TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Turbotrykk

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica

 #15863  av sleeper
 
hm... du sier noe der.... kan jo hende at de har byttet topdekselet..???
men jeg vet at hele motoren inkludert turbo og manifoiler er byttet!!!!
har sjekket og er 100prosent sikker på det!!!!!
men kan ikke du ta et bilde av toppdekselet ditt sånn at jeg kan se på det om det er samme fester der....!!???(trur det er det fordi det er mase skreuhull på toppdekselet som ikke er i bruk...!?

 #15895  av CelicaTurbo
 
toppdeksel? Du mener da under intercooleren? Litt snodig om ikke alle skruene som fester dekselet er der, skulle tro det ville lekke da?

Men, jeg mener fast at diskusjonen som jeg har fulgt med på forklarte at det er innsugsmanifolden som er forskjellig, ST165-innsuget står mer mot senter av motoren, dette er da biten med gasspjeld osv..

Men, jeg kan ta et bilde av hvordan mitt ser ut uten intercooler så kan du sammenligne, må uansett stramme noen skruer på toppdekselet. Men bilen står parkert hos foreldrene frem til tirsdag kveld så med mindre jeg drar dit på mandag så blir det ingen bilder før tidligst onsdag..

 #16027  av CelicaTurbo
 
Hei, tok bilde av dette i dag, du får sammenligne med egen bil. Litt kjipe bilder men glemte eget kamera så jeg måtte ta bilder med et 4 år gammel digitalkamera :)
Vedlegg
motor2
motor2
ST185_motor_2.JPG (134.89 kiB) Vist 3897 ganger
motor1
motor1
ST185_motor_1.JPG (143.37 kiB) Vist 3897 ganger

 #16031  av larsst185
 
Kristian:har du hatt mulighet til å sjekka di fargene på fuel cutten?har fått komponenter til defenseren.Hvor mye trykk kjører du med foresten!?

 #16060  av CelicaTurbo
 
hm, skal se om jeg får sjekket det i kveld.. Samboeren jobber sent så jeg har litt kvalitetstid alene uten at noen sitter inne og kjeder seg, men om det regner jævlig så gidder jeg ikke stå ute og knote :)

Jeg kjører 0.85-0.9 bar trykk, tar det rolig så lenge jeg ikke vil risikere noe på pålitelighet og så lenge jeg fremdeles har standard eksos. Ting kan bli ubehagelig varmt med standard eksos og høyt trykk..

 #16106  av CelicaTurbo
 
lars: fargene er som følger på min bil:

Ledning fra sensor som du skal koble deg inn på: brun (merket BRN i tegning)

Ledning som du skal splitte: rød med hvit strek (merket BLU i tegning):

Følg ellers instruksene her: http://toymr2.tripod.com/fcd.html

Husk å måle deg frem til mostand i kretsen før den kobles inn i bilen :)
Vedlegg
FCD tegning
FCD tegning
FCD.jpg (30.49 kiB) Vist 3873 ganger

 #16115  av sleeper
 
Tusen takk for hjelpen..... :D :D :D
det stemer nok som du sier at det er gjort noe for og få den gamle kjøleren til og passe!!!
etter hva jeg ser så har jeg det gamle innsuget på den nye motoren...! :?: :!:
det eneste som er forskjelig er at det nye insuget er høyere opp en det gamle....(derfor er det vanskelig og få det til og passe)
men skrue hullene på toppdekselet er identiske :D

har pratet med den gamle eieren av bilen og han har org insug til 92 motoren liggende som jeg kunne få av han....så jeg får se om jeg kan få mekka det til slik at jeg kan bruke en cs kjøler...!

 #16124  av CelicaTurbo
 
med det 92-innsuget går det nok flott skal du se, trolig står det gamle st165-innsuget på motoren nettopp pga at noe måtte gjøres for å få den st165-IC'en til å passe. Men det er ganske mye forskjellig med tanke på vakumkoblinger og tomgangsventilen så du burde skaffe noen tegninger om du har muligheten, eller ihvertfall forsikre deg om hva som skal hvor av de slangene :) Det er vist forskjellig turboplassering på de to motorene også (st165 turboen står høyere) men om jeg husker den diskusjonen rett så skulle ikke dette være noe problematisk med bruk av st185-kjøler på st165 så da blir det sikkert ikke noe problem for deg heller uansett hvordan de har løst den biten :)

 #16169  av sleeper
 
det med turboplasering så er det jo bare brukt en langre siliconslange!! :D :D
kjempeenkelt..... :D :lol:

men turboen sitter som på 92 mod!!!

 #16198  av CelicaTurbo
 
ok, da finner du ut av det..

:)

 #16674  av larsst185
 
Go aften kjole.

Tilbake etter å ha montert fuel cut defenser og boost controller.funker som bare juling.trykker nå med +- 1kg.noen som syns jeg er litt dristig? :D

 #16680  av CelicaTurbo
 
1kg går nok greit men du burde gjerne hatt friere eksos slik at du blir kvitt varmen, men så lenge du ikke tar noen toppfart sprinter så kan ikke jeg ser for meg at det egentlig er noe stort problem ihvertfall.. vær forsiktig med "boost spikes", om trykket først spretter opp til 1.2 f.eks. og deretter flater ned til 1.0.

Ellers, grattis med "ny" bil :)

 #16688  av larsst185
 
ja,har faktisk trykk helt opp i 1,2 men i veldi korte perioder,flater ut nesten med en gang.hører ikke antydning til detonasjoner så det går fohåpentligvis greit.Kobla ting litt feil først og toppa 1,5 bar på første prøveturen,var sikker på at motoren skulle blåse,men det gikk bra :) skulle gjerne lagt ut litt bilder av bilen her men får det ikke til.klarer ikke å komprimere dem nok.

 #16702  av CelicaTurbo
 
1.5bar? Hvilken fuelcut defencer er det du bruker da? :shock:

Men, etter hva jeg har sett av diskusjoner på britiske lister (som vel er det nærmeste vi kommer samme miljø og bensinkvalitet som her til lands) er at det er nok av personer som kjører 1.2 bar på orginal turbo uten problemer over lang tid, mens andre personer opplever å blåse toppakningen fort ved 1.0 bar. Uansett er det jo ingen krise om den ryker, det er vel bare en fin mulighet til å bytte til kraftigere saker :)

Ellers, angående bilder så send dem til meg på epost, krisml@online.no så legger jeg dem ut i fornuftige størrelser jeg.

 #16764  av Turbo 4x4
 
Hva mener du med boost spikes???