TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Modifisere motor, datasprut, styling, totalrenovering +++

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #158517  av FireWalk
 
EDIT: oppdaterte topicen nå da dette prosjektet har utviklet seg til å bli litt større enn forventet. :)

OPPDATERING:

For dere som leser dette prosjektet for første gang så har det skjedd store endringer underveis. Jeg bestemte meg for å gå en vei, men ombestemte meg midtveis og gikk en annen vei. Derfor er det MS og hjemmemekk i begynnelsen av prosjektet, og DTA og mer bolt on senere. :)

Etter at første motoren min ble ødelagt av tenningsbank bestemte jeg meg for å restaurere hele bilen 100%.

Første bud var å få inn en ny motor.

I den anledning har jeg også byttet deler av drivverket, overhalt girkasse, ny chlutch osv. Hele tenning systemet er byttet.

Siden hele bilen nå blir gått gjennom og fikset på så tenkte jeg at det kunne være på sin plass med litt motor oppgraderinger fremfor å overhale/kjøpe nytt det som er der fra før. Det blir ingen omfattende trimming da jeg prioriterer driftsikkerhet fremfor noe annet. Men med en del oppgraderinger som større turbo, Ic og vanninnsprut så er dette "Gratis hester" som øker ytelsen uten å ha noen negativ invirkning på levetiden, snarere tvert imot.

Det som skal på nå er:

Greddy intercooler
HKS dumpventil
Datasprut
800cc dyser
Nytt ledningsnett (for å få vekk eventuelle ledningsbrudd osv)
AFM skal bort til fordel for MAP sensor.
Greddy oil catch tank
Oppgradert og overhalt turbo.
Vann/metanol innsprut
Launch control
Traction Control
Inovate wideband 02 sensor.
ny luft temp sensor.
3" downpipe. + effekt anlegg.
Bredere bakdekk
Ny fuelrail og bensinpumpe.
1 grad kaldere plugger.
+++

Har så smått begynt å få på diverse ting, tok noen bilder i dag. av montering av Ny Intercooler.
Har allerede fått på den overhalte turboen. Nye tenn kabler, ny coil, ny fordeler, coli ledning osv.

Dette blir min PROSJEKT tråd om bilen min. Alt som skal gjøres fra nå av og frem mot sommeren kommer til å bli postet her. Jeg satser alt på at bilen skal være 100% til sommeren.

Selve motor styringen (datasprutet) er nyeste Megasquirt med PCB 3.0 med Knock control modul og hele pakka.

Bilde

Slik fungerer det:

Bilde

Her er noen bilder av noe av delene jeg har fått:
Vedlegg
ny Intercooler
ny Intercooler
Bilde388.jpg (186.56 kiB) Vist 3197 ganger
nyoverhalt turbo
nyoverhalt turbo
P1010050.JPG (179.34 kiB) Vist 3213 ganger
Ny 3" downpipe.
Ny 3" downpipe.
P1010006.JPG (133.38 kiB) Vist 3233 ganger
Inovate Wideband 02 sensor.
Inovate Wideband 02 sensor.
P1010064.JPG (148.25 kiB) Vist 3189 ganger
Ny J-spec motor. (225 hk versjonen)
Ny J-spec motor. (225 hk versjonen)
P1010049.JPG (95.34 kiB) Vist 3223 ganger
Sist redigert av FireWalk den 02 jul 2010 11:43, redigert 9 ganger totalt.

 #158519  av FireWalk
 
Vi begynte på bilen for allvor i dag. Ronny driver og lager nytt ledningsnett for datasprutet, så innen neste helg er bilen oppe og går med ny datasprut (forhåpentligvis).

I mellomtiden begynte jeg med installeringen av Ny intercooler, Oil catch tanken, HKS dumpventilen osv. Jeg må bare si det: det er alltid like frustrerende at man må demontere halve motoren for å komme til den minste lille ting.. for så å sette alt sammen igjen når man er ferdig med det som ikke burde tatt mer enn 2 minutter... :-)

Uansett, Det ble ganske god plass nedi der når AFM og innsuget ble fjernet, samt den orginale ICen og alle rørene fra turboen ble fjernet.

Vi fant også forhåpentligvis årsaken til kjølevann lekasjen! Det var en slange som var litt løs, fikk festet den skikkelig med ny slangeklemme, så forhåpentligvis så er det problemet løst nå.

Her er noen bilder av Intercooler monteringen:
Vedlegg
Den orginale kjøleviften plaseres bak ICen for å få litt bedre luftgjennomstrømning. MR2 eiere er jo som kjent ikke velsignet med en stor åpen front for IC plasering. Denne viften skal byttes ut med en SPAL vifte senere.
Den orginale kjøleviften plaseres bak ICen for å få litt bedre luftgjennomstrømning. MR2 eiere er jo som kjent ikke velsignet med en stor åpen front for IC plasering. Denne viften skal byttes ut med en SPAL vifte senere.
Bilde905.jpg (51.16 kiB) Vist 9677 ganger
Da var ICen på. (PS: det var et mareritt å få ut den orginale UTEN å fjerne AC kompressoren slik manualen presiserer, men det gikk.)
Da var ICen på. (PS: det var et mareritt å få ut den orginale UTEN å fjerne AC kompressoren slik manualen presiserer, men det gikk.)
Bilde903.jpg (60.79 kiB) Vist 3196 ganger
Den nye ICen til høyre.
Den nye ICen til høyre.
Bilde902.jpg (43.58 kiB) Vist 9679 ganger
Det ble straks bedre plass så snart den orginale ICen var vekk, rør fra turboen + innsuget. Endelig går det ann å jobbe normalt. :)
Det ble straks bedre plass så snart den orginale ICen var vekk, rør fra turboen + innsuget. Endelig går det ann å jobbe normalt. :)
Bilde900.jpg (63.66 kiB) Vist 3230 ganger
verkstedet
verkstedet
Bilde893.jpg (43.61 kiB) Vist 9708 ganger

 #158526  av FireWalk
 
Fikk en pakke i posten med litt annet småtjafs også som jeg kan ta med :)
Vedlegg
mer candy :P
mer candy :P
P1010132.JPG (68.29 kiB) Vist 3183 ganger
litt "candy" som jeg kaller det.. eller "homofakter" som Ronny kaller det.  :p
litt "candy" som jeg kaller det.. eller "homofakter" som Ronny kaller det. :p
P1010133.JPG (101.25 kiB) Vist 3200 ganger
Ny MR2 Logo. :)
Ny MR2 Logo. :)
P1010137.JPG (51.89 kiB) Vist 3191 ganger
Motorlokk løfter. Et must for de av oss som er lat. :D
Motorlokk løfter. Et must for de av oss som er lat. :D
P1010131.JPG (67.03 kiB) Vist 3297 ganger

 #158529  av FireWalk
 
Hel-lakkering av bilen + utretting av diverse bulker osv. her er noen bilder:
Vedlegg
Stylingen ferdig lakkert:
Stylingen ferdig lakkert:
13.jpg (92.16 kiB) Vist 3205 ganger
slik ser den da altså ut bake uten fanger og vinge.. :p
slik ser den da altså ut bake uten fanger og vinge.. :p
8.jpg (73.57 kiB) Vist 3189 ganger
snart klar for lakkering:
snart klar for lakkering:
7.jpg (81.47 kiB) Vist 3214 ganger
nedsliping..
nedsliping..
6.jpg (95.2 kiB) Vist 3193 ganger

 #158531  av FireWalk
 
Her er noen bilder av motorbyttet:

PS: Nå ble ikke alt i denne tråden helt i rekkefølge pga at jeg ikke har fått ræva i gir å laget noen prosjekt tråd om bilen min før nå, derfor må jeg bare ta igjen litt av det som er gjort, og litt som blir gjort nå, og som skal gjøres etter hvert som det skjer. :)

Det blir mer kontinuitet i tråden fra nå av :)
Vedlegg
Motorblokka..
Motorblokka..
P1010034.JPG (205.39 kiB) Vist 3203 ganger
Slik ser den ut uten motor..
Slik ser den ut uten motor..
P1010015.JPG (291.14 kiB) Vist 3192 ganger
Motorbytte:
Motorbytte:
P1010206.JPG (115.12 kiB) Vist 3271 ganger

 #158546  av CelicaTurbo
 
ser meget bra og dyrt ut det der, men, jeg lurte på, 800-dyser og ny fuelrail, er ikke det litt selvmotsigende når vi snakker om driftsikkerheten som du mener å bygge mot? Med tanke på hvor høy effekt noe slikt egentlig rekker til så er jo det opp mot et nivå hvor man som regel kan glemme det meste av stabil driftsikkerhet som er tilnærmet en standard motor ;)

 #158614  av FireWalk
 
CelicaTurbo skrev:ser meget bra og dyrt ut det der, men, jeg lurte på, 800-dyser og ny fuelrail, er ikke det litt selvmotsigende når vi snakker om driftsikkerheten som du mener å bygge mot? Med tanke på hvor høy effekt noe slikt egentlig rekker til så er jo det opp mot et nivå hvor man som regel kan glemme det meste av stabil driftsikkerhet som er tilnærmet en standard motor ;)
Jeg Skjønner tankegangen din ja!

Med tanke på uflaksen min og alle problemene jeg har hatt som jeg ikke skulle ha hatt så stoler jeg ikke helt på de orginale delene på bilen lenger. Derfor bytter jeg ALT! :-) skal gjøre den som ny. Istedetfor å kjøpe nye orginal deler setter jeg like gjerne på oppgraderte og sterkere deler.

Men det høres unektelig litt rart ut å si at man skal bygge en motor som er driftsikker fremfor alt, og samtidig nevne at man skal ha på større turbo, fuelrail, 800cc (!!!!) dyser osv.

Men for å gjøre det helt enkelt:

Denne motoren kommer ikke til å bli presset noe særlig over det som er orginalt. Det vi gjør nå er at vi overdimensjonerer ALT! i den hensikt å gjøre den så driftsikker som mulig.

Sylinderene skal iallefall ikke gå tom for bensin any time soon... ;)
og den orginale fuelrailen er litt klumsete laget når man øker trykket littegranne, da vil man få tilstander der bensinen ikke blir fordelt likt til de forskjellige dysene.

Så målet er å bygge denne motoren virkelig stor og sterk, kapabel til ganske mye, men uten å ta ut mye.
På den måten håper jeg at den blir så driftsikker som det overhodet går ann å bli.
Dysene fikk jeg billig, så derfor overdimensjonerer jeg dem også. Jeg Overdimensjonerer alt egentlig. Motoren burde jo være god for rundt 400+ hk med dette oppsettet, men jeg kommer ikke til å ta ut noe særlig mer enn orginalt av den. Ladetrykket kommer ikke til å krype over 1 bar!

Vi diskuterte litt rundt hvorvidt vi skulle programere datasprutet til å ha flere forskjellige oppsett.

F.eks et "økonomi program" og et "sport program" og muligens et midt imellom der motoren opererer med vidt forskjellige parametre.

Det hadde jo vært kjekt å ha en bil man bare kan cruise med der den bruker under 1 liter på mila :)

Så kan jeg ha en bryter som jeg flipper på, så har jeg sport programmt, om jeg vil.

Vi har jo åpnet opp motoren og inspisert den når vi fikk den. Planen var å bytte ut alt som var slitt, men motoren var jo i så god stand at det var ikke nødvendig å gjøre noe særlig. Stempelringene som stod på var nesten som nye, den bruker ikke olje i det hele tatt, og toppen så også veldig fin ut. Rengjorde og portet litt, byttet litt pakninger osv. det var eneste :)

Skal bytte alle kjøleslanger og vakum slanger nå, få på noen nye custom slanger som ser litt bedre ut også.

Satser sjela mi på at DENNE Gangen skal motoren holde hele sommeren, slik at jeg for en gang skyld kommer meg på treff og får møtt TS-OGN folket om ikke annet. :D

Ja dyrt er det blitt, men med tanke på hvor mye penger jeg har brukt på denne bilen nå så ville det vært et stort personlig nederlag å gi opp nå! Nå kan jeg like gjerne kjøre løpet ut. :twisted:

 #159090  av cameleon
 
Av ren nysgjerrighet, hvor fikk du tak i det MR emblemet? :)

 #159136  av MacGyver
 
dette er jo tøft ut.
men det er nok en tøff pris og da :P


hvor mye hk /nm kan disse motorene skryte av orginalt. og hva du kan event i beste fall få nå ?



Uansett. fett bytt og lykke til bå de med penger og tolmodighet

 #159140  av aneriks
 
cameleon skrev:Av ren nysgjerrighet, hvor fikk du tak i det MR emblemet? :)
selges i alle fall på ebay

 #159149  av TheStig
 
jeg er ikke velsignet med altfor mye kunnskap om dyser og fuelrail men har du snakket med eksperter om dette? Så vidt jeg vet kan man bli plaget med overdim på dyser, da spesiellt på tomgang. Alle tunere jeg har snakket med opp gjennom årene er klare på en ting: "ikke underdim på noe, ikke overdim, men aaakkurat passe" . Er da man får best harmoni og funksjonalitet ...... Men som sagt, akkurat dette med dyser er jeg ikke 100% på

 #159161  av CelicaTurbo
 
er spent på det der med tomgangen selv ;)

 #159164  av sleeper
 
det med dysene er IKKE noe problem så lenge dan bruker et ems som er BRA!
har sett folk kjøre med 1600cc dyser på autronic uten noe som helst problemer med tomgang!
det som er viktig er at ecu kan justeres ned til veldig kort oppetid!
autronic greier så lavt som 0.7 msec, noe som er veldig kort!

vet ikke hva den andre som skal brukes her greier men det vet kansje firewalk!?

 #159237  av FireWalk
 
sleeper skrev:det med dysene er IKKE noe problem så lenge dan bruker et ems som er BRA!
har sett folk kjøre med 1600cc dyser på autronic uten noe som helst problemer med tomgang!
det som er viktig er at ecu kan justeres ned til veldig kort oppetid!
autronic greier så lavt som 0.7 msec, noe som er veldig kort!

vet ikke hva den andre som skal brukes her greier men det vet kansje firewalk!?
Riktig, du må godt over 1200cc før det begynner å bli noe problem og da kompenserer man med kortere intervaler. så 800cc er ikke noe problem i det hele tatt! Så Tomgangen blir helt fin den! :)
Det er eksperter som har kommet opp med alle løsningene for motoren min. Dette er folk som har holdt på i 15-20 år med trimiming og bygging av motorer, så de vet hva de driver med :) De har også veldig godt rykte på seg så dette skal nok bli veldig bra til slutt! :) De tar seg da også av mapping og dyno testing.
MacGyver skrev:dette er jo tøft ut.
men det er nok en tøff pris og da :P


hvor mye hk /nm kan disse motorene skryte av orginalt. og hva du kan event i beste fall få nå ?



Uansett. fett bytt og lykke til bå de med penger og tolmodighet
3S-GTE motorene ble levert med 204 hk i USA, 225 hk J-spec og 245 hk J-spec. Momentet på de forskjellige versjonene husker jeg ikke i farta. (dette står forøvrig i en post på MR2 forumet). Med dette oppsettet kan jeg nok ta ut ganske mye av motoren, opp mot 350-400 hk, men jeg kommer ikke til å gjøre dette, jeg bygger en motor som skal være driftsikker, ikke noe dragrace monster. Så jeg kommer ikke til å ta ut mer enn 260-270 hk muligens. Mye av dette blir da såkalte "gratis hk" som kommer pga mye bedre intercooling av innsugsluft, samt mer nedkjøling pga vann/metanol innsprut (+ frigjøring av ekstra oxygen under forbrenning) + at større turbo vil flowe mer luft på samme ladetrykk. Dette er HK som kommer uten at motoren slites noe mer av den grunn. Vanninnsprutet er faktisk med på å holde motoren ren og fin og fri for hotspots og nedsoting, samt at det forhindrer potensiell tenningsbank da vann har tilnærmet ubegrenset Oktan "verdi".

Camelon: Du får kjøpt det på Ebay, men husk at det er dyrt med frakt fra utlandet, ofte betaler du mer i frakt enn for selve gjenstanden. Du får også kjøpt denne på Toyota da det jo er en orginal del. Har desverre ikke del nr.

 #159257  av chris
 
MacGyver skrev: hvor mye hk /nm kan disse motorene skryte av orginalt. og hva du kan event i beste fall få nå ?

245hestern (3.gen) har visst 306Nm.. vet ikke momentet på 225'ern (2gen)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 36