Jeg vet at flere var interessert i å vite hvordan det ville gå med avgassmåling på MR2en min nå i anledning EU kontroll. Jeg har et TKO 3" eksosanlegg fra KO racing. Jeg har jo trimmet motoren ganske drøyt. Ny innmat, større turbo, større bensinsystem, ettermarkeds ECU osv.
Dette byr jo på en del problemer. Største problem er jo at siden dysene er dobbelt så store som de orginale får man ikke samme fine tomgang når dutycycle på dysene blir veldig lav. Samtidig er EGR (eksosgass resirkulering) fjernet. Orginalt har bilen 2 katalysatorer. Nå fikk jeg tak i en racing katalysator som passer rett på TKO anlegget. Bytter da ut B-pipen med en katalysator som smetter rett på plass der.
Dette er dogn en high flow racing katalysator, og den er ikke like effektiv som en vanlig katalysator.
Den største utfordringen med akkurat mitt oppsett er HKS 264 kammene. Disse har mer løft og mer overlap enn orginal kammene. Så det første jeg måtte gjøre var å sette dem til 0. Vanligvis kjører jeg med eksoskammen retardert 9 grader og innsugskammen avansert 3-4 grader.
Med denne instillingen kan jeg nevne at jeg fikk verdier som var 20 ganger OVER maksimalt tillatte nivå, Selv med katalysator på plass...
Jeg besøkte en kamerat av meg som jobber på Honda. Etter arbeidstid koblet vi til avgassmåleren og jeg begynte å justere på sprutet for å få ned verdiene. Jeg måtte magre ut blandingen relativt ekstremt på tomgang for å få verdiene lave nok. Motoren går litt ruskete men jeg mener på at den skal bestå en avgassmåling på EU kontroll med disse verdiene. BTDC tenning ble satt til 10 grader ved 1050 RPM.
Bilder:
afr under måling:
Avgassmålerens verdier:
Konklusjonen er at katalysatoren ser ut til å gjøre jobben sin helt greit. Så til dere med TKO eksosanlegg og orginal motorstyring kan jeg nok trygt anbefale denne katalysatoren. Ta kontakt med KO racing og be om å få en "test pipe with catalytic converter". De har den ikke i selve nettbbutikken, men de selger den til deg om du spør.