Side 1 av 1
noen spørsmål om mr2 turboen?
Legg innLagt inn:17 jan 2006 00:22
av Larsen
Etter å ha kjørt mr2en litt har jeg noen sprøsmål
Hva skal tomgangs turtallet ved kald start ligge på?
Hvor mange bar lader turboen sånn ca. til vanelig? (om min lader for lite...)
Noen som vet hvordan man får olje nivå føleren til å fungere?
På apexien afcen får jeg utslag på banking da jeg ruser motoren...???
Har mere og men kommer ikke på i farta...
Legg innLagt inn:17 jan 2006 08:42
av SMT
olje nivå sensoren kan du skjekke at kontakten er ordentlig på plass eller om den i det hele tatt er der. min var ikke dær.vist kontakten sitter på plass ordentlig kan du jo måle og se om du har kabelbrudd noen plasser eller om det er selve giveren din som er ødelagt.
giveren sitter rett under registeret, på bunnpanna.
min har tomgangsturtall på 8-850rpm .
min turbo ladet bare 0,3bar på full gass i 3 giret. vet ikke hva orginalt trykk skal være for noe? har supurt om det før, men ingen kunne svare meg på det.
Legg innLagt inn:17 jan 2006 08:45
av CelicaTurbo
kaldstart ca 1500-1600 men opp til 2000 er ikke uvanlig. Varmt bør den ligge på 7-800. Vanlig turbotrykk er 0.7 bar om eksosen er orginal, ca 0.8-0.9 om eksosen ikke er orginal. Trykket er redusert til 0.45-0.5 bar orginalt ved en del tilfeller, bl.a. om temperaturen er lavere enn ca null grader. Jeg har ikke Apexi AFC og kan ikke si noe om hva som er normalt ved rusing av motor, men banking er det meget lite trolig med mindre tenningen er helt maljustert. Det kan derimot være ressons fra et varmeskjold eller annen støy som fremstår som banking for sensoren.
Legg innLagt inn:17 jan 2006 12:28
av Larsen
takk for kjapt svar
Tror det er noe feil da tomgangsturtallet på bilen ligger på rundt 550-600 da den er kald... ? Noen som vet hvorfor??
Bilen lader vel 0,7 nå med filter og eksos, men det er vel kanskje fordi turboen begynner å bli sliten?
Legg innLagt inn:17 jan 2006 13:02
av CelicaTurbo
turboer lader som regel ikke mindre når de blir slitne, de lekker olje eller lager ulyder.. det er mulig at din motor står i lavtrykkmodus pga lav innsugstemp (0.45-0.5 bar som nevnt ovenfor), dette vil være ca 0.6-0.7 med grov eksos osv..
angående tomgangen er ikke jeg særlig sikker, men det kan være tomgangskontrolleren, trottlesensoren (ECU vet ikke at motoren går på tomgang) eller tempsensoren (ECU kjører ikke kaldstartprogram pga feil tempdata)... mulig kaldstartdysen men jeg tror ikke det for om jeg har forstått rett blir ikke den brukt mer enn de første par sekundene etter start.. Har ingen egne erfaringer med lignende problem så det blir mest synsing det her

En sjekk etter feilkoder i ECU vil kunne gi svar på om trottlesensoren gir tomgangssignal ihvertfall.
Legg innLagt inn:17 jan 2006 15:31
av Larsen
hmm, hadde ingen feilkoder ang. problemet men må vel lete litt mer ikveld
Angående insugstemp kan det jo stemme det med kaldluftsmodus. For før hadde jeg vel 1.1 (fik fuel cut på full gass), men da var det rundt 0 grader te og før jeg la isolasjon rundt innsugsrøret...
Legg innLagt inn:17 jan 2006 21:47
av CelicaTurbo
tempsensoren ligger i luftmengdemåleren, men det er ganske varierende signal på slike gamle sensorer antar jeg så grensen for lavtrykk ligger nok ganske løst rundt null grader.. er en mulig forklaring ihvertfall.
Legg innLagt inn:19 jan 2006 00:33
av Larsen
oki, Viste seg at det er noe rart med den greia som regulere turtallet
Har noen her fylt opp a/c med gass, evt hvor mye det koster?