Master skrev:FireWalk: Som det står på den vel anerkjente siden mrcontrols så er begrensningen på det originale bensinsystemet er på ca 275hk på bakhjula (~330 på motoren). Da begynner du å nærme deg grensa for hva det tåler.
Og ingen original CT26 klarer å levere 275hk på bakhjula så påstanden om at du blir å kjøre for magert blir feil.
Det du derimot trenger å bekymre deg over er tenningsbank
nettopp pga for varm ladeluft etc.
Altså, bensinsystemet er MER en nok for uansett nivå av turbotrykk fra en original ct26. Du vil aldri kjøre for mager blanding.
Da begynner man ikke å nærme seg grensen, da er man HELT på den ultimate grensen for hva som er mulig. Og når man svever mellom 270-275 hk på hjula og man opererer på 100% av det som det er kapabelt til så går driftsikkerheten ut vinduet.
Det var jo mye det jeg sa, at man risikerer motorproblemer i stor grad pga en blanding av disse problemene med for varm innsugluft og for lite bensin osv. Dette har med dynamikk innenfor luftmengde og luft-temperatur å gjøre. Det er dessuten svært uheldig å presse dysene for mye. Når de nærmer seg 100% dutycycle har man ikke særlig kontroll, selv om de klarer å levere nok bensin i teorien..
275 hk kan man oppnå med orginal motor. Og i hans tilfelle tilsvarer dette en økning på 50 hk, noe som ikke er så mye med tanke på at man kan få opp til 25 hk mer bare ved å bytte downpipe. En slik økning som dette kan lett oppnås ved å modifisere flaskehalser som finnes på motoren fra før. Ved å senke innsugsluften via en god intercooler, spal vifter, 3" eksos hele veien,fjerning av katalysatorer, fjerning av EGR systemet, sportfilter og kaldere plugger og premium bensin. (98+) samt øking av ladetrykk. Da er man på 275 hk, og det uten nødvendigvis å passere 1 bar ladetrykk!
3S-GTE motoren er seriøst nedplombert fra fabrikk, og man kan få mye ut av den bare ved å fjerne disse "plomberingene" eller flaskehalsene om man vil. 275 hk får man altså relativt lett uten å øke ladetrykket noe særlig.
De er fremdeles viden akseptert at 1 bar er den ytterste "sikre" grensen for hva man kan lade, og da med tanke på at bensinsystemet skal holde følge på en sikker måte. Mange kjører nok 1,2 og kanskje 1,3 også.. men det er svært uheldig å gjøre dette, og man leker med ild om man gjør det. Mange har fått knust stempelringer, ringlands og det som værre er pga at de har kjørt magert og dermed blåst motoren.
på 3. gen motorene ble dysene oppgradert. Det er en av de problemene man kan anse som "barnefeil" på 2. gen motorene.
Poenget mitt er derfor: VIL man egentlig ta den sjansen?....
Jeg hadde iallefall ikke villet kjørt noe mer enn 1 bar på orginal motor.