentlig er at trykket ikke faller mot høyt turtall for det kjennes som om motoren strupes bra der oppe.. en T28 turbo burde fikse det tenker jeg? :)



Edited By MR2 on April 15 2002 @ 20:08

Legg innLagt inn:16 apr 2002 07:56
av henningl
Hva slags turbo er det du har nå igrunn Kristian? Det er vel mulig at T28 ikke passer rett på liksom..

Etter å ha sittet en del på med Audun (orginal 200sx / T25-turbo) kan jeg ihvertfall skrive under på at T28'en min drar vesentlig høyere! :)

Legg innLagt inn:16 apr 2002 09:11
av CelicaTurbo
CT25 heter den vel egentlig, aner ikke hva som er forskjellene mellom den og T25 men det er Garret som produserer ihvertfall.. det er en twin-entry turbo så med mindre jeg vil bytte manifold må jeg også bytte-turboen ha et twin-entry turbinhus. En T28 er vel en T25 med T3 eksosdel i et T25 turbinhus så det burde vel være mulig å skaffe?

Legg innLagt inn:16 apr 2002 10:26
av henningl
Alt er nok mulig.. finnes jo tusen forskjellige turbokombinasjoner :)

Legg innLagt inn:16 apr 2002 16:16
av MR2turbo
Kristian, angående det at bilen din "strupes" på høye turtall har ikke så mye med trubostørrelsen å gjøre... Hvis du letter tilgangen til frisk-luft(les:kon-filter) og bedrer eksosstrømmen, så vil bilen din klare vesentlig høyere turtall, med påfølgende flere hk.... :)

Legg innLagt inn:16 apr 2002 18:36
av CelicaTurbo
reklamerer du for down-pip'en din nå da Markus? :)  Men, jeg vet at det blir lettere for turbo med ny eksos og luftfilter men det blir nok en stund til jeg investerer i noe slikt.. mulig jeg skaffer en katalysator-erstatter før jeg gjør noe annet.. og luftfilter selvfølgelig men det har vel gjerne litt begrenset effekt?

Legg innLagt inn:17 apr 2002 08:06
av henningl
Ikke så mye effekt som du merker ved "vanlig" kjøring, men du vil ihvertfall få mye mindre tap på toppen vil jeg tippe..

Er det forresten ikke på tide at du skifter nick på forumet? :p

Legg innLagt inn:17 apr 2002 10:18
av CelicaTurbo
hehe, har tenkt på det men det er vel ikke mulig uten å miste statusen av at jeg har postet så mange meldinger :)  men, det er kanskje greit å bare lage en ny bruker og la denne brukeren være der som en administrator kun  :)

Legg innLagt inn:17 apr 2002 13:57
av henningl
Når du er administrator kan du lett bare skrive inn et nytt antall poster under "Edit user" i kontrolpanelet. Mekk ny bruker og overfør avatarer og brukergrupper og poster osv osv..

Legg innLagt inn:17 apr 2002 16:18
av MR2turbo
Det var ikke meningen å drive reklame.. tviler på at jeg kommer til å lage fler av de... Men jeg ville bare frem til det at hvis du bare bytter trubo så vil du fortsatt ha problemet med at den får forlite luft ved høyere turtall.... :)

Legg innLagt inn:19 apr 2002 09:21
av CelicaTurbo
jeg bare tulla jeg Markus men så klart jeg forstår problemstillingen din også  :)  en større turbo som pumper mer luft blir jo naturlighvis også hindret enda mer av å jobbe mot standard eksosen så en slik oppgradering er vel ikke så alt for effektiv uten å bytte eksos i samme slengen, og det beste er nok å bytte eksos fra førsten for å gjøre det lettere for orginal turbo..  :)

Legg innLagt inn:19 apr 2002 15:11
av MR2turbo
okey  ;)

Legg innLagt inn:19 apr 2002 23:22
av CelicaTurbo
fikk sitte på med min brors 200sx i kveld: den var rimelig mye kjappere enn min, men så er den 200kg lettere, ingen 4wd og en turbo som drar mye lenger inn i turtallet da, pluss at han kjører med 0.9bars trykk mens jeg kjører med orginale 9psi trykk.. den drar ihvertfall vesentlig hardere enn min bil da, men med litt tid og modifikasjoner så skal det nok hjelpe på min bil også :-)

Legg innLagt inn:21 apr 2002 22:39
av CelicaTurbo
kom forresten til å tenke på at korrekt navn på turboen er CT26 og ikke CT25 som jeg har sakt tidligere  :)