Side 1 av 3

Resirkulerbar dump

Legg innLagt inn:06 mar 2006 21:49
av AeZ_
Har som mange andre lyst på en fetere dump lyd enn den orginale, men har jo det problemet at det helst bør være en resirkulerbar en..
Noen som vet om noen uorginale dumper som lager mer lyd enn den orginale, og i tilegg er resirk? :?

Legg innLagt inn:07 mar 2006 01:35
av Master
Resirk dumper lager ikke lyd.

Legg innLagt inn:07 mar 2006 01:43
av GT4 CS
Du får jo kjøpt deg kombi dump som både resirkulerer og dumper i fri luft, da får du i pose og sekk, gundersen motorsport har slike
Er vel turbosmart mener jeg og huske

Legg innLagt inn:07 mar 2006 09:12
av AeZ_
noen av dere som har testet dem?

Legg innLagt inn:07 mar 2006 14:35
av FireWalk
Man vil jo uansett gå litt fet når man har en som resirkulerer/dumper 50/50..

Men det vil fungere, jeg kjørte med HKS SSQV dumpventil en periode på min forige 2. gen Turbo motor. Dette går fint så lenge du har orginal eksos og katalysator.

Problemet kommer når du fjerner katalysatorene og setter på custom eksos og downpipe. Da vil du få en svart sky av røyk bak deg hver gang du slipper gassen. Og det ser jo ikke så veldig kult ut :roll: (grunnen til at jeg bytta tilbake til den orginale resirkulerende.

Noen andre negative sider med bov på 2. gen er jo:

1. Man bruker mer bensin..

2. Nedsoting av motoren.

3. motor vil ha en tendens til å kvæle seg tidvis.

F.eks om man på tomgang ruser motoren opp på 5000 omdreininger og slipper gassen. Da vil den ekstra bensinen føre til at motoren kvæler seg med mindre man gir litt gass for å hindre turtallet i å falle for lavt. :)

Dette kan jo også forekomme mens du kjører, om du trykker inn chlutchen etter at du slipper gassen, f.eks når du skal skifte gir.

alt dette pga at en uorginal bov påvirker A/F forholdet til motoren uten at ECU vet om det..

Legg innLagt inn:07 mar 2006 14:44
av cameleon
FireWalk: Jeg kjører jo med den HKS SSQV dumpen samt kjører med blitz nur spec eksos. Men har aldri opplevd at bilen kveler seg i noen av de nevnte tilfellene. At den ender opp på et relativt lavt turtall til tider er helt korrekt, men aldri stoppet. Om det er det du relaterer til da :)

Legg innLagt inn:07 mar 2006 15:06
av Master
Camelon: Gi full gass i 4/5. gir til du får fullt trykk og trykk inn clutchen mens du slipper gassen og la turtallet falle. Da mener jeg å huske at min kveltes. Men den kveles aldri sånn ellers når jeg kjører. :D

(hvis du har AFM 2.gen 3s-gte da..)

Legg innLagt inn:07 mar 2006 16:25
av FireWalk
Master skrev:Camelon: Gi full gass i 4/5. gir til du får fullt trykk og trykk inn clutchen mens du slipper gassen og la turtallet falle. Da mener jeg å huske at min kveltes. Men den kveles aldri sånn ellers når jeg kjører. :D

(hvis du har AFM 2.gen 3s-gte da..)
Jepp.. da vil den kvæles!

Kamelon: Har du den orginale downpipen enda da? den inneholder en katalysator.

Dersom du kjører med dump ventil og 3" eksos HELE veien vil du merke at du får syke mengder svart røyk bak deg. Den orginale downpipen har en innebygget katalysator som holder tilbake denne røyken..

Når jeg satte på min nye downpipe ble det latterlig mye røyk svart røyk hver gang Boven dumpet til friluft.. Så jeg tok den vekk av den grunn, ble lei av kommentarer som: eh.. tror du har motor havari, eller: synger turboen på siste værset eller? ;)

Så husk det, om du fjerner downpipen så vil du få all denne røyken.

MR2 Turbo har to katalysatorer i motsetning til GTI som bare har en bake ved eksosanlegget.

Legg innLagt inn:07 mar 2006 16:42
av tojo
:D Kjøp HKS SSQV BOV å om du evnt. blir plaget.
Kan du jo bare kjøpe HKS Blow Off Valve Recirculation Kits.(fins også til Greddy og Turbonetics BOVer)
Å vips så har du en som resirkulerer. :wink: .

Bilde

Legg innLagt inn:07 mar 2006 17:22
av FireWalk
tojo skrev::D Kjøp HKS SSQV BOV å om du evnt. blir plaget.
Kan du jo bare kjøpe HKS Blow Off Valve Recirculation Kits.(fins også til Greddy og Turbonetics BOVer)
Å vips så har du en som resirkulerer. :wink: .

Bilde

Hvor får man kjøpt den der?

Legg innLagt inn:07 mar 2006 18:06
av Master
Og VIPS så har du ingen lyd og selve poenget med en uoriginal dump er borte...

Den beste bypass ventilen er den originale toyota ventilen siden den nettopp har en bypass funksjon når du ikke kjører turbotrykk slik at du sparer bensin

Legg innLagt inn:07 mar 2006 18:49
av tojo
Resirkuleringskit kan du kjøpe hos bla. http://www.horsepowerfreaks.com


OFFTOPIC! Kan være greit med en litt større dump om man har planer om å bytte til stor/større turbo.(med for liten dump kan man risikere å få trykk tilbake til turboen.)

Legg innLagt inn:07 mar 2006 18:53
av AeZ_
Master skrev:Og VIPS så har du ingen lyd og selve poenget med en uoriginal dump er borte...
Ja og da er vitsen vekk, hvis lyden forsvinner av den greia..
Og den turbosmart dumpen kosta 3300 spenn, syns jeg var en ganske så stiv pris..

Legg innLagt inn:07 mar 2006 19:12
av Daniel_hoy
FireWalk skrev:Dersom du kjører med dump ventil og 3" eksos HELE veien vil du merke at du får syke mengder svart røyk bak deg. Den orginale downpipen har en innebygget katalysator som holder tilbake denne røyken..

Når jeg satte på min nye downpipe ble det latterlig mye røyk svart røyk hver gang Boven dumpet til friluft.. Så jeg tok den vekk av den grunn, ble lei av kommentarer som: eh.. tror du har motor havari, eller: synger turboen på siste værset eller? ;)

Så husk det, om du fjerner downpipen så vil du få all denne røyken.
Har 3" eksos HELE veien og HKS SSQV. :)
Og der er ingen svartrøyk bare vakre stikkflammmer!! :D :D

Legg innLagt inn:07 mar 2006 21:07
av AeZ_
har du luftmegdemåler?