Side 1 av 1

Trimming av motor/motorverksteder

Legg innLagt inn:29 jan 2006 12:30
av tojo
Trimming av motor
Firmaene med X bak driver også med mapping.

Motorverksteder:
http://www.toyparts.no (Bergen) X
http://www.japantuning.no (Trondheim) X
http://www.vsmotor.no (Trøgstad) X
http://www.motorverksted.no (Sarpsborg)
http://www.cylmo.no (Trondheim/Fredrikstad/Oslo)
http://www.motorteknikk.no (Oslo)
http://www.rsmotor.biz (Gjøvik) X
http://www.protrim.no (Lomen) X
http://www.autoteknikk.no (Kristiansand) X
http://www.sylinderservice.no (Kristiansand)
http://www.nordicmotor.no (Moen/Bardufoss)
http://www.sylinderservice.com (Oslo)
http://www.bjornstadbil.no (Fannrem) X
http://www.pbcauto.no (Oslo) X


En vesentlig forutsetning for all motortrimming, er at motoren er i god stand.

Trimming kan innbære alt fra enkle og rimelige tiltak, til mer gjennomgripende endringer ogmodifiseringer / utskifting av motorens forskjellige komponenter.

Skift av eksosanlegg og luftfilter med bedre gjennomstrømning er f.eks. et enkelt tiltak for å øke motoreffekten, men vil sjelden resultere i effektøkning på mer enn 3 til 5 hk.

En mer omfattende trimming vil ofte omfatte skift av kamaksel, bearbeiding av innsugs- og eksoskanalene i topplokket, bearbeiding av forbrenningskammer,tilpassing / montering av større ventiler,kompresjonsøkning, montering av turbolader etc, etc. Den riktige kombinasjonen av disse tingene vil gi dramatiske ytelsesøkninger.


ANDRE TILTAK:
Avballansering av veivaksel, vektutligning av stempler/råder, resulterer i:
-Mindre vibrasjon
-Høyere effekt
-Redusert slitasje
-Jevnere gange

MONTERING AV SMIDDE STEMPLER
Anbefales om man ønsker en vesentlig effektøkning, da disse:

-Tåler høyere belastning og høyere temperatur.

-Er vesentlig lettere enn et orginalstemplene.

Smidde stempler kan fåes ferdig maskinert til de fleste motortyper.


MONTERING AV SMIDDE / SYREFASTE VENTILER
-Disse er tilgjengelige for de fleste motorer, og er utformet for å gi maksimal gjennomstrømning.
Er ofte lettere enn orginalventilene og tåler ca dobbelt så mye belastning som disse. Monteres gjerne i kombinasjon med porting av topplokk.


ØKNING AV MOTORENS KOMPRESJONSFORHOLD
-Foretaes gjennom avfresing av topplokket og / eller montering av andre stempler, og foretaes gjerne i forbindelse med skift av kamaksel.

SKIFT AV KAMAKSEL
En vesentlig komponent i en trimmingsprosedyre er en riktig valgt kamaksel!
Vi bruker Cat-cams eller Kent kamaksler, som er anerkjente for god effektøkning og holdbarhet. Gir:
-Høyere løft
-Optimale åpningstider
-Vesentlig bedre gjennomstrømning og dermed høyere effekt.
-Stort utvalg til de fleste motorer, kan også leveres etter etter dine egne spesifikasjoner.


TURBO / KOMPRESSOR
Om man velger å montere en av disse komponentene, er man garantert en vesentlig ytelsesøkning!
Kunstig lading av motoren betinger imidlertid en motor i topp stand, og vil som oftest bl.a. medføre en
reduksjon av kompresjonsforholdet i tillegg til andre nødvendige tiltak.


JUSTERBARE KAMDREV
-Bør monteres for å få eksakt "timing" av kamaksel, i kombinasjon med bruk av gradskive. Vær oppmerksom på at orginaldrevet sjelden gir optimalt resultat!



GRENRØR / EKSOSANLEGG
-Grenrøret erstatter den orginale eksosmanifolden, og sørger for optimal gjennomstrømning av eksosgassene.
-Bytte av eksosanlegg gir også redusert strømningsmotstand, og bidrar til bedre "gjennomtrekk" i motoren.

;)

Legg innLagt inn:14 aug 2006 22:51
av T16REX
Denne posten likte jeg svært godt.
Mange gode tips for meg som er nybegynner.
Er sikker på at mange andre også kommer til å like dette. ;)

Så... Nå er det bare å sette i gang med trimminga gutter. ^^

Legg innLagt inn:15 aug 2006 11:16
av Kjelliken
TURBO / KOMPRESSOR
Om man velger å montere en av disse komponentene, er man garantert en vesentlig ytelsesøkning!
Kunstig lading av motoren betinger imidlertid en motor i topp stand, og vil som oftest bl.a. medføre en
reduksjon av kompresjonsforholdet i tillegg til andre nødvendige tiltak
Det medfører vel ikke lavere kompresjon automatisk når en monterer turbo/ kompressor. Men en bør gjøre noe med disse forholdene om det ikke er tilrettelagt fra før. :wink:

Ellers meget bra inlegg dette her.. :wink:

Legg innLagt inn:28 nov 2006 20:29
av Larsen
En relativ stor side som tar for seg mye om motor.
http://www.carbibles.com/fuel_engine_bible.html

Legg innLagt inn:16 jan 2007 09:24
av Elstad
http://www.kh-racing.com. KH-racing er veldig flink og billig på trimming av biler. de har et verksted i mosjøen (Nordland) Håper det er greit at jeg la ut dette

- kim

Legg innLagt inn:16 jan 2007 12:03
av Mr2Even
På siden til Motorverkstedet.no så står det : Ved bruk av syntetiske oljer bortfaller all garanti. Hva kommer dette av?

Legg innLagt inn:16 jan 2007 12:23
av Mr2Even
Jeg vil også anbefale :

http://www.sylinderservice.com (oslo-Ryen)
http://www.tuningspesialisten.no ( Flisa - En av Nordens største innen Chiptuning av motorer)

Legg innLagt inn:27 jun 2007 23:26
av tojo
En liten hone guide:

Kulehoner finnes i dimensjoner fra 4 mm til 1 m i diameter. De leveres i forskjellige legeringer og i korning fra 20-800.

Motorsylinder: 120 korning

Bremsesylinder: 180 korning

Hydraulikksylinder: 240 korning

Guide:

1. Velg først verktøy med rett dimensjon.
2. Sett vertøyet inn i en langsomtgående drill, 150-1000 o/min. Sprut inn litt hone olje i arbeidstykket. Honeolje gir lengre levetid på verktøyet.
3. Sett verktøyet mot arbeidstykket, og start drillen samtidig som vertøyet presses inn.
4. Før verktøyet opp og ned for å oppnå et kryssmønster.
5. Husk nøye rengjøring av arbeidstykket etter honing.

Honefakta:

Motoroverhalere er tradisjonelt en viktig brukergruppe for honing. Honing blir brukt for å fjerne bearbeidingskiktet etter boring, samt for å få runde, sylindriske hull. I tillegg ønsker man kontrollert ruhet i motorsylinderne. (Man kan også grovhone i stedet for å bore en motorsylinder). Grunnen til kravet om kontrollert ruhet skyldes: Man ønsker en ruhet stor nok til at de nye stempelringene hurtig skal slipes til, men ikke så stor at de slites for mye. Videre må den ikke være for fin, for da vil sylinderveggen poleres. I begge tilfellene vil motoren begynne å bruke olje. Videre har man funnet at det 'berømte' honemønsteret holder bedre på motoroljen enn andre overflatemønster.

Legg innLagt inn:11 jul 2007 18:43
av Goffy
Med fare for å gjenta gammelt nytt:

http://www.tsracing.no/index.htm

http://silkemotor.no/

Legg innLagt inn:12 nov 2007 20:00
av tojo
Har lagt til VS motor og Bjørnstad.

Legg innLagt inn:12 nov 2007 20:12
av TOYPARTS
tojo skrev:Har lagt til VS motor og Bjørnstad.
ingen meg på listen

Legg innLagt inn:12 nov 2007 20:15
av tojo
TOYPARTS skrev:
tojo skrev:Har lagt til VS motor og Bjørnstad.
ingen meg på listen
Fan da , nå er du der :D , (øverst på listen) :D