Side 1 av 2

Kjøpe carlos Saintz?

Legg innLagt inn:30 jan 2006 23:31
av sonvin
Jeg har nå begynnt og lete etter bil, og det var toyota mr2 som var planen, men har nå begynnt og lufte ideen om mulig kjøp av Toyota celica Carlos Saintz, Dette fordi at jeg bor i Mosjøen, en by med lange vinter måneder, mye regn, og sola er et skjeldent syn her oppe. Og jeg har nettopp begynnt og jobbe, og derfor er ikke økonomien der for 2 biler, en til hver sesong.....

Har begynnt og lete litt etter Gt4`er, og ser litt interesse i 2-3 stk akkurat nå(den grønne ligger høyest på ønskelista)

http://www3.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=990482

http://www3.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=984758

Bilen må ikke ha gått så langt, fordi bilene fort ruller noen kilometer her oppe.

Jeg vil gjerne ha synspunkter på disse bilene, om noen kanskje vet noe om de, eller har noen meninger om bilene/selgerne/pris osv.

På forhånd takk.

Legg innLagt inn:31 jan 2006 15:42
av ealixyr
Ser at den øverste står hos Einars og Deler.
Kjøpte min CS der for noen måneder siden, grei mann det, har ikke hatt noen problemer jeg iallefall.

Legg innLagt inn:31 jan 2006 16:31
av sonvin
Jepp, jeg så meg litt rundt og fant en tråd hvor du nevnte det.
Hvordan er prisen på denne bilen? (regner med at det er ferdig registrert.)

Har sett litt rundt på tråder som omhandler, gt4/carlos saintz, ( og ja jeg fant ut at det var forskjellige biler) Men det som bekymret meg var at det var en del vedlikeholdskostnader på disse bilene.

Har ganske lite teknisk kunnskap om biler. Noe av de "lette" tingene skal jeg få til selv, men de mer krevende tingene vil jeg få problemer med. Og da kan det bli et problem med store vedlikeholdsutgifter.

Hvis jeg kjøper en slik bil er jeg ute etter litt mere hk under pansteret( rund 250 tallet) og leste at dette skulle være mulig med Eksos,wg og boostcontroler, hva vil en pris på dette komme på?

MVH
Sondre Vinje

Legg innLagt inn:31 jan 2006 20:02
av TheStig
for det første, det står at det er arkivbilde på den grønne carlosen

for det andre, SØØØK.. alt er skrevet om hundre gang før

Legg innLagt inn:31 jan 2006 20:33
av tojo
sonvin skrev:Jepp, jeg så meg litt rundt og fant en tråd hvor du nevnte det.
Hvordan er prisen på denne bilen? (regner med at det er ferdig registrert.)

Har sett litt rundt på tråder som omhandler, gt4/carlos saintz, ( og ja jeg fant ut at det var forskjellige biler) Men det som bekymret meg var at det var en del vedlikeholdskostnader på disse bilene.

Har ganske lite teknisk kunnskap om biler. Noe av de "lette" tingene skal jeg få til selv, men de mer krevende tingene vil jeg få problemer med. Og da kan det bli et problem med store vedlikeholdsutgifter.

Hvis jeg kjøper en slik bil er jeg ute etter litt mere hk under pansteret( rund 250 tallet) og leste at dette skulle være mulig med Eksos,wg og boostcontroler, hva vil en pris på dette komme på?

MVH
Sondre Vinje
Hei å velkommen til forumet :D

For å øke HK antallet kan du begynne med:
- Eksos m/ downpipe og evnt racecat (HKS,Aussie,Blitz osv) (ca.5-15tkr)
- Open air filter (Apexi,HKS,KN osv) (300-1500,-)
- Boostcontroller(Blitz,Greddy eller HKS elektronisk er å anbefale) (2-7tkr)
- FCD (HKS) Fuel Cut Defencer (500-2000,-)

Prisene er ca. varierer veldig fra hvor du kjøper delene,å om du monterer selv.

Legg innLagt inn:31 jan 2006 22:55
av sonvin
Takker, får ta kontakt med Einars bil&deker og høre hva han har og si.

Legg innLagt inn:02 feb 2006 15:21
av sonvin
Fikk sett noen nye bilder av den grønne Carlosen i dag, og den så veldig bra ut, bortsett fra at en del interiør deler var lakkert, og det var ikke skinn!?(tenkte dette var standar på disse bilene.

Har lest for og skaffe meg mest mulig informasjon om Carlos Sainz, og har lest utallige tråder hvor bilene beskrives som ganske slapp. Fikk også høre dette var en kompis av min bror om var og prøvekjørte en slik for noen år tilbake. Og har lest om trimming av disse bilene, og at de ikke er så utrolig glade i økt turbotrykk og at dette fort kan føre til turbohavari.

Er dette en realitet?
I det tilfelle, hvor mye kan man ta ut av bilen, slik at den fortsatt fungerer til daglig bruk, og uten overdrevet slitasje

Legg innLagt inn:02 feb 2006 15:47
av TheStig
1 bar er det magiske.. alt over er gambling/mye økt slitasje

fra 208 hk til 225-230 realistiske hk med 1 bar, filter og eksos kanksje.. vanskelig å si

Legg innLagt inn:02 feb 2006 16:43
av CelicaTurbo
og det er heller ikke turboene som ryker (pga trykk ihvertfall, men de ryker normalt rundt 150-200.000km pga vanlig slitasje), det er toppakningen som ryker som regel. En Carlos Sainz ville jeg holdt under 1.2 bar mens en vanlig Celica maks 1.0 bar.. det er folk som fint har kjørt med høyere enn det i flere år uten problemer men man beveger seg i grenseområder ;)

Skinn er heller ikke standard på Carlos Sainz-bilene, kun et alternativ :)

En grunn til at de oppleves trege er pga at turbotrykket orginalt er begrenset lavt i 1. og 2. gir, men det er enkelt å omgå i forbindelse med montering av en boost controller. Å øke trykket gir en meget god økning i dreiemoment mens man er avhengig av å bytte eksos for å hente noe mer toppeffekt. I tillegg er det en tyngre klasse biler med firehjulstrekk så det er klart at de ikke kan sammenlignes like lett med en lettvekter som 200SX S14 med bakhjulstrekk f.eks ;)

Legg innLagt inn:03 feb 2006 00:25
av GT4 CS
Kan og tryggt anbefalle einars bil og deler, veldig ryddig og god selger, eneste minuset var at han leste meg som en åpen bok da jeg kjøpte min cs, altså gikk prutinga mi ikke så bra hehe, han sa: "du skal ha denne bilen uansett du"
Fin garanti gir han også. Og prisen på bilen virker ok med tanke på km stand.
Jeg har kjørt mer eller mindre på 1,1 til 1,2 bar siden jeg kjøpte bilen, ingen skade skjedd av det, og motoren min har godt 248000km nå, var godt 185000 da jeg kjøpte den. Men det er noen viktige ting og tenke på da du skal lade så høyt, helst effektannleg fra turbo og bak, jeg har kun banket ut innmaten i cat,et annet luftfilter bør du og ha, enten i boksen eller et open air, fcd trenger du ikke på en cs uansett,dumpventil vil jeg og anbefalle,sitter ikke orginalt på disse bilene, men er mye omdiskutert hvor godt turboen har av en dump pga plasering. Det som du må være sikker på er at du har et tenningsystem som er i topp stand, nye tennpluggledninger,gjerne 1 grad kaldere plugger for og ungå skader på motoren,nytt fordeler lokk og rotor,nytt bensinfilter,og kjøre med 98 oktan bensin.
Fordelerlokk,rotor og ledninger koster deg ca 2000kr, jeg bruker ngk plugger som er en grad kaldere,kostet meg hele 150kr for 4stk, men disse må byttes mellom 8-12000km avhengig av kjørestil, bensinfilteret kommer du sikkert til og slite med og få løs underste mutter på, jeg ble sint og satt den hos toyota :lol: (dakar mekanikker,brukte 2 dager på det)
Som celica turbo skriver så vil ikke bilen føles så slapp lenger om du fjerner t-vsv og monterer en bc,samt fjerner cat. Jeg har gjort dette og også satt i et k&n open air filter, ifølge g-tech måleren gir det 213hk med 1,1bar på hjula etter flere målinger, vet ikke hvor nøyaktig denne er da, men er folk i england som har bremset over 290hk med orginal turbo, så det er mulig uten og bli blakk.

Legg innLagt inn:03 feb 2006 07:54
av TheStig
så du har aldri byttet turbo eller toppakning?

Legg innLagt inn:03 feb 2006 10:30
av GT4 CS
TheStig skrev:så du har aldri byttet turbo eller toppakning?

Jo turboen er byttet en gang, men det har ingen ting med dumpventil eller ladetrykk og gjøre, braketten under turboen min hadde løsnet, skapte vibrasjoner som igjen førte til at den raset, har sjekket ut dette,og det var årsaken til turboraset, topp pakning er aldri byttet på motoren min,og den har levd et relativt hardt liv i mine hender, er riktignokk litt svetting,men kompresjon test viser en 100% strøken motor. Blir byttet topp pakning i år, men det er kun for og ha gjort det for og være på den sikkre siden, ikke fordi det trengs enda. Toyota lager iallefall skuddsikkre motorer om de tas vare på :D

Legg innLagt inn:03 feb 2006 12:45
av 2fastgt4
har aldri opplevd noe turbohavari på min bil.
har heller en erfaring at dem tåler det du gir dem.

by the way hvis du har lyst på en bil som er ferdig så er min 1990 GT4 til salgs under skjøp og salg.og jeg kan love deg att "slapp" bil er ett ord du ikke vil bruke om denne bilen. :D

HJELP!!!!

Legg innLagt inn:03 feb 2006 13:05
av sonvin
Ringte i dag til gjensidige, og spurte etter forsikring på cs, og jeg tror ikke jeg har blitt så avvist av et kvinnfolk på byen en gang. Var bare blankt NEI, NEI og ATTER NEI! og grunnen var: Du må være 30 år for og få forsikring på denne bilen, pga for høy risiko....

søkte på gamle tråder angående forsikring på disse, og det viste seg og være feil.

Hva oppga dere når dere skulle ha forsikring, hun spurte meg etter type bil, mod, motor, hk.?

Jeg er 18 år, har bil i dag, en peugeot 306 96 mod, og betaler 7k i forsikring, men er første året så har bare 20% bonus.

Legg innLagt inn:03 feb 2006 13:46
av CelicaTurbo
kommer du som 18-åring kan det kanskje bli vanskelig å få forsikring på en slik bil til en fornuftig pris, det er forsåvidt naturlig.. jeg vil heller ikke anbefale bilen til en 18-åring selv om det ikke er det værste du kan kjøre.. jeg trodde jeg var flink bak rattet når jeg var 18 men 10 år senere vet jeg at jeg jammen det gjorde mye dumt :lol: Men, angående forsikring så er det bare å finne frem gulesider og finne telefonnummer, og starte ringerunden.. om du tar opp lån så ta gjerne også å forhøre deg med banken der om forsikring også, det hender at banker gir gode forsikringer for å lokke til seg lånekunder..