Side 1 av 1

Problemer ved bruk av større pumpe og original fuelrail

Legg innLagt inn:21 feb 2006 20:07
av larsst185
Ser på en diskusjon på alltrac.net at man kan få problemer ved bruk av større bensinpumpe på original fuel rail.spesielt på gen2 3s-gte.Noen som kjenner til dette?Må skifte pumpa mi nå og tenkte på å skifte den ut med en walbro pumpe.Men om jeg risikerer å leane ut en av sylindrene blir jeg jo litt skeptisk.
http://www.alltrac.net/phpBB2/viewtopic.php?t=12005

Legg innLagt inn:21 feb 2006 20:16
av CelicaTurbo
Er bra info om dette på mr2-forumet, skal se om jeg finner det. Grunnlaget er at en større pumpe på orginal fuelrail fører til at trykkforskjellen mellom injektorene blir større enn ønsket (testen viser også at dette er grunnen til at orginal bensinpumpe veksler mellom to nivåer).

Legg innLagt inn:21 feb 2006 20:20
av GT4 CS
Er jo en måte og manipulere bensinpumpa på, men vet da foglarne om det er helt trykkt
Står beskrevet på
http://www.k1ano.co.uk/index.html

Legg innLagt inn:21 feb 2006 20:24
av CelicaTurbo
her er infoen jeg var ute etter, linker til oversikten over flere artikler for de er alle interessante og omhandler mye av det samme. Det gjelder MR2 Turbo men antar at pumpe og fuelrail er identisk for ST185:

http://www.wolfkatz.com/articles.php

Legg innLagt inn:21 feb 2006 20:26
av CelicaTurbo
GT4 CS skrev:Er jo en måte og manipulere bensinpumpa på, men vet da foglarne om det er helt trykkt
Står beskrevet på
http://www.k1ano.co.uk/index.html
leser du gjennom artiklere jeg linket til ser du at den modden som står omtalt på k1ano (forøvrig en meget populær mod for noen år siden) ikke er spesiellt heldig, men, om jeg husker rett så er det gjerne ikke så viktig siden modden fører kun til trykkforskjeller mellom injektorene på lavt bensintrykk, ikke på høyt.. (når pumpe er koblet slik at den kun jobber maks)

Legg innLagt inn:21 feb 2006 20:28
av GT4 CS
Kjekt og vite :)
Skulle jeg noen gang ta steget fult ut så blir det ikke reodor felgen løsninger :lol:

Legg innLagt inn:21 feb 2006 20:37
av TheStig
CelicaTurbo skrev:Er bra info om dette på mr2-forumet, skal se om jeg finner det. Grunnlaget er at en større pumpe på orginal fuelrail fører til at trykkforskjellen mellom injektorene blir større enn ønsket (testen viser også at dette er grunnen til at orginal bensinpumpe veksler mellom to nivåer).
Kan dette da bety at det ikke er så altfor lurt å kobble bensinpumpen om til et trinn likevel ?

Legg innLagt inn:21 feb 2006 21:29
av CelicaTurbo
TheStig skrev:
CelicaTurbo skrev:Er bra info om dette på mr2-forumet, skal se om jeg finner det. Grunnlaget er at en større pumpe på orginal fuelrail fører til at trykkforskjellen mellom injektorene blir større enn ønsket (testen viser også at dette er grunnen til at orginal bensinpumpe veksler mellom to nivåer).
Kan dette da bety at det ikke er så altfor lurt å kobble bensinpumpen om til et trinn likevel ?
Testene viser at orginal bensinpumpe gir ulik bensintrykk mellom dysene på lavt grunntrykk når den opererer i "høy" modus, mens trykkforskjellene trolig er vesentlig mindre når den operer i "lav" modus. Om det i praksis er så veldig farlig med litt forskjellig bensinmengde i sylindrene når motoren ikke ser noe turbotrykk er vel en annen sak, er ikke like kritisk å kjøre magert da med mindre man bruker datasprut for å modifisere cruising til mest mulig økonomisk (og mager) kjøring :) Ifølge testens konklusjon er denne to-stegs mekanismen et triks fra Toyota for å motvirke trykkforskjellene mellom injektorene som skjer når standard pumpe går på full styrke, men på svakt grunntrykk. Dette gjelder gen 2. fuelrail og pumpe. 3. gen fuelrail håndtere fint større pumper og dyser uten problemer (innenfor visse rammer).

Legg innLagt inn:21 feb 2006 21:36
av CelicaTurbo
en ting til: med oppgradert pumpe og injektorer på standard 2. gen fuelrail så kan man jo levere vesentlig mer bensin enn med standard bensinsystem, men trykkforskjellene mellom injektorene er noe man bør ta hensyn til når man programmerer datasprut etter bredbåndslambda f.eks, og man bør legge seg på en fetere blanding enn hva man normalt ellers ville ha gjort..

Legg innLagt inn:22 feb 2006 07:58
av larsst185
Det jeg kommer fram til ut ifra den artikkelen er at det ikke er lurt i det hele tatt å oppgradere pumpa uten å skifte rail!?På 2 gen 3s-gte that is.!

Legg innLagt inn:22 feb 2006 08:43
av CelicaTurbo
larsst185 skrev:Det jeg kommer fram til ut ifra den artikkelen er at det ikke er lurt i det hele tatt å oppgradere pumpa uten å skifte rail!?På 2 gen 3s-gte that is.!
jepp, men som sagt: det fungerer og du kan levere mer bensin til større dyser med oppgradert pumpe på orginal 2. gen fuelrail, men som testen viser er det ikke ideellt og for å unngå at noen av sylindrene kjører for magert så må du legge inn en god margin for det under justering av motorstyring. Det er altså mulig å bruke fuelrailen om du tar hensyn til det, men det er absolutt aller best å bytte ut saken først som sist så kvitter du deg med en mulig grunn til havari ihvertfall :)

Legg innLagt inn:22 feb 2006 09:18
av larsst185
Walbro pumpa var i utgangspunktet ikke ment som en oppgradering.tenkte at jeg likesågreit kunne sette i den når jeg først skulle skifte.meeen,da får jeg se meg om etter ny fuelrail da :lol: