TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • turteller(shiftlight)

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #15825  av sleeper
 
Noen her som vet hvor jeg skal koble en vanelig analog shiftlight på en 89 st165???

ifølge manualen til den så skal jeg koble den på - siden av coilen....men det er jo ikke noen coil... :oops:

noen som har gjort dette før???


et spørsmål til....
hvilken ledning skal jeg koble meg på med en air\fuel måler???
har brukt hvit nå...men da lyser det jo opp til 10 dioder om gangen.. :shock: :shock: (type autometer)

 #16100  av CelicaTurbo
 
hm, har ikke sett denne tråden før nå, men men:

shift light: du har en coil om motorstyringen er standard, se litt bedre etter du. Den stor på torpedoveggen mener jeg, og den er ikke sylindrisk formet om det er det du har sett etter :)


o2-sensor: mener ledningen er blå. Det er ikke værre enn å stikke en nål gjennom ledningen og koble kabel til måler til nålen for å sjekke. Men jeg vet ikke helt hvor heldig det er å koble måleren til ledningen som går til varme av o2-sensoren så det er gjerne lurt å sjekke om volten er fornuftig med et volmeter først (under 5 volt når motoren går mener jeg, skal svinge opp og ned).

 #16117  av sleeper
 
jeg har tastet på det som skal være coilen på bilen min....men det funket ikke :? :?
(skal kobles på - på coilen.... og det gjorde jeg.!!???)
har også testet turtellerutgangen på diagnosekontakten men det funket heller ikke...!!?
trur jeg skal teste den på en annen bil og se om den i det hale tatt fungerer?

det med lamdan så skal det kun variere fra 0-1 volt
men jeg kan ikke skjønne hvorfor det lyser så mange lamper om gangen..??? (litt rart dette her: når den går på tomgang lyser ca 3 dioder om gangen mens når jeg drar på så kan så mange som 14 lys samtidig...litt vanskelig og få no målling da :? :? :? :(

noen ideer på hvorfor??kan dette skylles at det er for høye spenninger og at måleren kompenserer med og lye med flere om gangen??

 #16126  av CelicaTurbo
 
hm, jeg forstod det som at det bare lyste 10 dioder hele tiden jeg.. hvordan er det på vanlig cruising rett frem da? Vel, den lambdasonden er slik at den omtrent kun gir fornuftige verdier rundt 1 lambda (forhold 14.7?) som er hva motoren skal ha på cruising, mens så snart du gir gass er hele greien upålitelig. Kombiner dette med at motoren går steinrik på bensin orginalt på positivt trykk så kommer nok den måleren din godt utenfor skalaen om den viser noe fornuftig i det hele tatt.. Kjører du med trykk som er høyere enn hva motoren har fuelmaps for vil den pumpe inn så mye bensin den klarer og da kommer du garantert utenfor skalaen :)

Vel, de målerne der som er koblet til orginal o2-sensor er så godt som verdiløse til noe som helst annet enn å blinke som et juletre og det virker som om de fleste fjerner dem etter en stund. Folk ser ut til å ha mer tro på målerne til Greddy f.eks. hvor det følger med egen sonde, men selv disse har for dårlig oppløsning til å være pålitelig nok til justering av bensinblanding.

 #16168  av sleeper
 
hehe..... når jeg kjører vanlig så fuker den frem og tilbake sånn som den skal!! da lyser ca 5-6 dioder....?!?
menmen.....få prøve og bytte en ledning eller to... 8) 8)

men har du noen gode ideer til turteller da?????

 #16197  av CelicaTurbo
 
ingen gode ideer til turteller annet enn at om ikke IG-kontakten i diagnosepluggen duger heller så har ikke jeg bedre forslag enn å prøve turtelleren på en annen bil.

Ellers, om lysene fyker opp og ned når du kjører har det ingenting for seg å bytte ledninger, det er slik den skal oppføre seg og det høres ut som om det er korrekt da.. det stemmer nok også som du sier at de aller fleste lysene skal lyse med en slik måler når du gir full gass, skal du ha noe bedre enn det så må du rett og slett bruke vesentlig mer penger på måler med egen sonde :)