Side 1 av 3

FAQ - BPU - Basic Performance Upgrade mkIV Supra

Legg innLagt inn:28 jan 2006 14:19
av @lpher
Fant ut jeg skulle få skrevet noen FAQ'er her...så jeg starter med denne :)

Denne wright-up'en gjelder forøvrig alle typer mkIV Supra (US, Euro & JDM)

BPU står for Basic Performance Upgrade. Dette vil som regel være første steg når man modifiserer en supra
og dette båstår i all hovedsak av følgende....

1) Fjern begge katalysatorene. Dette gjør at motoren får "puste" lettere, da katalysatorene
er ganske så restriktive. Bevar gjerne katalysatorene. Kjekt å ha ved neste EU-kontroll :)

2) Erstatt det originale eksosannlegget med ett skikkelig ettermarkeds-annlegg. Det finnes en
mengde kurante annlegg til mkIV Supran, og søk gjerne på forumet for å finne ut hva folk mener om
de forskjellige typene. Generellt så kan man si at de alle vil gi en økt effekt, (kun ørsmå
variasjoner) Så det er utseende, støy nivå og lyden på annlegget som vil avgjøre hvilket man til
syvende og sist velger å gå for.

3) Monter en turbotrykksmåler, for å holde ett øye med turbotrykknivået.
Igjen her er det plenty typer å velge mellom, og man har også flere plasser man kan montere den.
Den vanligste plasseringa ser ut til å være som erstatning for klokka, eller man kan fjerne en av
luftedysene. Alternativt kan man jo få tak i en A-pillar med plass til en eller flere
instrumenter.

4) Montere en fuel cut defender (FCD)
Supran har en fuel cut grense på 1.0 bar, og når denne grensen er nådd vil ECU'en strupe
bensintilførselen for å forhindre at ting går rett heden. Men...når man fjerner begge
katalysatorene vil man som oftest havne over 1.0 bar (her varierer det VELDIG avhengig av om man
har US/Euro eller JDM-spec. Sistnevnte kan fort løpe opp i 1,4-1,5!! (uten kat') Ikke bra!) Det
en slik FCD gjør, er rett og slett å fortelle ECU'en at man er under denne grensa. Må kanskje
legge til at en bra FDC ikke fjerner denne grensa, men høyner den istedet.

5) Monter en restriktor-ring (NB! Ikke en nødvendighet på US/Euro-spec)
Som tidligere nevnt, så vil turbotrykket overstige 1.0 bar når begge kat'ene er fjerna. Så for å
forhindre at turbotrykket når EXPLOSIVE høyder så kan man montere en restriktor-ring. Denne gjør
akkurat det det høres ut som - det er ganske enkelt en skive som monteres inne i eksosannlegget
og minsker diameteren på annlegget, for å redusere luftstrømmen for å holde turbotrykket på
normale nivåer. Veldig enkelt og veldig greit...og det fungerer.

6) Bytt til kaldere plugger
Når man kommer over 1,1-1,3 så bør man også skifte til kaldere plugger for å sørge for at motoren
går fint og jevnt.

7) Sjekk bensinbumpa
Når de fleste mkIV Supras nå begynner å nærme seg 10-12 år, så kan det være verdt å få sjekka bensinpumpa før man tar helt av med trimminga, ellers kan motoren få med for mager blanding...og
da kan løpet fort være kjørt...dessverre.

Legg innLagt inn:04 feb 2006 15:15
av NAGIK-RACING
i steden for restriktor ring så må det vel gå ann og fjerne den orginale laddetrykks styringen og erstatte den med en boost controller for og holde trykket tilbake.

Legg innLagt inn:04 feb 2006 18:08
av @lpher
NAGIK-RACING skrev:i steden for restriktor ring så må det vel gå ann og fjerne den orginale laddetrykks styringen og erstatte den med en boost controller for og holde trykket tilbake.
Offcourse...og det er de de fleste også gjør...på sikt :)

Men...boostcontroller inngår altså ikke i det Supra-folk verden over kaller "Basic Performance Upgrade" :) Selv om den i bunn og grunn kanskje burde det :)

Legg innLagt inn:04 feb 2006 18:58
av TheStig
en slik restriktorring, den vil vel gjøre at man får litt dårligere turborespons .. Mest mulig free flow som gjelder på turbomotorer, men alt med måte selvsagt

Legg innLagt inn:07 feb 2006 02:17
av NAGIK-RACING
liker ikke helt tanken på å "plombere" eksosen=baktrykk for og holde laddetrykket nede :(

Legg innLagt inn:07 feb 2006 10:45
av @lpher
TheStig skrev:Mest mulig free flow som gjelder på turbomotorer, men alt med måte selvsagt
Bingo! :D 1,4-1,5bar er ikke spesielt ideelt...ihvertfall ikke spesielt lenge :D

Legg innLagt inn:07 feb 2006 10:48
av @lpher
NAGIK-RACING skrev:liker ikke helt tanken på å "plombere" eksosen=baktrykk for og holde laddetrykket nede :(
:D Restriktor-ringen er der også for at det skal være mulig å kontrollere trykket... Uten restriktor-ring...så snakker vi i værste fall om 1,4-1,5bar fks på en J-spec...og DET får du ikke justert ned...medmindre du har en restriktor-ring...og nettopp her er det de fleste monterer en boostcontroller...får å justere opp trykket..."i kontrollerte former" :)

Til sammenligning så vil en US eller Euros-spec havne på rundt 1,0-1,2 uten kat'er...og denne ringen er derfor ikke like prekær på disse utgavene :)

Legg innLagt inn:07 feb 2006 11:09
av TheStig
er vel ingen tvil om at boostcontroller uten ringen vil være det ideelle ?! .. 1.2 bar feks uten den motstanden i eksosen vil være av rette sorten

Legg innLagt inn:07 feb 2006 13:50
av @lpher
Da har jeg editert teksten...slik at den diferensierer mellom jdm, euro og us-spec :)

Legg innLagt inn:10 feb 2006 00:46
av @lpher
TheStig skrev:er vel ingen tvil om at boostcontroller uten ringen vil være det ideelle ?! .. 1.2 bar feks uten den motstanden i eksosen vil være av rette sorten
Om vi snakker om en us eller eurospec...ingen tvil :) Men...som tidligere nevnt...det kan jo hende at man vil justere ned trykket ved gitte annledninger også :)

Legg innLagt inn:10 feb 2006 14:38
av NAGIK-RACING
så en film av en usa supra med basic ugrade som kjørte 402m på 11.62 :) det er jo jæv... imponerende den std turboer+dyser

Legg innLagt inn:10 feb 2006 16:53
av ødegård racing
det e faen med imponerende ja! glede me til min kommer........... :twisted:

Legg innLagt inn:22 mar 2006 14:23
av tommis
Nå som min jdm Supra får euroturboer. Hva regnes da som sikkert trykk?
Feks. på jdm turboen burde man ikke gå over 1,2bar.

Legg innLagt inn:22 mar 2006 16:12
av @lpher
tommis skrev:Nå som min jdm Supra får euroturboer. Hva regnes da som sikkert trykk?
Feks. på jdm turboen burde man ikke gå over 1,2bar.
Såvidt jeg har forstått så kan JDM snurrenes 1,2bar anses som ett absolutt maximum...denne verdien ser ut til å være rundt 1,4bar på eurosnurrene :)

Legg innLagt inn:12 sep 2006 16:33
av 95TT
Kan være veldig lurt å legge til litt ekstra hvis du skal ha bpu..
Hks evc5 BC er ikke dumt til å kontollere ladetrykket med.. Turbotrykk måler er jo et must.. Eksosanlegg som nevnt. fuel cut defencer er et must.. men er slett ikke dumt med en hks super afr heller så man kan se at ikke bilen går for magert. for det er som sagt over 10 år gamle biler de fleste og hvis pumpa blir dårligere så ser man dette på AFRen.
En 3raders intercooler gjør jo snusen også..