Side 1 av 2

Reperasjonsskum ved punktering

Legg innLagt inn:22 des 2005 12:34
av GT_rider
Vi satt ett par stykker her en dag, og snuste litt på nettet, der vi tilfelfeldigvis kom over ett par artikler for slikt skum som man kan reparerer dekk med, i stedet for stephjul ved en punktering.

Søkte litt på nettet om dette, og fant egentlig fint lite om det. Så har noen her inne erfaringer med slikt skum. Det funker nok dårlig viss dekket eksploderer såklart, men hvor ofte skjer det??

Hadde vært greit å kunne kvitte seg med stephjulet, ihvertfall når man farter rundt i nærmiljøet, og heller hatt det med på lengre turer, ferie o.l.

Legg innLagt inn:22 des 2005 14:07
av sleeper
velkommen etter!! det har de solgt på bensinstajoner de siste 6åra!! :D :D

funker som bare f... det, men er et H...... for de som skal bytte dekket for deg når den tid kommer! :?

Legg innLagt inn:22 des 2005 15:35
av GT_rider
Jepp..vet det har vært slikt skum i handelen ei stund.. Noen sa dekket råtnet viss man kjørte mer enn ei lita uke med det. Er det noe som er hold i?
Og hvor store skader reparerer egentlig slikt skum? Regner egentlig ikke med at det tetter flenger i dekket..

Ser at enkelte nye biler i dag kun leveres med slkt skum, så litt bra er det nok. :)

Legg innLagt inn:22 des 2005 16:19
av lasse
Har hørt det at dekket råtner jeg også, men har ingen erfaringer...

Legg innLagt inn:22 des 2005 16:33
av one
Jeg har prøvd det , og vet at det fungerer ganske bra.
Men husk på at det går ikke på lavprofildekk.
Punkterte med en trans am som rullet på 40 profil, og da gikk det ikke med skum, mens det holdte 2 dager på en MB med 65 profil dekk.
Han som skiftet dekket på MB'n sa at skummet lukter død man hehe.
Aldrig hørt at skum skader dekket.

Vis du vil kaste resv hjulet ut ,for å få bedre plass til stereo, så er det en ting som hjelper mye bedre enn skum.
Meld deg inn i NAF,kjøp deg en mobiltelefon og lager tel nr til NAF.
Når 'bad shit happens' så er det bare å ringe til NAF og alt ordner seg raskere enn du aner. :)

Legg innLagt inn:22 des 2005 17:28
av ErikG
Vis du vil kaste resv hjulet ut ,for å få bedre plass til stereo, så er det en ting som hjelper mye bedre enn skum.
Meld deg inn i NAF,kjøp deg en mobiltelefon og lager tel nr til NAF.
Når 'bad shit happens' så er det bare å ringe til NAF og alt ordner seg raskere enn du aner.
Helt enig, og det er helt lovlig. Står ikke noe ste i forskriftene at du så ha reservehjuleller lignende. Eneste du må ha er varseltrekant

Legg innLagt inn:22 des 2005 22:13
av Zepticon
Så det finnes ingen fullgode alternativer til resevedekket for oss som ikke liker å kjøre 60+ i profil?

Legg innLagt inn:22 des 2005 23:07
av Maverick
Jeg brukte skum på lavprofil, funka fett ;)
Skum er genialt, jeg har det alltid liggende i bilen .. Jeg takler ikke å stå ute i 15 minus og jekke bil, det er ikke aktuelt ..

Legg innLagt inn:22 des 2005 23:24
av GT_rider
Hmm..tøft. Får svippe innom en bensinstasjon en dag, og handle en slik boks med skum da.
Veier jo litt ett slikt dekk, så slik jeg ser det, så er slike vektbesparelser det billigste trimmen jeg kan få :wink:

Legg innLagt inn:22 des 2005 23:53
av Zepticon
Maverick skrev:Jeg brukte skum på lavprofil, funka fett ;)
Skum er genialt, jeg har det alltid liggende i bilen .. Jeg takler ikke å stå ute i 15 minus og jekke bil, det er ikke aktuelt ..
*stikker ut i garasjen og lemper ut reservedekket*

---- tenke litt -----

*setter seg ned å planlegger ny stereo lay-out*

Legg innLagt inn:23 des 2005 11:09
av aWeX
one skrev:Jeg har prøvd det , og vet at det fungerer ganske bra.
Men husk på at det går ikke på lavprofildekk.
Punkterte med en trans am som rullet på 40 profil, og da gikk det ikke med skum, mens det holdte 2 dager på en MB med 65 profil dekk.
Han som skiftet dekket på MB'n sa at skummet lukter død man hehe.
I de fleste tilfeller er ikke skummet noe problem når man skal ta av dekket. Enten blir det liggende som en slags hinne på dekk og felg, eller så blir det bare værende inne i dekket i væskeform. Det sistnevnte er ikke ideelt, da det lett kan oppstå vibrasjoner av denne grunn.

At skummet fungerte på et "normalt" dekk, mens det ikke fungerte på lavprofildekket, har nok mest med hullet i dekket å gjøre. Ikke alle hull er like store, og jo større det er, jo verre er det å få det tett. Det er nok derfor du har de erfaringene du har :) De fleste små hull, fra ting som spiker og skruer, er lett å fikse med skum. I mange tilfeller vil dette holde ut dekkets levetid, men det er alltids greit å få en "fagmann" til å vurdere hvorvidt det er lurt å kjøre på dekket etter punkteringen. Jeg ville anbefalt å bruke skum som en midlertidig løsning, for så å få et dekkverksted til å "plugge" hullet. De fleste dekkverksted har utstyr til å gjøre dette, og dette er en mye mere permanent løsning.

Hmm, dette ble mye dekk-prat, sånn går det når det er lite å gjøre på jobb. Er ikke så mange som kjøper dekk og felger på lillejulaften :p God jul!

Legg innLagt inn:23 des 2005 11:23
av The Doctor
Mener å hørt at skummet er kun midlertidig løsning.. Det er ikke bare å fylle dekket med skum å farte rundt med bilen til det punkterer neste gang.. Tror jeg da.. Har brukt på en bil en gang.. Fungerer bra.. :)

Legg innLagt inn:23 des 2005 12:35
av Zepticon
Men det skummet... Fyller det opp dekket slik at det blir "luft" i det? Altså kjørbart på "out of the box" liksom?
Mulig det bare er jeg som er litt treig på morgenen, men ser ikke for meg at jeg står med ei sykkelumpe å fyller luft i bildekket etter at jeg har skummet det. :lol:

Legg innLagt inn:23 des 2005 13:11
av The Doctor
Ja skummet fyller opp dekket så du kan kjøre med det.. Også skal man kjøre en viss lengde for så sjekke luft trykk med vanlig pumpe.. å fylle da selvfølgelig visst det trengs..

Legg innLagt inn:23 des 2005 16:14
av GT_rider
er jo bare å ta med en liten 12V kompressor som man plugger i sigarettenneren. Så kan man fint etterfylle luft i dekket på stedet :)