TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Gearkasse -90 MR2 - Skifte olje gearkasse ?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

 #835  av Espen
 
Etter å ha kjørt min nye -90 en stund synes jeg det er mye støy fra drivverk. Dette kan sikkert være normalt med disse bilene, men jeg tenkte at å sjekke og evt. bytte olje på gearkassen. Er det noen som kan forklare hvor påfylling/nivåkontroll/tappe-pluggene sitter?
(Mener jeg har sett et scannet bilde av dette tidligere, men finner ikke innlegget).
Hva slags olje bør jeg bruke?
Er det noen som har erfaring med friksjonsforbedrende produkter (Slick 50 e.l. Dette er et tilsetningsstoff som skal redusere friksjonen i gearkassen).
Til slutt et spørsmål om synkronisering; det høres ut som om synkroringen til 3. er gåen (det skraper når det gires kjapt ned fra 4., ikke når jeg girer langsomt og ved lavt turtall). Er det noen som har overhalt gearkassen? Pris? Lønner det seg å bytte til en overhalt enhet? Og, ikke minst, vil vedvarende bruk resultere i havari?

Mange spørsmål, men jeg er svært taknemlig for svar.

MVH
Espen

 #839  av CelicaTurbo
 
skal vi se, å bytte girolje er ganske enkelt, jekk opp bilen og se under på girkassen, der er det to store bolter (24mm?). De er de eneste som er så store for å si det slik. Den ene står på undersiden på bakre halvdel på kassen, det er tappehullet. Den andre står på fremsiden av kassen mot torpedoveggen, det er fylle- og nivå-hullet. Når du fyller er det lurt å lure en slange gjennom motorrommet og ned til fylleskruen, fyll til det begynner å renne ut av hullet i kassen. Det er også lurt å kjøpe nye skiver til boltene, toyota har nok dette på lager og de koster nok ganske lite.

ellers, stoffer som reduserer friksjonen i kassen har jeg ikke prøvd, men det kommer litt ann på virkningsgraden av stoffet om jeg vil anbefale det. Husk at synkroringene trenger friksjon for å gjøre jobben sin. Redline selger en girolje som vistnok skal gjøre underverker på slitne synkroringer på MR2 så du kan vurdere den (Redline MT90 eller MTX). Tror jeg opplyste om en norsk leverandør på dette forumet for et par måneder siden så du kan prøve å bruke søk-funksjonen?

Ellers, overhaling av girkassen er nok dyrt, ca 15.000 hos toyota (fortalte de meg). Det er da billigere å kjøpe en "low milage" girkasse fra Fensport i England (som de har importert fra Japan), men, så klart det er ingen garanti for at den kassen er noe bedre for de er ikke overhalt (men low milage som sakt). En slik kasse kommer på ca 3500,- uten moms og frakt til Norge mener jeg at jeg fant ut.

 #844  av MR2turbo
 
Jeg byttet akkurat gear-olje fordi jeg ikke var fornøyd med lyd og synkronisering.. Jeg hadde standard olje, og byttet til en helsyntetisk spesial-olje fra penzoil med spec. API-gl4 75w90 som oppfyller kravene til Toyota..  Jeg husker ikke for øyeblikket hva den heter men jeg skal sjekke det opp i morra..

Etter at jeg byttet gearoljen ble lyden fra kassa nesten borte, og den ble mye bedre å gire med!!  :)  Så det var verdt 170kr literen..

 #845  av arild
 
her er en "how-to" fra den engelske imoc siden:
http://users.ev1.net/~sturgeon/car/mr2/mt-90/mt-90.htm

Jeg fant ikke ut hvor det selges Redline i norge, noen som vet?
Det går ann å bestille fra sverige:
Lubricare Int'l. · Taby, SWEDEN · 46-08-756-6596

 #848  av CelicaTurbo
 
Lubricare i Sverige prøvde jeg å kontakte flere ganger men fikk aldri tak i de så jeg vet ikke hvor lett det er å få girolje fra de da..

lette litt på forumet og fant at Steinar Stølen skaffer Redline MT-90 girolje for det norske folk, koster 195kr/l og skaffes på et par uker ved bestilling. Tlf: 67902760  Jeg har aldri kontaktet ham da og jeg vet ikke om han fremdeles driver med den oljen.

 #850  av erling
 
MR2turbo on May 23 2002 @ 00:43 skrev:Jeg byttet akkurat gear-olje fordi jeg ikke var fornøyd med lyd og synkronisering.. Jeg hadde standard olje, og byttet til en helsyntetisk spesial-olje fra penzoil med spec. API-gl4 75w90 som oppfyller kravene til Toyota..  Jeg husker ikke for øyeblikket hva den heter men jeg skal sjekke det opp i morra..

Etter at jeg byttet gearoljen ble lyden fra kassa nesten borte, og den ble mye bedre å gire med!!  :)  Så det var verdt 170kr literen..
170 for literen?! Hos A.I.S koster den ca 130,- for literen. Den heter Pennzoil GL5 75W-90 Gearplus super, Fully syntetic, og har delenr 1301001 hos A.I.S. Det går 2,6 l på kassen og det må kjøpes 3 l.

 #862  av arild
 
Hvem er A.I.S? er de norske? hjemmeside?

Fatter´n kjenner steinar stolen litt forresten, han driver med dragracing og amcars tror jeg. Fatter´n har laget deler til dragstere for han :)

 #863  av erling
 
Link til A.I.S. Har avdelinger rundt om i landet. (Jobba der før..)

 #867  av MR2turbo
 
Jeg brukte Penzoil Gear 4s men på min kasse går det på 4,2l ... Jeg kjøpte den hos AIS men fikk vel litt rabatt på prisen.. Man skal vel ha enten API gl 4 eller 5 på kassa..

 #888  av erling
 
Var litt eplekjekk angående olja der, skal selvfølgeli værra API, (erling legger seg superflat) Bilde

Men vi har nok ikkje samma girkasse, for 2,6 liter stemmer på min, det er vel forskjell på turbo og NA.

 #890  av CelicaTurbo
 
2.6L kan stemme med kassen på min ex-NA MR2 ja så turbokassen er nok større...   tenkte å bytte girolje på girkassen og fordelerkassen og differensialen(-ne?) en gang i fremtiden men det går jo store mengder girolje inn i så mange kasser da  ???   ulempen med firehjulstrekk ja..

 #896  av MR2turbo
 
Erling: det var ikke akkurat sånn jeg mente det.. Skjøne at du mente API :)

Kristian: Hvor mange "kasser" har du under bilen?

 #899  av CelicaTurbo
 
Er faktisk ikke sikker på hvor mange kasser det er under der, men, det er en Torsen kobling mellom bakhjulene, en viskosekobling mellom akslingene, pluss girkassen fremme og jeg er ikke sikker på om differensialen fremme ligger sammen med girkassen (gjør sikkert det)? Men minst tre kasser da altså.. må si jeg er litt usikker på hvordan alt dette fungerer sammen, altså, kraften fordeles likt mellom de to akslingene permanent mens viskosekoblingen fordeler ekstra fremme/bak alt ettersom hvor det trengs.. men hvordan dette er satt sammen aner jeg ikke :)  (men noen som har peil?)

 #906  av Espen
 
Yes,
da var jobben gjort.
Gode råd fra alle ble fulgt, olje (Pennzoil GL5 75W-90 Gearplus super, Fully syntetic, delenr 1301001 hos AIS) ble brukt og i tillegg tilsatte jeg Slick 50.
Jobben var, som beskrevet, enkel. Til påfylling kjøpte jeg en oljepumpe slik at jeg lå under bilen og pumpet oljen opp. Det tok 10min.
Resultatet etter 20 mil er positivt. Tidligere ulyder i synkroringene er mye bedre, så dette var en jobb vel verd å gjøre.

Takk til alle som kom med gode råd! :)

 #911  av CelicaTurbo
 
flott flott!  Kanskje jeg også skal prøve et slikt vidundermiddel i min girkasse?  :)