Side 1 av 1

Turbokalkulator

Legg innLagt inn:15 mar 2006 21:21
av tojo
Et kjekt å ha verktøy(Have fun :D ):
http://not2fast.wryday.com/turbo/glossa ... tyCycle=85

Legg innLagt inn:16 mar 2006 19:56
av nlight
Finnes det noe kalkulator som finner sånn ca ut hvor mye ekstra hk man får ved å skru opp trykket?

Legg innLagt inn:16 mar 2006 22:28
av tojo
nlight skrev:Finnes det noe kalkulator som finner sånn ca ut hvor mye ekstra hk man får ved å skru opp trykket?
Fins endel info på http://www.gikturbo.no :wink:

Legg innLagt inn:21 mar 2006 16:19
av møkkamann
nlight skrev:Finnes det noe kalkulator som finner sånn ca ut hvor mye ekstra hk man får ved å skru opp trykket?
er vel en ganske enkel teori på dette?
Feks:
Man har 100 hk i en motor org, dersom man overlader en 1 bar vil effekten øke med 100%, 0,7 bar 70% osv.

Dette her jeg lest, ikke prøvd. :wink:

Legg innLagt inn:22 mar 2006 22:02
av Erik-Gt-4
Den teorien kan du pakke sammen og kaste!

Legg innLagt inn:23 mar 2006 04:28
av GT4 CS
Finnes nokk ingen enkel formel på slikt, kommer helt ann på motortype,tenning,turbo osv.
På en ct26 turbo i en 3sgte vil effekten øke med ca 25hk om du skrur opp ladetrykket fra 0,8 til 1bar uten og gjøre noe mer. Ifølge fensport da, vet ikke jeg om det stemmer.

Legg innLagt inn:23 mar 2006 21:50
av møkkamann
Jeg har funnet at den gir en meget god pekepinn på hva man kan forvente. Klart det er mye annet enn trykk som spiller inn. :lol:

Feks en bil har 170 turbo hester på 0.7 bar (170%) skrur man opp til 1 bar (200%) har man :

170/170 x 200= 200hk

Klart den ikke er dønn nøyaktig! :wink:
Man kan selvsagt ha: større turbo, større ic, mindre baktrykk i eksos, mager eller rik blanding, feil tenning, for varm luft osv... Men på en orginal bil som man bare skrur opp trykket kan denne fint brukes synes jeg.Kommer ikke til å pakke den og kaste den jeg! :lol:

Legg innLagt inn:23 mar 2006 21:55
av møkkamann
GT4 CS skrev:Finnes nokk ingen enkel formel på slikt, kommer helt ann på motortype,tenning,turbo osv.
På en ct26 turbo i en 3sgte vil effekten øke med ca 25hk om du skrur opp ladetrykket fra 0,8 til 1bar uten og gjøre noe mer. Ifølge fensport da, vet ikke jeg om det stemmer.
Aner ikke hva den bilen har orginalt:

25hk/20 x180 = 225 hk orginalt? 250 hk på en bar? Stemmer dette noelunde? :oops:

Legg innLagt inn:24 mar 2006 00:30
av sindrejl
møkkamann skrev:
GT4 CS skrev:Finnes nokk ingen enkel formel på slikt, kommer helt ann på motortype,tenning,turbo osv.
På en ct26 turbo i en 3sgte vil effekten øke med ca 25hk om du skrur opp ladetrykket fra 0,8 til 1bar uten og gjøre noe mer. Ifølge fensport da, vet ikke jeg om det stemmer.
Aner ikke hva den bilen har orginalt:

25hk/20 x180 = 225 hk orginalt? 250 hk på en bar? Stemmer dette noelunde? :oops:
jøss stemmer fantastisk bra.. merkelig måte å kalkulere ut, men ble relativt korrekt faktisk :D

Legg innLagt inn:24 mar 2006 16:24
av møkkamann
sindrejl skrev:
møkkamann skrev:
GT4 CS skrev:Finnes nokk ingen enkel formel på slikt, kommer helt ann på motortype,tenning,turbo osv.
På en ct26 turbo i en 3sgte vil effekten øke med ca 25hk om du skrur opp ladetrykket fra 0,8 til 1bar uten og gjøre noe mer. Ifølge fensport da, vet ikke jeg om det stemmer.
Aner ikke hva den bilen har orginalt:

25hk/20 x180 = 225 hk orginalt? 250 hk på en bar? Stemmer dette noelunde? :oops:
jøss stemmer fantastisk bra.. merkelig måte å kalkulere ut, men ble relativt korrekt faktisk :D
8) 8)