Side 1 av 1
Turbotiming
Legg innLagt inn:05 mar 2006 17:09
av tommis
For oss som har turbo men ikke turbotimer. Hvor lenge bruker dere å la bilen stå på tomgang for å kjøle turboen før dere folater den?
1min, 5min? Kun etter å ha kjørt litt hardt, eller etter hvær tur?
Prøvde å søke litt etter temaet, men syns jeg ikke fant noe fornuftig

Legg innLagt inn:05 mar 2006 17:16
av GT_rider
Pleier å holde med ett minutt etter normal kjøring.
Og ja..turboen bør få kjøle seg ned etter hver kjøretur. Uansett om det har vært en inspirert tur, eller en helt vanlig tur til butikken.
Legg innLagt inn:05 mar 2006 17:18
av James
Gjelder det samme kompressor kanskje? Eller bare på Turbobiler?
Legg innLagt inn:05 mar 2006 18:06
av hybris
http://forum.200sx-ogn.org/viewtopic.php?t=20370 - her er en diskusjon over samme tema på 200sx-forumet
Legg innLagt inn:05 mar 2006 18:52
av Master
Trenger ikke turbotime noe etter en tur på butikken..... Da har jo knapt motoren blitt varm!
Overdrevet turbotiming er ikke nødvendig.
Turbotimer bare når jeg har kjørt hardt like før jeg finner ut at jeg skal parkere bilen/slå av motoren. Men som regel kjører jeg rolig (uten turbotrykk) før jeg skal sette fra meg bilen noen kilometer så da behøves ikke noe tomgangskjøring. Bare bortkastet bensin. Olja til turboen er jo nedkjølt iløpet av kort tid når man kjører uten turbotrykk.
Legg innLagt inn:05 mar 2006 19:12
av CelicaTurbo
ifølge Toyotas info fra solskjermen på min bil tolker jeg det kun slik at man skal la motoren gå ett minutt eller to etter kjøring på motorvei eller når bilen har trukket større last. Normalt kjører jeg det siste stykket uten trykk i det hele tatt og lar motoren gå 15-30 sekunder, og strekker meg til noen minutter etter hardkjør. Om man bare kjører vanlig til butikken og ikke har gitt noe spesiellt med pådrag tror jeg nok at det er ganske trygt å stoppe motoren ganske umiddelbart..
Legg innLagt inn:05 mar 2006 19:38
av sindrejl
GT_rider skrev:Pleier å holde med ett minutt etter normal kjøring.
Og ja..turboen bør få kjøle seg ned etter hver kjøretur. Uansett om det har vært en inspirert tur, eller en helt vanlig tur til butikken.
står i armlenet på min bil.. et halvt til et min på vanlig kjøring og 2,5 min på hard kjøring.. setter timeren på 5min etter hardkjøring jeg da

Legg innLagt inn:05 mar 2006 19:55
av Master
sindrejl skrev:GT_rider skrev:Pleier å holde med ett minutt etter normal kjøring.
Og ja..turboen bør få kjøle seg ned etter hver kjøretur. Uansett om det har vært en inspirert tur, eller en helt vanlig tur til butikken.
står i armlenet på min bil.. et halvt til et min på vanlig kjøring og 2,5 min på hard kjøring.. setter timeren på 5min etter hardkjøring jeg da 
Slik at Toyota har fraskrevet seg ethvert ansvar OM det skulle bli litt skade på turboen etter "vanlig" kjøring. Å turbotime etter vanlig rolig kjøring uten turbotrykk de siste minuttene før en parkerer er etter min mening pointless. Spesielt nå om vinteren! Da jeg var på ACR turbotima jeg ofte 3-4 minutter ja.. men det blir noe annet enn en tur til butikken

Legg innLagt inn:05 mar 2006 20:14
av Christian
Master skrev:sindrejl skrev:GT_rider skrev:Pleier å holde med ett minutt etter normal kjøring.
Og ja..turboen bør få kjøle seg ned etter hver kjøretur. Uansett om det har vært en inspirert tur, eller en helt vanlig tur til butikken.
står i armlenet på min bil.. et halvt til et min på vanlig kjøring og 2,5 min på hard kjøring.. setter timeren på 5min etter hardkjøring jeg da 
Slik at Toyota har fraskrevet seg ethvert ansvar OM det skulle bli litt skade på turboen etter "vanlig" kjøring. Å turbotime etter vanlig rolig kjøring uten turbotrykk de siste minuttene før en parkerer er etter min mening pointless. Spesielt nå om vinteren! Da jeg var på ACR turbotima jeg ofte 3-4 minutter ja.. men det blir noe annet enn en tur til butikken 
Helt enig. Min får stå noen minutter etter hard kjøring, men aldri etter normal kjøring.
Legg innLagt inn:06 mar 2006 16:43
av GT4 CS
lang tomgang og turbo motor hører ikke sammen for mye. Pleier alltid la bilen stå 20sek etter normalkjøring ,etter hardkjør kan den fint stå mange min, men liker best og kjøre turboen kald igjen.
Legg innLagt inn:06 mar 2006 17:55
av CelicaTurbo
jeg tror nok det aller beste er å la motoren kjøle seg ned under kjøring om man har kjørt hardt, istedenfor å kjøre hardt til siste slutt og deretter la den stå mange minutter på tomgang, men det er nå ikke alltid at det lar seg gjøre like greit, slik som ved banekjøring..