FAQ - BPU - Basic Performance Upgrade mkIV Supra
Legg innLagt inn:28 jan 2006 14:19
Fant ut jeg skulle få skrevet noen FAQ'er her...så jeg starter med denne 
Denne wright-up'en gjelder forøvrig alle typer mkIV Supra (US, Euro & JDM)
BPU står for Basic Performance Upgrade. Dette vil som regel være første steg når man modifiserer en supra
og dette båstår i all hovedsak av følgende....
1) Fjern begge katalysatorene. Dette gjør at motoren får "puste" lettere, da katalysatorene
er ganske så restriktive. Bevar gjerne katalysatorene. Kjekt å ha ved neste EU-kontroll
2) Erstatt det originale eksosannlegget med ett skikkelig ettermarkeds-annlegg. Det finnes en
mengde kurante annlegg til mkIV Supran, og søk gjerne på forumet for å finne ut hva folk mener om
de forskjellige typene. Generellt så kan man si at de alle vil gi en økt effekt, (kun ørsmå
variasjoner) Så det er utseende, støy nivå og lyden på annlegget som vil avgjøre hvilket man til
syvende og sist velger å gå for.
3) Monter en turbotrykksmåler, for å holde ett øye med turbotrykknivået.
Igjen her er det plenty typer å velge mellom, og man har også flere plasser man kan montere den.
Den vanligste plasseringa ser ut til å være som erstatning for klokka, eller man kan fjerne en av
luftedysene. Alternativt kan man jo få tak i en A-pillar med plass til en eller flere
instrumenter.
4) Montere en fuel cut defender (FCD)
Supran har en fuel cut grense på 1.0 bar, og når denne grensen er nådd vil ECU'en strupe
bensintilførselen for å forhindre at ting går rett heden. Men...når man fjerner begge
katalysatorene vil man som oftest havne over 1.0 bar (her varierer det VELDIG avhengig av om man
har US/Euro eller JDM-spec. Sistnevnte kan fort løpe opp i 1,4-1,5!! (uten kat') Ikke bra!) Det
en slik FCD gjør, er rett og slett å fortelle ECU'en at man er under denne grensa. Må kanskje
legge til at en bra FDC ikke fjerner denne grensa, men høyner den istedet.
5) Monter en restriktor-ring (NB! Ikke en nødvendighet på US/Euro-spec)
Som tidligere nevnt, så vil turbotrykket overstige 1.0 bar når begge kat'ene er fjerna. Så for å
forhindre at turbotrykket når EXPLOSIVE høyder så kan man montere en restriktor-ring. Denne gjør
akkurat det det høres ut som - det er ganske enkelt en skive som monteres inne i eksosannlegget
og minsker diameteren på annlegget, for å redusere luftstrømmen for å holde turbotrykket på
normale nivåer. Veldig enkelt og veldig greit...og det fungerer.
6) Bytt til kaldere plugger
Når man kommer over 1,1-1,3 så bør man også skifte til kaldere plugger for å sørge for at motoren
går fint og jevnt.
7) Sjekk bensinbumpa
Når de fleste mkIV Supras nå begynner å nærme seg 10-12 år, så kan det være verdt å få sjekka bensinpumpa før man tar helt av med trimminga, ellers kan motoren få med for mager blanding...og
da kan løpet fort være kjørt...dessverre.

Denne wright-up'en gjelder forøvrig alle typer mkIV Supra (US, Euro & JDM)
BPU står for Basic Performance Upgrade. Dette vil som regel være første steg når man modifiserer en supra
og dette båstår i all hovedsak av følgende....
1) Fjern begge katalysatorene. Dette gjør at motoren får "puste" lettere, da katalysatorene
er ganske så restriktive. Bevar gjerne katalysatorene. Kjekt å ha ved neste EU-kontroll

2) Erstatt det originale eksosannlegget med ett skikkelig ettermarkeds-annlegg. Det finnes en
mengde kurante annlegg til mkIV Supran, og søk gjerne på forumet for å finne ut hva folk mener om
de forskjellige typene. Generellt så kan man si at de alle vil gi en økt effekt, (kun ørsmå
variasjoner) Så det er utseende, støy nivå og lyden på annlegget som vil avgjøre hvilket man til
syvende og sist velger å gå for.
3) Monter en turbotrykksmåler, for å holde ett øye med turbotrykknivået.
Igjen her er det plenty typer å velge mellom, og man har også flere plasser man kan montere den.
Den vanligste plasseringa ser ut til å være som erstatning for klokka, eller man kan fjerne en av
luftedysene. Alternativt kan man jo få tak i en A-pillar med plass til en eller flere
instrumenter.
4) Montere en fuel cut defender (FCD)
Supran har en fuel cut grense på 1.0 bar, og når denne grensen er nådd vil ECU'en strupe
bensintilførselen for å forhindre at ting går rett heden. Men...når man fjerner begge
katalysatorene vil man som oftest havne over 1.0 bar (her varierer det VELDIG avhengig av om man
har US/Euro eller JDM-spec. Sistnevnte kan fort løpe opp i 1,4-1,5!! (uten kat') Ikke bra!) Det
en slik FCD gjør, er rett og slett å fortelle ECU'en at man er under denne grensa. Må kanskje
legge til at en bra FDC ikke fjerner denne grensa, men høyner den istedet.
5) Monter en restriktor-ring (NB! Ikke en nødvendighet på US/Euro-spec)
Som tidligere nevnt, så vil turbotrykket overstige 1.0 bar når begge kat'ene er fjerna. Så for å
forhindre at turbotrykket når EXPLOSIVE høyder så kan man montere en restriktor-ring. Denne gjør
akkurat det det høres ut som - det er ganske enkelt en skive som monteres inne i eksosannlegget
og minsker diameteren på annlegget, for å redusere luftstrømmen for å holde turbotrykket på
normale nivåer. Veldig enkelt og veldig greit...og det fungerer.
6) Bytt til kaldere plugger
Når man kommer over 1,1-1,3 så bør man også skifte til kaldere plugger for å sørge for at motoren
går fint og jevnt.
7) Sjekk bensinbumpa
Når de fleste mkIV Supras nå begynner å nærme seg 10-12 år, så kan det være verdt å få sjekka bensinpumpa før man tar helt av med trimminga, ellers kan motoren få med for mager blanding...og
da kan løpet fort være kjørt...dessverre.