Side 1 av 1

D4D trimming.

Legg innLagt inn:12 des 2005 14:24
av Goose
Oki. er sikkelig forvirret her.

Hvis man monterer en Diesel Box for å oppnå større dreiemoment og større effekt i diesel motoren hva skjer egentlig da?

Øker boxen mengde med diesel?
Øker boxen turbotrykket?
Og hvordan det er egentlig med drivstoff forbruket etter det. Vile ikke en bile med diesel box bruke mindre drivstoff i utgangspunktet eller det omvendte?

Legg innLagt inn:13 des 2005 06:47
av jsun
Slik jeg har oppfattet det, vil boksen optimalisere innsprøytingen og øke turbotrykket noe. Toyota gir jo full garanti på sine biler, også ved ettermontering av disse boksene.
De fleste motorer er jo "nedtrimmet" for å tilpasse det norske avgiftssystemet :wink:
Ved normal kjøring vil derfor boksen sørge for noe lavere forbruk :D
Mye takket være økt NM, som er halve poenget med en god dieselmotor!!

Legg innLagt inn:13 des 2005 07:43
av Goose
Har funnet noen iunfo på tuningbox.com
Faktisk så er det bare instrøytingen som blir "moddet" turbotrykket blir ikke forandret:)

Så hvis man ikke begynner å kjøre aktivt så vil bilen kunne bruke mindre drivstoff.

Legg innLagt inn:13 des 2005 22:58
av Peak
Ventet litt med å poste jeg, men her er allefall det jeg kan komme med:

Har ikke så mye peiling på Toyota, men jeg har lest og sjekket ut en del om forsjellige bokser til Mercedes-Benz, og det varierer om hvor "omfattende" boksen er. Noen er kun så enkle at de jukser hvor mye railtrykk og/eller turbotrykk det er(så motorsyreboksen tror det er for lite), også må motorstyreboksen øke på med mere turbotrykk og/eller railtrykk osv for å få det den skal ha egetlig.
Andre er mere omfattende og jukser avgasser(motoren er laget slik at den ikke skal slipe ut så mye avgasser, men boksen gjør at den tøyer den grensa), når den skal sprøyte inn diesel, hvor mye diesel osv.
Noen oppgraderer motorstyreenheten, slik kan man opptimalisere motoren til enhver turtall, hvis man ikke får tak i ferdiglaget program.
Det varierer MYE på boksene, noen gir mye HK, noen gir mye NM, og noen gir HK&NM, noen gjør at det blir mye soting ved pådrag, noen gjør at avgassene kan kommer på kanten.
Og drivstofforbruket er som nevnt over at siden avgassene tøyes så kan motoren gå renere og billigere pga at avgassene overholdes ikke 110%.
EDIT: Noen bokser har justeringsskrue/er, så man kan velge hvor mye man vil hente ut, og hva som passer for bilen.

Mine "5 cent", gjerne rett meg hvis jeg tar feil nå :)

Legg innLagt inn:13 des 2005 23:19
av jsun
Goose skrev:Har funnet noen iunfo på tuningbox.com
Faktisk så er det bare instrøytingen som blir "moddet" turbotrykket blir ikke forandret:)

Så hvis man ikke begynner å kjøre aktivt så vil bilen kunne bruke mindre drivstoff.
Høres nesten litt rart ut, i og med at Toyota sine bokser eks. justerer RAV4 sine 114Hk til 150Hk, og det uten økt trykk?? Merkelig.

Legg innLagt inn:14 des 2005 13:56
av Goose
jsun skrev:
Goose skrev:Har funnet noen iunfo på tuningbox.com
Faktisk så er det bare instrøytingen som blir "moddet" turbotrykket blir ikke forandret:)

Så hvis man ikke begynner å kjøre aktivt så vil bilen kunne bruke mindre drivstoff.
Høres nesten litt rart ut, i og med at Toyota sine bokser eks. justerer RAV4 sine 114Hk til 150Hk, og det uten økt trykk?? Merkelig.
Boksen kobles mellom hjernen og insbruten og den styrer disel pompa.

Men les her..
http://www.tuningbox.com/ANG/p4ang.php