Side 1 av 2

Fakta om 4a-gze

Legg innLagt inn:09 jan 2006 14:16
av James
Lurte på om noen har fakta om 4a-gze.
Både 4a-gze motoren på 145hk og 170hk som sitter i MR2 mk1
Tenkte på:

- Dreiemoment
- 0-100km/t
- Toppfart
- Osv....

Legg innLagt inn:09 jan 2006 15:52
av tojo
4A-GZE info:

145hk: 86-90mod,145hk@6400rpm,140lb ft@4000rpm,borring 81mm,
slaglengde 77mm, 8:1komp, 0.56bar

170hk: 91-95mod,170hk@6400rpm,152lb ft@4400rpm,borring 81mm,
slaglengde 77mm,8.9:1komp

Toppfart er vel 220km/t ,0-100km/t er 7,4sek(1988mod).

Legg innLagt inn:09 jan 2006 15:55
av Ronny
Tror ikke 170hk utgaven av agze noen gang kom orginalt i MR2, kun i Corolla. Ellers er det litt info om motorene her: http://www.club4ag.com/faq%20and%20tech ... _specs.htm

Jeg hadde 165 hk utgaven i min MR2 og tror toppfarten lå rett i overkant av 210km/h på speedometeret, riktig hastighet er vel rundt 180-190.
Akselerasjonen målte jeg aldri nøyaktig, men kan tenke meg rundt 7 sek fra 0 - 100.
MVH
Ronny

Legg innLagt inn:09 jan 2006 19:31
av James
Ok, takker :wink:
Til og begynne med var planen å få i 170hk versjonen, men då har jeg ikke så mye penger til overs :?
Har planer om å hente inn en Supra eller en MR2 mk2 Turbo/GTS fra England til neste år :P
Så vil helst ikke bruke så alt for mye penger på bilen...
Har også tenkt litt på å få i 145hk versjonen ,så har jeg også penger til overs til andre ting for. eks senkesett...
Vil jeg merke stor forskjell fra en vanlig 4a-age til 145hk kompressor då?
Gidder liksom ikke å bruke mye penger på lite effekt-økning...

Legg innLagt inn:09 jan 2006 20:04
av Ronny
Du vil nok få ett myyye bedre skyv ifra bånn av, men vil kanskje ikke merke så stor forskjell på høyere turtall.
Vet ikke om du kan bytte til ett større reimhjul på 145hk utgaven, da vil du isåfall tjene en del hester på en enkel måte. (opptil 15 - 20 hk tror jeg.)

Legg innLagt inn:09 jan 2006 21:14
av Mr2 Mk2
Om du først bytter så må du jo bytte til 170hk utgaven,man kan bytte reimhjul på 145hk motorn,but still..Tar man seg først arbeidet så burde du bytte til 170hk med en gang.Ellers blir det for liten forskjell mener da jeg,klart det skrøpelige dreiemomentet på 141nm forbedres betrakelig men igjen er det verdt det?Synd at disse motorene fort blir nesten like dyr som et REAR CLIP med 3SGTE!?Er jo bare alt arbeidet med montering av 3sgte(ge) som er drawback`et....Men Mr2 mk1 skulle uten tvil KUN vært levert med 4agze motor.

-edit ville også hørt med Toyparts hva dem skulle hatt for en overhaling(i og med at den har rulla litt over 200k) samt montering av en liten lavtrykks turbo.Er jo kurrante motorer å skru på.Og med en liten snurre på lavt trykk så hjelper det jo på.Kjenner til 2 som har montert snurre på 4age,med stort hell...Men da bør man igjen ha 87+ blokka da men...

Legg innLagt inn:09 jan 2006 21:22
av Antarez
145hk: 86-90mod,145hk@6400rpm,140lb ft@4000rpm,borring 81mm,
slaglengde 77mm, 8:1komp, 0.56bar

Det som er standar på 86mod - 90mod mr2 ?
:oops:

Legg innLagt inn:09 jan 2006 21:44
av James
Jostein skrev:Om du først bytter så må du jo bytte til 170hk utgaven,man kan bytte reimhjul på 145hk motorn,but still..Tar man seg først arbeidet så burde du bytte til 170hk med en gang.Ellers blir det for liten forskjell mener da jeg,klart det skrøpelige dreiemomentet på 141nm forbedres betrakelig men igjen er det verdt det?Synd at disse motorene fort blir nesten like dyr som et REAR CLIP med 3SGTE!?Er jo bare alt arbeidet med montering av 3sgte(ge) som er drawback`et....Men Mr2 mk1 skulle uten tvil KUN vært levert med 4agze motor.

-edit ville også hørt med Toyparts hva dem skulle hatt for en overhaling(i og med at den har rulla litt over 200k) samt montering av en liten lavtrykks turbo.Er jo kurrante motorer å skru på.Og med en liten snurre på lavt trykk så hjelper det jo på.Kjenner til 2 som har montert snurre på 4age,med stort hell...Men da bør man igjen ha 87+ blokka da men...

det høres jo flott ut. Men hvor mye tror du jeg måtte ha betalt for hele pakken med lavtrykksturbo? med kjøp av deler og motering? hvor stor forskjell er det på min 86 blokk og 87+ blokken? går det fortsatt an å bruke min?

Legg innLagt inn:09 jan 2006 21:54
av Ronny
Noen som veit hva som er forskjellen på 165hk utgaven og 170hk utgaven.(Hva de har gjort for å dra ut de siste hestene) Selv hadde jeg effekt anlegg og større reimhjul på min 165 hk utgave, skal man ha noe særlig mer effekt enn det, så bør man nok begynne å tenke på og bytte drivakslinger, gearkasse osv.

Legg innLagt inn:09 jan 2006 22:17
av Mr2 Mk2
James bessesen skrev:det høres jo flott ut. Men hvor mye tror du jeg måtte ha betalt for hele pakken med lavtrykksturbo? med kjøp av deler og motering? hvor stor forskjell er det på min 86 blokk og 87+ blokken? går det fortsatt an å bruke min?
Det får de/den som evt skal utføre jobben svare på,de 2 jeg vet om gjorde det selv.Og da koster det ikke stort :) Tjah den vesentlige forskjellen på en 85 til tidlig 87 og en 87+ motor er forbedret kjølekanaler og større veiv.1utgaven 4age har et problem med kjøling på syl 3,dette er utbedret.Og veiven er blitt kraftigere,blir veiven oval spiser den rådelagre til frokost.Men tror ikke det skal være noe problem å montere på din motor,mener begge de to andre hadde 86mod,men det er jeg noe usikker på.Men at den toppen ryker mellom 3 og 4 er igrunn litt logisk mener jeg.Det er jo der det blir dårlig kjøing uansett,da den kommer inn ved syl nr 1,og den blir jo ikke kaldere på ferden.Men på gamle 4age`n min røk den mellom syl.1 og 2.Men da kjørte jeg hardt 2t i strekk,så det tilgir jeg den for...Men for å si det slik det er jo en gammel bil og motoren har gått sine km,så jeg ville ikke brukt for mye penger på deler og turbo.Finn en brukt turbo f.eks, og en liten billig ic er det helt sikkert noen som har liggende det burde gjøre nytten.Var jo en som solgte turbokit her på forumet til 4age mener jeg nå nylig.Husker ikke pris men det kan du jo bare se selv....Men uansett hør litt rundt om,og om du ikke legger så mye penger i det er det heller ikke verdens undergang om/når det skulle ryke.

-edit...så pisser Amund meg i øret og sier at hvertfall den ene er 87+,mulig begge er det.Kan evt høre imorgen.Forøvrig samma blokka som 4agze :P

Legg innLagt inn:09 jan 2006 22:40
av James
Jostein skrev:
James bessesen skrev:det høres jo flott ut. Men hvor mye tror du jeg måtte ha betalt for hele pakken med lavtrykksturbo? med kjøp av deler og motering? hvor stor forskjell er det på min 86 blokk og 87+ blokken? går det fortsatt an å bruke min?
Det får de/den som evt skal utføre jobben svare på,de 2 jeg vet om gjorde det selv.Og da koster det ikke stort :) Tjah den vesentlige forskjellen på en 85 til tidlig 87 og en 87+ motor er forbedret kjølekanaler og større veiv.1utgaven 4age har et problem med kjøling på syl 3,dette er utbedret.Og veiven er blitt kraftigere,blir veiven oval spiser den rådelagre til frokost.Men tror ikke det skal være noe problem å montere på din motor,mener begge de to andre hadde 86mod,men det er jeg noe usikker på.Men at den toppen ryker mellom 3 og 4 er igrunn litt logisk mener jeg.Det er jo der det blir dårlig kjøing uansett,da den kommer inn ved syl nr 1,og den blir jo ikke kaldere på ferden.Men på gamle 4age`n min røk den mellom syl.1 og 2.Men da kjørte jeg hardt 2t i strekk,så det tilgir jeg den for...Men for å si det slik det er jo en gammel bil og motoren har gått sine km,så jeg ville ikke brukt for mye penger på deler og turbo.Finn en brukt turbo f.eks, og en liten billig ic er det helt sikkert noen som har liggende det burde gjøre nytten.Var jo en som solgte turbokit her på forumet til 4age mener jeg nå nylig.Husker ikke pris men det kan du jo bare se selv....Men uansett hør litt rundt om,og om du ikke legger så mye penger i det er det heller ikke verdens undergang om/når det skulle ryke.

-edit...så pisser Amund meg i øret og sier at hvertfall den ene er 87+,mulig begge er det.Kan evt høre imorgen.Forøvrig samma blokka som 4agze :P
om du kunne har forhørt deg i morgen, hadde det vært konge :wink:
30 000 + for 170 hk med motering blir litt i meste laget. Jeg vil heller bruke i området rundt 20 000 på 145 hk kompressor motoren + montering, i stedet for hvis jeg skulle overhale og montere turbo, ettersom det kan koste en del... Jeg kan høre med Toyparts i morgen å høre hva de anbefaler....

Legg innLagt inn:10 jan 2006 11:58
av James
hmm...har nettopp snakket med Toyparts her anngåande overhalding av motor, liten lavtrykksturbo osv...
Ser ikke ut som at det blir så billig. Turbo blir veldig fort dyrare enn det er å få i en Kompressor... :? Er heller ikke like driftsikkert med Turbo.
Så har jeg fått meg ett dilemma her...
Enten 145hk kompressor med montering for rundt 20000kr eller gå hele veien å få i 170hk utgaven som jeg egentlig ikke har råd til og siden jeg skal ha ny bil til neste år så vil jeg ikke bruke så alt for mye penger på den...
Visst det absolutt er annbefalt å overhalde motoren når den har kjørt rett over 200000km, så tar jeg heller å kjøper en 4a-gze med 145hk :roll:

Legg innLagt inn:10 jan 2006 15:24
av Mr2 Mk2
James bessesen skrev:hmm...har nettopp snakket med Toyparts her anngåande overhalding av motor, liten lavtrykksturbo osv...
Ser ikke ut som at det blir så billig. Turbo blir veldig fort dyrare enn det er å få i en Kompressor... :? Er heller ikke like driftsikkert med Turbo.
Så har jeg fått meg ett dilemma her...
Enten 145hk kompressor med montering for rundt 20000kr eller gå hele veien å få i 170hk utgaven som jeg egentlig ikke har råd til og siden jeg skal ha ny bil til neste år så vil jeg ikke bruke så alt for mye penger på den...
Visst det absolutt er annbefalt å overhalde motoren når den har kjørt rett over 200000km, så tar jeg heller å kjøper en 4a-gze med 145hk :roll:
Hadde ikke orket å bruke 20K på en 4agze med 145 hk,og da må du hvertfall spandere på deg et nytt reimhjul.Er mye penger for en økning på drøyt 20,klart bunndraget blir ganske mye bedre men er det verdt 20k??Og er 170hk`en sååå mye dyrere?mener at da jeg hørte med egon var det bare snakk om ca 5k?Og tenk hva du evt kan få for 20k ekstra på
den "nye" bilen,går alltid ekstra mye penger i det man har nettop har en "ny" bil.Er også noe å ta i betrakting at når bilen skal selges så er det sikkert litt færre kjøpere(regner med du ikke har tenkt å prøve å få dette gjennom hos biltrangsynet),men klart så er det jo de kjøperne som syns dette er stor stas,og da får du jo igjen litt av pengene du har lagt ut på den måten...

Hadde nok satt i 4agze med 170hk og bare latt være å selge den selvom du kjøper ny,for det er en jæævla morsom bil.

Legg innLagt inn:10 jan 2006 18:58
av James
Jostein skrev:
James bessesen skrev:hmm...har nettopp snakket med Toyparts her anngåande overhalding av motor, liten lavtrykksturbo osv...
Ser ikke ut som at det blir så billig. Turbo blir veldig fort dyrare enn det er å få i en Kompressor... :? Er heller ikke like driftsikkert med Turbo.
Så har jeg fått meg ett dilemma her...
Enten 145hk kompressor med montering for rundt 20000kr eller gå hele veien å få i 170hk utgaven som jeg egentlig ikke har råd til og siden jeg skal ha ny bil til neste år så vil jeg ikke bruke så alt for mye penger på den...
Visst det absolutt er annbefalt å overhalde motoren når den har kjørt rett over 200000km, så tar jeg heller å kjøper en 4a-gze med 145hk :roll:
Hadde ikke orket å bruke 20K på en 4agze med 145 hk,og da må du hvertfall spandere på deg et nytt reimhjul.Er mye penger for en økning på drøyt 20,klart bunndraget blir ganske mye bedre men er det verdt 20k??Og er 170hk`en sååå mye dyrere?mener at da jeg hørte med egon var det bare snakk om ca 5k?Og tenk hva du evt kan få for 20k ekstra på
den "nye" bilen,går alltid ekstra mye penger i det man har nettop har en "ny" bil.Er også noe å ta i betrakting at når bilen skal selges så er det sikkert litt færre kjøpere(regner med du ikke har tenkt å prøve å få dette gjennom hos biltrangsynet),men klart så er det jo de kjøperne som syns dette er stor stas,og da får du jo igjen litt av pengene du har lagt ut på den måten...

Hadde nok satt i 4agze med 170hk og bare latt være å selge den selvom du kjøper ny,for det er en jæævla morsom bil.
Så sant, så sant... Er nok betre å fyre i en 170hk kompressor når jeg først skal oppgradere. Får tenke litt på det, så får jeg se om jeg bare kliner til 170hk utgaven eller om jeg bare sparer pengene...
Ifølge Toyparts ligger 170hk fra 17000-til 22000kr alt etter stand og år.
Monteringen mellom 8-10000kr + annbefalt ny clutch rundt 2500kr
Blir mye penger, men veeelig mye mer morro som di sier...
:P

Legg innLagt inn:10 jan 2006 22:31
av andre 1
Hva med denne http://www.toyotaextreme.dk/kobvi.asp?i ... &ForumID=2 4-age 20 v silvertopp som er godt 48000km med ledningsnett og allt for 12000 dk . Er vel 170hk i de .. eller denne
http://www.toyotaextreme.dk/kobvi.asp?i ... &ForumID=2
4a-gze med stort reimhjul og 195 hk til 12000 dk .