Trimming av motor/motorverksteder
Legg innLagt inn:29 jan 2006 12:30
Trimming av motor
Firmaene med X bak driver også med mapping.
Motorverksteder:
http://www.toyparts.no (Bergen) X
http://www.japantuning.no (Trondheim) X
http://www.vsmotor.no (Trøgstad) X
http://www.motorverksted.no (Sarpsborg)
http://www.cylmo.no (Trondheim/Fredrikstad/Oslo)
http://www.motorteknikk.no (Oslo)
http://www.rsmotor.biz (Gjøvik) X
http://www.protrim.no (Lomen) X
http://www.autoteknikk.no (Kristiansand) X
http://www.sylinderservice.no (Kristiansand)
http://www.nordicmotor.no (Moen/Bardufoss)
http://www.sylinderservice.com (Oslo)
http://www.bjornstadbil.no (Fannrem) X
http://www.pbcauto.no (Oslo) X
En vesentlig forutsetning for all motortrimming, er at motoren er i god stand.
Trimming kan innbære alt fra enkle og rimelige tiltak, til mer gjennomgripende endringer ogmodifiseringer / utskifting av motorens forskjellige komponenter.
Skift av eksosanlegg og luftfilter med bedre gjennomstrømning er f.eks. et enkelt tiltak for å øke motoreffekten, men vil sjelden resultere i effektøkning på mer enn 3 til 5 hk.
En mer omfattende trimming vil ofte omfatte skift av kamaksel, bearbeiding av innsugs- og eksoskanalene i topplokket, bearbeiding av forbrenningskammer,tilpassing / montering av større ventiler,kompresjonsøkning, montering av turbolader etc, etc. Den riktige kombinasjonen av disse tingene vil gi dramatiske ytelsesøkninger.
ANDRE TILTAK:
Avballansering av veivaksel, vektutligning av stempler/råder, resulterer i:
-Mindre vibrasjon
-Høyere effekt
-Redusert slitasje
-Jevnere gange
MONTERING AV SMIDDE STEMPLER
Anbefales om man ønsker en vesentlig effektøkning, da disse:
-Tåler høyere belastning og høyere temperatur.
-Er vesentlig lettere enn et orginalstemplene.
Smidde stempler kan fåes ferdig maskinert til de fleste motortyper.
MONTERING AV SMIDDE / SYREFASTE VENTILER
-Disse er tilgjengelige for de fleste motorer, og er utformet for å gi maksimal gjennomstrømning.
Er ofte lettere enn orginalventilene og tåler ca dobbelt så mye belastning som disse. Monteres gjerne i kombinasjon med porting av topplokk.
ØKNING AV MOTORENS KOMPRESJONSFORHOLD
-Foretaes gjennom avfresing av topplokket og / eller montering av andre stempler, og foretaes gjerne i forbindelse med skift av kamaksel.
SKIFT AV KAMAKSEL
En vesentlig komponent i en trimmingsprosedyre er en riktig valgt kamaksel!
Vi bruker Cat-cams eller Kent kamaksler, som er anerkjente for god effektøkning og holdbarhet. Gir:
-Høyere løft
-Optimale åpningstider
-Vesentlig bedre gjennomstrømning og dermed høyere effekt.
-Stort utvalg til de fleste motorer, kan også leveres etter etter dine egne spesifikasjoner.
TURBO / KOMPRESSOR
Om man velger å montere en av disse komponentene, er man garantert en vesentlig ytelsesøkning!
Kunstig lading av motoren betinger imidlertid en motor i topp stand, og vil som oftest bl.a. medføre en
reduksjon av kompresjonsforholdet i tillegg til andre nødvendige tiltak.
JUSTERBARE KAMDREV
-Bør monteres for å få eksakt "timing" av kamaksel, i kombinasjon med bruk av gradskive. Vær oppmerksom på at orginaldrevet sjelden gir optimalt resultat!
GRENRØR / EKSOSANLEGG
-Grenrøret erstatter den orginale eksosmanifolden, og sørger for optimal gjennomstrømning av eksosgassene.
-Bytte av eksosanlegg gir også redusert strømningsmotstand, og bidrar til bedre "gjennomtrekk" i motoren.
Firmaene med X bak driver også med mapping.
Motorverksteder:
http://www.toyparts.no (Bergen) X
http://www.japantuning.no (Trondheim) X
http://www.vsmotor.no (Trøgstad) X
http://www.motorverksted.no (Sarpsborg)
http://www.cylmo.no (Trondheim/Fredrikstad/Oslo)
http://www.motorteknikk.no (Oslo)
http://www.rsmotor.biz (Gjøvik) X
http://www.protrim.no (Lomen) X
http://www.autoteknikk.no (Kristiansand) X
http://www.sylinderservice.no (Kristiansand)
http://www.nordicmotor.no (Moen/Bardufoss)
http://www.sylinderservice.com (Oslo)
http://www.bjornstadbil.no (Fannrem) X
http://www.pbcauto.no (Oslo) X
En vesentlig forutsetning for all motortrimming, er at motoren er i god stand.
Trimming kan innbære alt fra enkle og rimelige tiltak, til mer gjennomgripende endringer ogmodifiseringer / utskifting av motorens forskjellige komponenter.
Skift av eksosanlegg og luftfilter med bedre gjennomstrømning er f.eks. et enkelt tiltak for å øke motoreffekten, men vil sjelden resultere i effektøkning på mer enn 3 til 5 hk.
En mer omfattende trimming vil ofte omfatte skift av kamaksel, bearbeiding av innsugs- og eksoskanalene i topplokket, bearbeiding av forbrenningskammer,tilpassing / montering av større ventiler,kompresjonsøkning, montering av turbolader etc, etc. Den riktige kombinasjonen av disse tingene vil gi dramatiske ytelsesøkninger.
ANDRE TILTAK:
Avballansering av veivaksel, vektutligning av stempler/råder, resulterer i:
-Mindre vibrasjon
-Høyere effekt
-Redusert slitasje
-Jevnere gange
MONTERING AV SMIDDE STEMPLER
Anbefales om man ønsker en vesentlig effektøkning, da disse:
-Tåler høyere belastning og høyere temperatur.
-Er vesentlig lettere enn et orginalstemplene.
Smidde stempler kan fåes ferdig maskinert til de fleste motortyper.
MONTERING AV SMIDDE / SYREFASTE VENTILER
-Disse er tilgjengelige for de fleste motorer, og er utformet for å gi maksimal gjennomstrømning.
Er ofte lettere enn orginalventilene og tåler ca dobbelt så mye belastning som disse. Monteres gjerne i kombinasjon med porting av topplokk.
ØKNING AV MOTORENS KOMPRESJONSFORHOLD
-Foretaes gjennom avfresing av topplokket og / eller montering av andre stempler, og foretaes gjerne i forbindelse med skift av kamaksel.
SKIFT AV KAMAKSEL
En vesentlig komponent i en trimmingsprosedyre er en riktig valgt kamaksel!
Vi bruker Cat-cams eller Kent kamaksler, som er anerkjente for god effektøkning og holdbarhet. Gir:
-Høyere løft
-Optimale åpningstider
-Vesentlig bedre gjennomstrømning og dermed høyere effekt.
-Stort utvalg til de fleste motorer, kan også leveres etter etter dine egne spesifikasjoner.
TURBO / KOMPRESSOR
Om man velger å montere en av disse komponentene, er man garantert en vesentlig ytelsesøkning!
Kunstig lading av motoren betinger imidlertid en motor i topp stand, og vil som oftest bl.a. medføre en
reduksjon av kompresjonsforholdet i tillegg til andre nødvendige tiltak.
JUSTERBARE KAMDREV
-Bør monteres for å få eksakt "timing" av kamaksel, i kombinasjon med bruk av gradskive. Vær oppmerksom på at orginaldrevet sjelden gir optimalt resultat!
GRENRØR / EKSOSANLEGG
-Grenrøret erstatter den orginale eksosmanifolden, og sørger for optimal gjennomstrømning av eksosgassene.
-Bytte av eksosanlegg gir også redusert strømningsmotstand, og bidrar til bedre "gjennomtrekk" i motoren.