TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • T-VIS

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

 #22  av PÃ¥l
 
Kan noen fortelle meg hva T-VIS egentlig er?
Jeg vet at det står for Toyota-Variable Induction System, men hva innebærer det? Har lest at den forbedrer ytelsene på lave turtall?

 #24  av MR2turbo
 
T-VIS er som du sier et "variable induction system".. Hvert innsugsrør i manifoilen har to porter der det ene er utstyrt med et spjeld som åpnes ved fullt gasspådrag, det er en billig mod. å koble fra kontakten på denne for å få begge portene til å være åpne hele tiden. du vil da få litt mer drag litt tidligere så vidt jeg forstår... men du mister noe bunndrag. Jeg mener at det er litt okey at bilen beholder litt effekt på lave turtall og har valgt å la den være som den er...

 #28  av CelicaTurbo
 
Det var vel en diskusjon på et amerikansk forum om disabling av tvis for en tid tilbake; konklusjonen var vel at det har ingenting for seg på en standard mr2 turbo, men kan kanskje ha noe for seg på en oppgradert motor avhengig av hvordan turboen oppfører seg. På en suge-motor har det ingen fordeler å disable tvis slik at alle ventilene er åpne.

Poenget med å holde 4 av 8 "luftrør" til sylindrene lukket ved lave turtall er at hastigheten på luften blir høyere og bensinen blandes da bedre, samt at litt "motstand" fører til bedre dreiemoment på lave turtall. På høye turtall er det mer interessant å ha fri flyt av luft istedenfor å strupe motoren. Kort fortalt. Ventilene åpner vel ved 3400 omdreininger mener jeg?

- Kristian -

 #76  av @lpher
 
mja...er det ikke ACIS på 3S-GE da?
mener å huske at det er TVIS på første gen 3S-GE (150hk)
og på 3S-GTE.
Mens 2gen. 3S-GE (156hk) fikk ACIS istedet...
en videreutvikling?

husker ikke hvordan det var på en MR2en, men...
på celican min er det ihvertfall merkbart når ACISn
åpner det som er av porter på 5.000rpm ;-)

@lpher

 #78  av CelicaTurbo
 
hm, interessant. Såvidt jeg har forstått har 1., 2. og 3. generasjon 3S-GE TVIS men jeg søkte litt etter informasjon på nettet nå og det kan se ut til at 94-modellen og nyere har ACIS men om den infoen stemmer aner jeg jo ikke. Du kan se en beskrivelse av forskjellen mellom de to systemene på denne linken. Informasjonen der tyder også på at tidlige modeller av MR2 (og Celica) ikke har ACIS men TVIS.

hva som faktisk stemmer aner jeg ikke..

- Kristian -

 #83  av @lpher
 
Bugger! ;-)

ser ut til at du har rett....men...
jeg har sendt spørsmålet videre til 'de tre vise menn'
for å dobbeltsjekke ;-)

@lpher

 #84  av CelicaTurbo
 
lurt det for jeg kan ikke garantere at jeg har rett selvfølgelig.. men jeg har aldri tenkt på at våre biler kan ha acis..

- Kristian -



Edited By MR2 on Jan. 05 2002 @ 15:25

 #89  av @lpher
 
hmmm....fikk dette til svar....


3S-GE produsert fra 08.87 til 10.89 benytter TVIS.
3S-GE produsert fra 10.89 til 11.93 benytter ACIS.

3S-GTE fra 10.87 til 11.93 benytter TVIS.
3S-GTE fra 02.94 til 08.95 benytter ingen av delene.


@lpher

PS! som regel er alle 3S-GE TVIS motorer merket,
mens ACIS ikke er merket.

 #90  av CelicaTurbo
 
Vil si at MR2 har ACIS det altså? Men vet du på hvilken måte TVIS er merket da? Og jeg skjønner egentlig ikke logikken i at ACIS skal være bedre enn TVIS etter de diagrammene på den linken jeg fant. Men, virkningen skulle ihvertfall være omtrent den samme så da betyr det vel lite i praksis. Dreiemomentskurven på bilen er ihvertfall flat nok om du ser på den som StreetDyno kalkulerte ut fra bilen min (under Artikler siden) og det er jo den effekten både TVIS og ACIS skal ha.

- Kristian -

 #93  av @lpher
 
ifølge mine kilder så har alle 89-93 3S-GE ACIS ja...
mnen jeg må ærlig innrømme at jeg savnet å se en
extra 'topp' på diagrammet ditt ja ;-)

har ikke funnet noen vesentlig forskjell på TVIS/ACIS nei...
så det er nok ikke all verdens forskjell...

diskuterte for en tid tilbake med andre celica eire,
hvorvidt det har noe for seg å 'disable' den men...
på en NA bil så ofrer du vel mye av anvendbarheten på lavt turtall....i bytt mot no'n få ponnyer øverst i rpm-rangen ;-)

som sagt jeg ble litt overasket over diagrammet ditt...
merker du (og medpassasjer) ACIS kicket da?

det er merkbart på min ihvertfall...
akkurat i det øyeblikket den slår inn...minner den om en 'lavtrykksturbo' ;-)


@lpher

 #94  av CelicaTurbo
 
faktisk så merker jeg det kicket rundt 5000 omdreininger, og om du ser på kurvene på bilen så er det en dip nedover på både dreiemoment og hester rett før 5000 og rett etter 5000 stiger kurven igjen.  Slik jeg opplever akselerasjonen begynner gøyen og brølet fra luftfilteret først rundt 3500-4000 og jeg antok egentlig at det var TVIS (merkbart forandret lyd i filter), men rundt 5000 drar den til igjen og setter seg enda mer på bakhjulene og lyden forandrer seg ganske plutselig til et vræl og jeg forstod aldri hvorfor det var så stor forandring da..

Det har alltid vært slik at den sparker fra ved to turtall men det ble mye mer tydelig når lyden fra filteret så tydelig fortalte hvor disse punktene var.. så, jeg antar at du har korrekt med at acis skal komme inn rundt 5000..  hvis du ser på grafene er det også en svak dip fra 3000-4000 omdreininger.

- Kristian -

 #95  av @lpher
 
høres logisk ut det ;-)
'de' sier at et sportluftfilter gjør TVIS/ACIS lyden MYE
mer fremtredende....kan ikke si jeg hører så mye til den jeg ihvertfall....merker den mest ;-)
også høres det ut som om du gir motoren no'n
instant steroids ;-)
og turtelleren går noe kjappere oppover mot 7300rpm ;-)


@lpher

 #96  av CelicaTurbo
 
"steroider" er en bra beskrivelse og en ting jeg liker med bilen er at den er så villig til turtall, men jeg har lyst til å prøve turboens hardere skyv egentlig, og nå vil jeg jo kjøpe en turbo egentlig men det er mer pga den økte effekten og bilen er mer sjelden, og det er litt lettere å være kjappere enn Corradoene og TT'ene  :)

- Kristian -