Side 1 av 2

rødglødende eksoshus

Legg innLagt inn:30 jan 2006 22:07
av bartosz
Noen som vet hva som gjør at eksoshuset til turboen på en st205 blir rødglødende når jeg ligger på ca 110km/t i 5min eller mer (i femte ja:)?? Kan årsaken vare at katalysatoren begynner å bli tett eller er tett eller kanskje noe annet?

Re: rødglødende eksoshus

Legg innLagt inn:30 jan 2006 22:34
av sindrejl
bartosz skrev:Noen som vet hva som gjør at eksoshuset til turboen på en st205 blir rødglødende når jeg ligger på ca 110km/t i 5min eller mer (i femte ja:)?? Kan årsaken vare at katalysatoren begynner å bli tett eller er tett eller kanskje noe annet?
en ting skal være sikkert.. det er IKKE normalt.. bilen din får overhode ikke nok kjøling, eller klarer ikke å bli kvitt eksosen fort nok.. katalysator kan være greit å sjekke ja.. og luftfilter.. Vær forsiktig så du ikke overoppheter bilen, det blir fort dyrt :/

Legg innLagt inn:31 jan 2006 01:10
av henningl
Sjekk tenning, og ta ut pluggene og se på åssen dem ser ut.. Rødglødende turbo skyldes selvsagt at eksosen din er ekstremt varm, og dette skyldes enten at du har tenningsbank pga feil tenning, eller at bilen din går magert (og dermed og får tenningsbank).

Så enten er tenningen din alt for høy, eller så får ikke motoren det den skal ha av bensin.

Og det er IKKE bra å kjøre med noe slikt.. jeg har sett turbobiler med bokstavelig talt hull rett gjennom stempelet pga tenningsbank.

Legg innLagt inn:31 jan 2006 01:39
av sindrejl
henningl skrev:Sjekk tenning, og ta ut pluggene og se på åssen dem ser ut.. Rødglødende turbo skyldes selvsagt at eksosen din er ekstremt varm, og dette skyldes enten at du har tenningsbank pga feil tenning, eller at bilen din går magert (og dermed og får tenningsbank).

Så enten er tenningen din alt for høy, eller så får ikke motoren det den skal ha av bensin.

Og det er IKKE bra å kjøre med noe slikt.. jeg har sett turbobiler med bokstavelig talt hull rett gjennom stempelet pga tenningsbank.
ganske sant det her.. tror jeg ville låst vekk nøklene for noen dager til feilen er fikset :P Har fått rødglønde turbo etter kun knallhard kjøring.. da inngår det også alt for mange donuts på halvdårlig snø :P

Legg innLagt inn:31 jan 2006 01:48
av sleeper
henningl skrev:Sjekk tenning, og ta ut pluggene og se på åssen dem ser ut.. Rødglødende turbo skyldes selvsagt at eksosen din er ekstremt varm, og dette skyldes enten at du har tenningsbank pga feil tenning, eller at bilen din går magert (og dermed og får tenningsbank).

Så enten er tenningen din alt for høy, eller så får ikke motoren det den skal ha av bensin.

Og det er IKKE bra å kjøre med noe slikt.. jeg har sett turbobiler med bokstavelig talt hull rett gjennom stempelet pga tenningsbank.
faktisk så har ikke hvor mye bensin så veldig mye med hvor varm eksoshuset blir på vanlig kjøring! (ved fullt pådrag er det en helt annen historie!)
er faktisk større sanynlighet at den får for mye bensin en at den får for lite i dette tilfelle! en motor går på ca 14.7 eller mer i blandingsforhold ved rolig kjøring. maks eksostemp med bensin som drivstoff får du ved ca 14.2! ( 14.2 er rikere en 14.7!)
over 14.2 så synker temperaturen da det ikke er nok energi igjen til og skape nok temp! og under 14.2 så synker tempen fordi bensinen kjøler eksosen!
kjører du med tenningsbank så vil stempla dine få problemer før turbo og manifoil blir så varmt!



trur nok problemet ligger i feil tenning jeg eller dårlige tenningskomponenter!

Legg innLagt inn:31 jan 2006 09:00
av CelicaTurbo
er definitivt ikke normalt som dem sier, og som de sier så sjekk tenningen på bilen.. går bilen bra eller er det grunn til å mistenke dårlig effekt? Rødglødende turbo kan også komme av ekstremt retardert tenning, enten pga at den er feiljustert retardert eller pga mye tenningsbank som gjør at ecu retarderer den, mye av forbrenningen skjer da i eksosen istedenfor i sylindrene med mye varme som resultat..

Her er en post som beskriver i detalj prosedyren for å sjekke og justere tenning: http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=10567

Legg innLagt inn:31 jan 2006 19:00
av bartosz
ja det er det som er så rart at bilen går som den skal uten at den fjusker og har noen ulyder, så rart at den skal bli rød egentlig?

Legg innLagt inn:31 jan 2006 20:08
av sleeper
bartosz skrev:ja det er det som er så rart at bilen går som den skal uten at den fjusker og har noen ulyder, så rart at den skal bli rød egentlig?

kan være feil tenning forde... sjekk alle teningskomponenter!
(en annen ting det også kan være er tett eksos! hvis en av pottene dine har kolapsa så kan du få sånne symptomer! (du får alt for høyt eksosmotrykk og dermed MYE varme i eksoshuset!)

Legg innLagt inn:31 jan 2006 21:07
av bartosz
eksosen er nysveiset helt fra katalysatoren så det er helst katalysatoren som må vare tett da.. Men i første omgang tror jeg vil gå den veien de fleste ville ha gjort å få sjekke tenningen så får vi se om det hjelper :)

jeg lurer også litt på om det kan vare noe med at bensinpumpa er fra en vanlig 2 liter gt(175hk)? skal vel levere nok bensin likevel den når man ligger å daffer på ca 110km/t bare, eller?

Legg innLagt inn:31 jan 2006 22:52
av sleeper
bartosz skrev:eksosen er nysveiset helt fra katalysatoren så det er helst katalysatoren som må vare tett da.. Men i første omgang tror jeg vil gå den veien de fleste ville ha gjort å få sjekke tenningen så får vi se om det hjelper :)

jeg lurer også litt på om det kan vare noe med at bensinpumpa er fra en vanlig 2 liter gt(175hk)? skal vel levere nok bensin likevel den når man ligger å daffer på ca 110km/t bare, eller?
den greier fint og lever nok til vanlig kjøring! (du bruker jo ikke stort mer bensin når du kjører i 110km\t uansett om du har 300hk eller 50!)
men vil vel ambefalle deg og bytte den! den holder ikke til 300 hk!! (noe mange som har denne motoren har\prøver å oppnå!)

Legg innLagt inn:01 feb 2006 08:05
av CelicaTurbo
anbefaler absolutt å bytte pumpe ja, selv om det nok ikke er den som er årsaken her så vil den motoren med grov eksos fort nærme seg 300hk og det spørs om den bensinpumpen der klarer det, og selv om du skulle være heldig at den klarte å levere nok akkurat så er ikke pumpen konstruert for å levere bensin med så høyt trykk som en turbomotor krever (bensintrykket går opp med turbotrykket). En flowtest av MR2-pumper i USA viste nettopp denne tendensen til 2.2l sugemotor MR2'ens bensinpumpe, som leverte ok med bensin på grunntrykk men bensinmengden falt meget dramatisk når pumpen måtte jobbe mot økt trykk.. om Toyota har designet den pumpen slik er det vel grunn til å tro at også Celicaer med sugemotor er levert med en pumpe som ikke egner seg ved det høye bensintrykket som en turbomotor krever ;)

Legg innLagt inn:01 feb 2006 17:00
av bartosz
ok, jeg må si meg enig til det du sier, så får dere ha takk for alle de gode tipsene jeg har fått til nå.. det skal bli spennende å finne ut om det er bensintilførselen, tett eksos eller som dere fleste sier tenningen som er årsaken :)

Legg innLagt inn:01 feb 2006 20:06
av proson
henningl skrev: jeg har sett turbobiler med bokstavelig talt hull rett gjennom stempelet pga tenningsbank.
hehe! Det samme skjedde til en kompis av meg! Han droppa intercooler'n justerte ikke tenningen bra nok, og justerte ikke ned tutbotrykket etter montering, så trykket var på maks!

Hull rett igjennom stempelet, helt sykt! Reparasjonskostnader på bilverksted: Ca 40 000.- Svart: 15 000.-

Parker bilen til du får fikset problemet du :shock: :wink:

Legg innLagt inn:02 feb 2006 20:09
av Levin GT
Putt isbiter i bensinen. :)

Legg innLagt inn:06 feb 2006 00:59
av Morten
Er vel ettermontert den motoren din?

I såfall kan det være lurt å sjekke at STA signalet til ECU er koblet riktig. Hvis det står konstant spenning der tror tenningsbiten at du holder på å starte motoren og låser tenningen på 10 grader... (dette vil garantert gi rødglødende manifold og er ikke bra..)