Side 1 av 2
Litt bremsegreier...
Legg innLagt inn:05 jan 2006 21:36
av lasse
Hver gang jeg vasker bilen er bremsene dritdårlige med en gang, det er vel fordi skivene blir våte, men er dette noe som er værre når skivene er slitte? Har en liten kant på mine...
Også var det brekket da... Hva kan jeg si? Det funker dritdårlig, holder i bakker og sånt, men å prøve å bremse med det er helt håpløst, også fryser det fast med en gang det blir minusgrader...
Er dette vanlig på mk2?
Re: Litt bremsegreier...
Legg innLagt inn:05 jan 2006 23:03
av Ivar
lasse skrev:Hver gang jeg vasker bilen er bremsene dritdårlige med en gang, det er vel fordi skivene blir våte, men er dette noe som er værre når skivene er slitte? Har en liten kant på mine...
Også var det brekket da... Hva kan jeg si? Det funker dritdårlig, holder i bakker og sånt, men å prøve å bremse med det er helt håpløst, også fryser det fast med en gang det blir minusgrader...
Er dette vanlig på mk2?
Bremsene dine bør tørke opp ganske fort etter litt bremsing. Sjekk om du har lite bremsebelegg igjen på klossene.
Brekket kan du bare glemme på vinteren i en mk2, med mindre du har helt nye vaiere. Sett bilen i gir og håp på at ingenting skjer.
Hvis brekket fungerer dårlig er vaierene enten for slakke eller så er klossene for dårlige. Vent til våren og skift alt sammen hvis det ikke har blitt gjort på en stund.
Legg innLagt inn:05 jan 2006 23:07
av jonny on the spot
Hvis du har en liten kant på skivene så vil jeg anbefale å skifte de+ overhale calipper. Det treng en gang iblant

Legg innLagt inn:06 jan 2006 14:09
av BrennaRacing
Jeg hadde bilen min på service for litt siden for å komme gjennom eu-kontrollen..Brekket mitt var også dårlig, å da måtte de bytte begge calipperene bak...Så mulig det er det du må gjøre...Det er ikke billig
Brekket mitt pleier også å fryse, så det er nok litt vanlig
Legg innLagt inn:06 jan 2006 15:04
av CelicaTurbo
at brekket fryser på MR2 er vanlig så parker på flat mark og glem å bruke brekket denne årstiden, eller bytte håndbrekkskabler

Grunnen til det dårlige håndbrekket på lasse sin bil er nok pga at håndbrekket har vært frosset fast og ikke slupper skikkelig før han kjørte, eller eventuellt kanskje i utsagnet "men å prøve å bremse med det er helt håpløst", et håndbrekk er ikke laget for å stoppe en bil på over ett tonn og belegget på bremseskoene varer ikke lenge om man har slikt for vane

Legg innLagt inn:06 jan 2006 17:58
av lasse
Driver og lukter på nye skiver ja, klossene bak er et halvt år gamle, og foran er det en god del igjen...
Grunnen til at jeg sier det med å bremse med brekket er at jeg fikk en aha opplevelse i sommer da jeg satt på med en kompis på rudskogen, vi hadde vel 120km/t før depotsvingen da servoreima røyk (for både styreservoen og bremse kraftforsterkeren, helt idiotisk...) og da redda han seg ut av knipa ved å bruke brekket, og det funket faktisk så bra at bakhjulene sto...
Celicaturbo: er det et eget bremsesystem for brekket? Vet at det finnes sånne systemer der brekket er en slags liten trommel inne i navet på en måte.
Edit: tror ikke jeg trenger å overhale calipperne, de glir lett som fy, absolutt ikke noe bremseheng.
Legg innLagt inn:06 jan 2006 22:44
av CelicaTurbo
lasse: når jeg tenker på det så bruker brekket på MR2 de vanlige bremseklossene så deler av det jeg skrev faller da bort

Det er ikke slik på Celica, der er det en kombinert bremseskive og trommel bak, hvor trommelen brukes for håndbrekk og skiven for brems.. Dvs at ditt brekk burde vært plenty bra nok til å låse hjulet om du drar til, men mulig at du bare trenger å stramme brekket, men du bør uansett ikke bruke det mens det er frost for å du setter klossene i låst posisjon og kjører med det blir ting meget varmt meget fort og du risikerer rødglødende skiver med kast i og muligens skadde hjullager (pga varmen)..
Legg innLagt inn:06 jan 2006 23:47
av lasse
CelicaTurbo skrev:lasse: når jeg tenker på det så bruker brekket på MR2 de vanlige bremseklossene så deler av det jeg skrev faller da bort
Det er ikke slik på Celica, der er det en kombinert bremseskive og trommel bak, hvor trommelen brukes for håndbrekk og skiven for brems.. Dvs at ditt brekk burde vært plenty bra nok til å låse hjulet om du drar til, men mulig at du bare trenger å stramme brekket, men du bør uansett ikke bruke det mens det er frost for å du setter klossene i låst posisjon og kjører med det blir ting meget varmt meget fort og du risikerer rødglødende skiver med kast i og muligens skadde hjullager (pga varmen)..
Ok, da vet jeg ihvertfall at brekket går på klossene da, får prøve en liten strammings når det blir litt varmere i lufta...
Offtopic: hadde bremseheng foran på gamlebilen, da røyk hjullageret og skiva sprakk, så bremser har jeg lært meg å være litt nøye med, blir fort veldig dyrt...
Legg innLagt inn:07 jan 2006 11:32
av BrennaRacing
CelicaTurbo skrev: men du bør uansett ikke bruke det mens det er frost for å du setter klossene i låst posisjon og kjører med det blir ting meget varmt meget fort og du risikerer rødglødende skiver med kast i og muligens skadde hjullager (pga varmen)..
Det skjedde med meg i går...Merket ikke at de var frosset før jeg gikk ut av bilen å det luktet svidd, å skivene var helt rødglødene...I natt har brekket også fryst men nå har det hvertfall fryst nede

Legg innLagt inn:07 jan 2006 12:05
av TheStig
CelicaTurbo skrev:lasse: når jeg tenker på det så bruker brekket på MR2 de vanlige bremseklossene så deler av det jeg skrev faller da bort
Det er ikke slik på Celica, der er det en kombinert bremseskive og trommel bak, hvor trommelen brukes for håndbrekk og skiven for brems.. Dvs at ditt brekk burde vært plenty bra nok til å låse hjulet om du drar til, men mulig at du bare trenger å stramme brekket, men du bør uansett ikke bruke det mens det er frost for å du setter klossene i låst posisjon og kjører med det blir ting meget varmt meget fort og du risikerer rødglødende skiver med kast i og muligens skadde hjullager (pga varmen)..
hmm, må huske at når han drar til så er det ikke en sylinder som hjelper på trykket i tillegg til at foten er sterkere enn armen så kan kreves enormt med drakraft for å låse hjulet.. Drar du for hardt kan jo ting rives i stykker også da
Legg innLagt inn:07 jan 2006 13:24
av lasse
TheStig skrev:CelicaTurbo skrev:lasse: når jeg tenker på det så bruker brekket på MR2 de vanlige bremseklossene så deler av det jeg skrev faller da bort
Det er ikke slik på Celica, der er det en kombinert bremseskive og trommel bak, hvor trommelen brukes for håndbrekk og skiven for brems.. Dvs at ditt brekk burde vært plenty bra nok til å låse hjulet om du drar til, men mulig at du bare trenger å stramme brekket, men du bør uansett ikke bruke det mens det er frost for å du setter klossene i låst posisjon og kjører med det blir ting meget varmt meget fort og du risikerer rødglødende skiver med kast i og muligens skadde hjullager (pga varmen)..
hmm, må huske at når han drar til så er det ikke en sylinder som hjelper på trykket i tillegg til at foten er sterkere enn armen så kan kreves enormt med drakraft for å låse hjulet.. Drar du for hardt kan jo ting rives i stykker også da
Men det som er er at selv på snøføre i sving (på en pakeringsplass vel å merke), med clutchen trykket inn og full napp i brekket så låser ikke hjula seg (vet det er helt unødvendig å prøve på sånt med RWD, men jeg måtte bare sjekke).
Gamlebilen hadde også skiver bak med brekket som virket på klossene, og der låste hjula seg når jeg dro i brekket...
Legg innLagt inn:07 jan 2006 15:02
av TheStig
må du dra brekket veldig langt opp? Det skal stramme til etter bare noen få hakk
En annen sak, i fart, len deg ut av døren og trø inn bremsen. Låser bakhjula seg?
Legg innLagt inn:07 jan 2006 16:36
av lasse
TheStig skrev:må du dra brekket veldig langt opp? Det skal stramme til etter bare noen få hakk
En annen sak, i fart, len deg ut av døren og trø inn bremsen. Låser bakhjula seg?
Må vel dra et stykke ihvertfall, kan jo sjekke hvor mange ganger det klikker neste gang jeg er ute og kjører.
Tror bakhjula låser seg ved hard bremsing, begynner ihvertfall å skli litt sidelengs noen ganger hvis det er glatt og jeg bremser hardt, skal få sjekka det litt nærmere i morgen...
Legg innLagt inn:08 jan 2006 10:39
av lasse
Kan dra 3 hakk før det er stramt nok til at bilen ikke triller, og bakhjula låser seg ved bremsing (har hengt ut av døra).
Legg innLagt inn:08 jan 2006 22:06
av CelicaTurbo
da er det ikke for slakt ihvertfall.. og har du bremser som låser bak bør du overhale kalipperne, men, en dag du vet at håndbrekket ikke er frosset fast tar du en liten kjøretur og tar vanlige nedbremsninger, når du er kommet frem til kompisen/butikken/e.l. så kjenner du etter om bakfelgen er varm mot senter, i så tilfelle henger kalipperen og den bør overhales.. enkelt å sjekke ihvertfall
