Side 1 av 1
hjulager bak på -91mod
Legg innLagt inn:19 jan 2006 15:07
av maxgets
Hvordan hjullagere er det bak på 91 gti? konlager som er greie å bytte eller vanlige som må presses?
Legg innLagt inn:19 jan 2006 18:35
av kake
Konlager er det du får hvis du kjøper nytt hos Toyota nå, både foran og bak. Fremme på min var det kulelager originalt, men skiftet til et koniskt et da jeg bytta.
Legg innLagt inn:19 jan 2006 20:02
av maxgets
kake skrev:Konlager er det du får hvis du kjøper nytt hos Toyota nå, både foran og bak. Fremme på min var det kulelager originalt, men skiftet til et koniskt et da jeg bytta.
Tenkte på ytterringen, om den er kon så det går fint å bytte lager uten presse og masse styr =)
Legg innLagt inn:19 jan 2006 21:18
av CelicaTurbo
var ikke konisk bak på min MR2 ihvertfall... ante ikke at disse bilene kunne bygges om til konisk lager heller, og hvordan i all verden gjøres det egentlig?
Legg innLagt inn:19 jan 2006 22:09
av kake
maxgets skrev:
Tenkte på ytterringen, om den er kon så det går fint å bytte lager uten presse og masse styr =)
Vil anbefale å bruke presse, gjorde det da jeg bytta. Grunnen til at jeg skiftet var at jeg banka inn/ut navet med hammer da jeg skulle skifte en hjulbolt engang, det tålte ikke lageret, og etter 2 uker var det gåent

Se
her.
CelicaTurbo skrev:var ikke konisk bak på min MR2 ihvertfall... ante ikke at disse bilene kunne bygges om til konisk lager heller, og hvordan i all verden gjøres det egentlig?
Ta ut gammelt kulelager - dytte inn konisk ?

Det blei vel standard på nyere revisjoner tipper jeg.
Legg innLagt inn:19 jan 2006 23:15
av tojo
Ifølge delekatalog har MR2 90-95 samme rear axel bearing.

Legg innLagt inn:20 jan 2006 07:34
av GT4 CS
Klarer ikke helt se for meg hvordan man kan sette et kona lager der det ikke har vært før uten og bytte hele navet.
Og maxgets, de fleste verksteder tar ikke mange kronene for og presse ut og inn nytt lager for deg, møller tok 150kr på bilen til bruttern. Om du gjør det selv så pass på at du ikke presser noe skjevt;)
Legg innLagt inn:20 jan 2006 08:14
av CelicaTurbo
er det jeg ser for meg også, at om det skal byttes til konisk lager så må jo også hub'en være konisk, eventuellt ved å presse et adapterstykke eller noe inn i hub'en?
Har vært med en gang mens det ble byttet lager på min bil og det er egentlig ganske enkelt, kunne fint ha gjort det selv med unntak av selve pressingen av lageret (som et verksted uansett gjør for en fin pris), men det er kjekt med luftverktøy til å løsne de gjenstridige koniske boltene som holder hub'en, antar de er koniske på MR2 også ihvertfall

Legg innLagt inn:20 jan 2006 18:10
av kake
Fant et par bilder
Legg innLagt inn:20 jan 2006 19:30
av tojo
Så ut som samme lageret bare med og uten ståltetning.

Legg innLagt inn:22 jan 2006 02:28
av kake
Ganske sikker på at det var uten kuler det nye ja, men jeg har tatt feil før jeg

Kan ikke trådstarter av/bekrefte hva det er

Legg innLagt inn:22 jan 2006 12:54
av erling