Side 1 av 1

Twinturbo vs Singleturbo

Legg innLagt inn:18 jan 2006 05:11
av Supa
Hva er best? Høres ut som det er bedre med to, men man får vel plass til større turbo med singel? Hva mener dere om dette?
Da snakker jeg om Supra MKIV...

Re: Twinturbo vs Singleturbo

Legg innLagt inn:18 jan 2006 07:37
av TOYPARTS
Supa skrev:Hva er best? Høres ut som det er bedre med to, men man får vel plass til større turbo med singel? Hva mener dere om dette?
Da snakker jeg om Supra MKIV...
spørs helt hva magefølelsen din sier, skal du ha et seriøst oppsett med twinturbo, feks gt 25-30-30-35 så koster det jo ca dobbelt så mye, men du får trykk på lavere turtall enn med stor singel, det finnes jo utallige turboer å sette på en slik bil ved singelturbokonventering, så å finne en som passer deg greit med hensyn til hvor du vil at det skal begynne å lade burde ikke være noe problem. om du skal gå for singelturbo, og vil ha en kjørbar bil som begynner å lade tidlig så anbefaler jeg deg til å sette sammen et kit selv å heller unngå å kjøpe t78/t88/t04r og heller kjøpe delene løst, sparer også en del penger på den måten.

N.B dette er kun om du vil ha en bil på ca500hk, om du skal gå lenger bør du velge t78, til 650hk T88 850hk osv

Legg innLagt inn:18 jan 2006 17:50
av @lpher
Som Toyparts er inne på...så kommer det helt ann på hvor langt du skal "dra det" :) Om du ser for deg ett oppsett med 500hk ++ ...og en bil som hovedsaklig skal brukes til banekjøring ++ på sommerstid...så vil nok en singelturbo-koverting være den rette veien..uten tvil :)

Men...om du skal bruke bilen hele året...eller kanskje store deler av det...og tror du klarer deg med 350-450hk så...holder det lenge med det originale turbo-oppsettet :) For alternativet...ettermarkeds twinturbokit...er som Toyparts påpeker..."somewhat" kostbart! :D

Legg innLagt inn:18 jan 2006 22:49
av TOYPARTS
jeg personlig synes det ser mer ryddig ut med singelturbo, her er vår gamlebil med t88

Legg innLagt inn:19 jan 2006 11:10
av Ninjamannen78
Et "lite" singel kit a la Powerhouse Racing steg 1, spooler opp fortere enn de org twin`ene, og gir mere effekt.

Legg innLagt inn:22 jan 2006 16:27
av NAGIK-RACING
må nå si at jeg liker twin oppsett best jeg da :D

Legg innLagt inn:22 jan 2006 17:19
av @lpher
Joda...ett ettermarkeds twin-oppsett ser unektelig mest porno ut...meeeen kostnadene står kanskje ikke helt i stil til "hvor mye bedre" det ser ut iforhold til ett ordentlig singel-kit? :)

Legg innLagt inn:24 jan 2006 11:09
av Supa
Men får du ikke plass til en MYE større turbo hvis du har singel i forhold til twin? litt mer plass...

Legg innLagt inn:24 jan 2006 11:36
av @lpher
Supa skrev:Men får du ikke plass til en MYE større turbo hvis du har singel i forhold til twin? litt mer plass...
Klart det...men...det er noe forlokkende med to middelstore turboer også da :D Slik at turbo-lag er så godt som ikke eksisterende :)

Legg innLagt inn:12 feb 2006 01:28
av T23 Turbo

Legg innLagt inn:12 feb 2006 09:18
av Quicksilver
Twin turbo er nok best uansett men koster det hvite i øye hehe.. jeg leker med Twin turbo oppsett på et par av mine skyliner nå, på R33 GTRen så har jeg 2 turbor som leverer til 320hk stk, disse leverte nesten 500fwhp @7300 og nesten 550Nm fra 3700rpm på kun 1.1bar, den bilen er helt sinnsyk kjørbar. det blir spennende å se hva den leverer på 1.6bar når jeg skal mappe den opp senere i år.

den andre motorern som skal ned i en R32 GTR (ren banebil) er ikke bremset ennå men den har 2 turbor som skal levere over 500hk stk, dette er et Apexi turbo kit som også skal leverer tidlig. han jeg kjøpte det av hadde testet det så vidt å han sa at det kom for fullt rett før 5.000rpm (De gikk tom for bensin/dyse kapasitet ved 5.000rpm men leverte 715hk ved 4.800rpm @ 1.5 bar)

til sammenligning så kom gammle supran for fullt ved 5.600rpm med en single turbo som skulle levere det samme som de twin men supra motoren har også 400cc mere volum.

Legg innLagt inn:12 feb 2006 09:25
av Quicksilver
og en ting til .. den R33 GTRen lader 1 bar fra 2.500rpm ;)
Supa skrev:Men får du ikke plass til en MYE større turbo hvis du har singel i forhold til twin? litt mer plass...
JUN hadde Twin T88 34D i sin supra når de kjørte på Bonneville (410km/t med supa)

Legg innLagt inn:15 feb 2006 14:59
av NAGIK-RACING
det som er så greit med twin oppsett.
du slipper og gå bananas med laddetrykket for og få effekten.
og du får en snillere effekt kurve.
har en kompis som kjører T88 34d turbo på sin supra,og den lider av en del ketchup effekt kan man si.
men den ladder faktiskt ikke så veldigt sent.som mann skulle tro med en såppas stor turbo.
men den er mappet for/med denne turboen