Side 1 av 2

Gåen topp pakning eller topp??

Legg innLagt inn:15 feb 2006 13:50
av GT4 CS
Hm, fikk noen stygge tanker i hodet mitt igår, hadde en liten service på bilen, og i lokket til oljepåfyllinga er det litt hvit grøt :evil:
Det rare er at bilen ikke bruker olje og prate om, etterfylt 0,2liter på 4500km, ikke ser jeg antydning til vann i olja,ikke olje i vannet, og motor temp er og helt stabil. Skal ta en komp test så fort toyota har tid for og være sikker. Husker ikke olja i farta, men er castrol et eller annet, ikke brukt den type olje før, på min forrige bil hadde jeg masse skumm på peilepinnen og i oljelokket, men den var det ikke noe galt med, var kun olja som ikke var helt i vater tydeligvis.
Får håpe det ikke er toppen som har kvelda da.

Legg innLagt inn:15 feb 2006 14:10
av cs2451
Merker du ingen nykking eller at motoren går dårligere?

Kjøp deg en komptester på biltema. funker den. Koster 180kr eller noe sånt

Legg innLagt inn:15 feb 2006 14:13
av GT4 CS
Er den til og stole på da? Nei ingen tegn til at bilen ikke skulle være frisk bortsett fra det skummet. Er det som er det rare, nå skal det sies at ladetrykket ligger dønn stabilt på 1,2bar og da, så at noe skal skje på en motor som har rullet snart 250k er jo ikke noen overaskelse :lol:

Legg innLagt inn:15 feb 2006 14:17
av GT4 CS
HAHAHAHAHA, ringte toyota for og bestille komp test, de skulle ha mellom 1000 og 1500kr for og gjøre det, er det mulig?? Jeg bruker toppen 25min på og bytte pluggene på min bil, og da er ic på plass og motor startet også. Sist kostet det 250kr :wink:

Legg innLagt inn:15 feb 2006 14:17
av cs2451
Jeg brukte en akkurat. Og den virka pålitelig. fikk no iallefall fram en måling. :D

Det kan jo være at det er en liten sprekk i topppakningen eller noe.

Du har no iallefall hatt en god motor så langt.

Min motor røk akkurat og, sikkert en 3sgte influensa så herjer landet :?

Legg innLagt inn:15 feb 2006 14:19
av GT4 CS
Ja motoren har tålt alt mulig den, er godt tatt vare på og da. Får svippe innom biltema og kjøpe en komp test måler selv tenker jeg.
Skal ikke se bort ifra at det er en 3SGTE influensa som herjer nå, funnet ut av motoren din da?

Legg innLagt inn:15 feb 2006 14:24
av GT4 CS
Noen som vet hva motoren skal ha i kompresjon? Den måleren på biltema måler i kg/cm2

Legg innLagt inn:15 feb 2006 14:26
av sleeper
trur du kan ta det HELT med ro jeg!!
har sett det der på mange biler uten at noe er galt!

det som skjer er at det kommer kondens inn der eller en liten lekk i toppdekselpakninga! og dermed får du grøt i lokket! :D
dette skjer nesten ALTID om vinteren på de bilene jeg har sett det på, så jeg regner med at det er kondens som gjør det... :D :D :D

(dette gjelder selfølgelig hvis det bare er der du finner det....)

Legg innLagt inn:15 feb 2006 14:28
av GT4 CS
sleeper skrev:trur du kan ta det HELT med ro jeg!!
har sett det der på mange biler uten at noe er galt!

det som skjer er at det kommer kondens inn der eller en liten lekk i toppdekselpakninga! og dermed får du grøt i lokket! :D
dette skjer nesten ALTID om vinteren på de bilene jeg har sett det på, så jeg regner med at det er kondens som gjør det... :D :D :D

(dette gjelder selfølgelig hvis det bare er der du finner det....)
Er kun der ja :D Gml bilen var det og kun på vinterstid. Og om jeg må bytte topp pakninga mi vet jeg du kommer til og tjene litt gode svarte penger som kartleser :D

Legg innLagt inn:15 feb 2006 14:28
av sleeper
GT4 CS skrev:Noen som vet hva motoren skal ha i kompresjon? Den måleren på biltema måler i kg/cm2
den skal ha mellom 165 og 140psi..( på varm motor!)

Legg innLagt inn:15 feb 2006 14:39
av cs2451
GT4 CS skrev:Ja motoren har tålt alt mulig den, er godt tatt vare på og da. Får svippe innom biltema og kjøpe en komp test måler selv tenker jeg.
Skal ikke se bort ifra at det er en 3SGTE influensa som herjer nå, funnet ut av motoren din da?
Min motor er død. Skifter til den andre jeg har.

Legg innLagt inn:15 feb 2006 14:44
av CelicaTurbo
er nok bare å ta det rolig om du ikke ser andre tegn til problemer ja.. er normalt på vinteren, spesiellt i kalde perioder og absolutt ganske vanlig på biler som småkjøres og aldri får kjørt langt på varm motor.. er kun kondens som det er skrevet ovenfor :)

Legg innLagt inn:15 feb 2006 15:03
av GT4 CS
Ringte toyota på jessheim også, de var jo like dyre på komptest pga de ville bruke litt tid pga ic, greit nokk, men han var da veldig kundevennlig, og ba meg komme opp imorgen for en gratis sjekk av co, der ville de og kunne lese av div feilsymptomer og kunne si om det var nødvendig og bli bekymmret, han var og ganske så sikker på at det kun var kondens slik jeg beskrev det som har skjedd. Så da krysser man fingrene for at det blir eksos hele veien istedenfor topp pakningsbytte i denne omgang :D

Legg innLagt inn:15 feb 2006 15:15
av larsst185
Sånn har det vært på begge gt4`ne mine, spesielt om vinteren.

Legg innLagt inn:15 feb 2006 15:17
av erling
Helt normalt med litt grøt under der, er bare litt kondens. Hvis du er redd for vann i olja kan du jo tappe olja å se hvordan den ser ut. Kan jo komme vann i olja med ok komp og. Men detta vet du jo fra før. :wink: Men som sagt, dette er normalt. Reagerte litt jeg også når jeg oppdaga grøten under mitt lokk første gang. :D